Motivasjonen til å gå til anskaffelse av kunst handler først og fremst om å gi kåken din et estetisk løft, og prege hjemmet ditt med noe du elsker å se på. Det i seg selv gjør kunst til en god investering.

Men; har du hellet (og tålmodigheten og kunnskapen) med deg, kan kunstverket ditt også stige i verdi over årene. Her er hva du bør se etter og hvilke fallgruver du bør prøve å unngå som førstegangskjøper av kunst.

– Viktigst av alt er at definerer begrepet “å investere” – ønsker du en økonomisk gevinst eller ønsker du å bli utfordret og/eller ha glede av et kunstverk over år, sier Nina Sørlie.

Hun har nærmere 35 års bakgrunn fra kunstbransjen, og jobber nå som kunstrådgiver i SEB.

– Uansett motiv bør du kjøpe noe du liker. Har du et uttrykt ønske om at kunstverket skal bevare eller helst stige i verdi, er det visse kjøreregler du bør sette deg inn i, sier hun.

GJØR DIN RESEARCH 

Sørlie mener det første du bør gjøre som potensiell kunstkjøper er å bruke tid på å orientere deg.

– Du må bruke mye tid på å se på kunst “live” og investere tid i å kartlegge galleriene/formidlerne. Jo mer kunst du ser, jo mer lærer du om kunst og egen smak. Du utvikler deg, og forandrer preferanser.

Daglig leder hos Blomqvist kunsthandel i Oslo, Anna Thorud Hammer, er enig:

– Du lærer mye av å besøke museer, gå til de forskjellige galleriene og kunsthandlerne. Det er fint å få en interesse, og noen knagger å henge kunstinntrykkene på, sier Hammer.

HVA BØR DU GÅ FOR?

Sørlie mener det mest generelle og gunstigste rådet hun kan gi er å gå for kvalitet og kanskje starte med litt etablerte kunstnere, ikke de som kommer rett ut fra avgangsklassen på kunstskolen.

– Når det er sagt, er disse unge kunstnerne gull verdt å snakke med angående hva som beveger seg innenfor kunstfeltet. De følger med på det som skjer, enten det er nye og spennende kunstnere, utstillinger du bør få med deg eller trender som regjerer akkurat nå. Også kunstsamlere er gode kilder til denne type informasjon, sier Sørlie og fortsetter:

– Og kunstrådgivere kan være til god nytte. De vet hvem det er lurt å kjøpe av, har forståelse for hva som rører seg i markedet og kan ved kjøp av eldre kunst f eks hjelpe deg med å vurdere tilstanden på verk du vurderer: Er det utsatt for solbleking, er det bretter i papiret, skjuler det seg syreflekker etc.

Også Hammer påpeker er etablerte kunstnere er tryggere å kjøpe verk av enn helt ferske, og da helst kunstverk som er typisk for kunstneren.

– De beholder verdien best, sier hun.

– Styr unna kunst du ikke vet opplagstallet på. Ikke hiv det på trender i høyprisklasse om du ikke er deg selv bevist på at dette kan være en kunstig høy markedspris i dag, men passé når du ønsker å selge, legger Sørlie til.

Et godt råd, ifølge Hammer, er at du skal gå inn i et galleri å tenke «hvis jeg var en tyv – hvilket bilde ville jeg stjålet?».

– Da må du kjapt ta en beslutning med litt «tunnelsyn», det fungerer faktisk – ganske ofte ender man opp med å velge seg det beste bildet på utstillingen. Du kan få mange flotte kunstverk som ikke er så dyre, sier hun.

Sørlie mener den vanligste tabben du som kunstkjøper gjør ikke å gå til anskaffelse av forfalskninger, slik som mange tror, men at du kjøper av useriøse selgere som ikke vet hva de driver med.

– Gjør undersøkelser før du inngår avtaler.

Tips: Det dummeste du kan gjøre med pengene dine!

TENK LANGSIKTIG 

Hammer påpeker at investering i kunst er et langtidsprosjekt.

– Vi sier at et verk bør få ti år på seg før det selges på nytt. På den annen side, hvis du kjøper rimelig grafikk til under 5000 kroner, og har glede av det i to år og blir lei det tredje året, er det helt greit å selge igjen med et lite tap. Du har jo allerede fått valuta for kjøpet, sier Hammer.

En av de store fordelene ved kunst, foruten at du har noe fint på veggen, er at dersom du skulle selge et verk med gevinst, vil overskuddet av salget være skattefritt. Det er likevel viktig å være klar over at det også finnes ulemper.

– Det er som en aksje: Du kan aldri være sikker på om investeringen gir avkastning, sier Hammer.

Gjør du disse tingene? Det kan hindre deg i å bli rik… 

Relatert

Ida Marum

De profesjonelle: Ida Kristine Marum

Ida Kristine Marum er Nordic PR & Communication Manager hudpleiesuksessen, ZO Skin Health. 
The Nail Studio Oslo

De profesjonelle: Joanne Zhou

Joanne Zhou (30) er CEO og grunnlegger av The Nail Studio i Oslo, som på kort tid, siden åpningen i 2019, har blitt en stor favoritt i Oslo.
Rue botanics

Grønn gründer​

Møt Kristina Dunn, grunnleggeren av Oslos 
første plantebaserte 
couture hudpleiemerke, 
RUE Botanics.​