Mote

9. november, 2020

Vi tok en prat med designeren bak norske HASLA JEWELRY

Bli bedre kjent med det norske smykkemerket, som håper at flere blir mer bevisste på å kjøpe norsk.

Hasla Jewelry ble startet på midten av 80-tallet i Valle i Setesdal av Grete Fossen og Ørnulf Hasla, da sistnevnte var ferdig utdannet sølvsmed.

Fra et lite verksted solgte og produserte de under navnet Grete og Ørnulfs Sylvsmie.

Det tok noen år før bedriften kom skikkelig i gang, men visjonen og drømmen om å bygge opp en stor norsk merkevare var alltid til stede. Det lille verkstedet vokste seg etter hvert større, med flere ansatte og økt produksjon.

Hasla Jewelry

Bli bedre kjent med designeren bak

I dag er det døtrene Anne og Gunnhild Hasla som har tatt over og ført merket i en ny retning. Anne designer og drifter verkstedet i Setesdalen, mens Gunnhild jobber fra Oslo, hvor Hasla Jewelry blant annet har sin egen butikk i Markveien på Grünerløkka.

– Det fungerer veldig fint at vi har base på hvert vårt sted. Jeg designer, og finner inspirasjon i et roligere miljø, mens Gunnhild jobber fra Oslo. Vi jobber tett, og det fungerer utrolig godt.

Vi har ulike ansvarsområder som gjør at vi er gode på hvert vårt felt. Vi er helt avhengig av hverandre. Vi er veldig dedikerte til bedriften, og må jobbe for å skille arbeid og privatliv, sier Anne.

– Det er veldig inspirerende å nå forstå hva foreldrene våre har fått til. Da vi var små var ikke dette noe vi reflekterte særlig over, det var hverdagen vår og jobben de hadde. I dag ser vi hva det har kosta, både økonomisk og tidsmessig, men det har også gitt en stor frihet, og det står enormt mye respekt av det de har fått til.

Hva er typisk Hasla Jewelry?

– Hverdagsluksus er et ord som beskriver oss. Vi er jordnære, og har et tydelig skandinavisk formspråk.

Vi jobber i edle metaller, og prøver å være i toppsjiktet når det gjelder kvalitet. Vi lager kolleksjoner som varer, og jobber mye med å få disse til å passe godt sammen.

Hvor viktig er bærekraft for dere, og gjør dere noen tiltak for å være «grønnere»?

Halskjede med stein, kr 1599. Halskjede med ring, kr 1949.

– Det er et av våre hovedsatsingsområder. Vi jobber utelukkende i resirkulert, edelt metall. Edle metaller blir aldri kastet, det er minimalt med svinn. Eskene våre er laget i nedbrytbart materiale, og vi prøver å minimere annen emballasje.

Kolleksjonene våre er ikke utdatert etter en sesong. Smykker har definitivt en stor mulighet til å bli med på «slow fashion»-bølgen.

Hvordan har korona-situasjonen påvirket deres bedrift?

– Vi har måttet permittere flere ansatte, og vi hadde også stengte butikker. Vi valgte å lansere kolleksjonen online i slutten av mars, og det fungerte bra.

Vi håper å gjenoppta produksjonen på verkstedet og hente inn alle ansatte til høsten. Salget i nettbutikken økte under korona, og vi fikk mange flere henvendelser fra utlandet.

Jeg tror at den norske forbruker ønsker å legge pengene sine i Norge i tiden framover. Jeg håper enda flere blir mer bevisste på å kjøpe norsk mote.

Hvem lar du deg inspirere av?

Ring med sten, kr 2999. Øredobber med sten, kr 1999.

– Jeg lar meg alltid inspirere av natur og kunst. Jeg elsker kombinasjonen av det grenseløse innen kunstfeltet og kompromissene man må inngå for å komme fram til et godt og inkluderende design.

Et produkt skal appellere til mange mennesker. Smykkene mine lever ikke før de er på mennesker.

Er det utfordrende å være norsk designer i Norge?

– Jeg tror det er utfordrende å være designer i alle land. Norge er lite, og det er både positivt og negativt. Jeg synes det er inspirerende at vi i Mote-Norge heier på hverandre, og ønsker hverandre suksess.

Norge er at langstrakt land med veldig mange ulike kulturer, og det kan være utfordrende å inkludere alle i designet.

Dere har gjort stor suksess de siste årene. Hva tror du er hemmeligheten bak?

– Vi har lært utrolig mye gjennom prøving og feiling de siste årene. Vi har holdt på lenger enn mange er klar over, og det har gitt oss en mulighet til å vokse langsomt, noe vi har trengt da det har vært mye å lære underveis. Da vi tok et valg om å være helt tro mot våre designprinsipper og vår tanke om «slow fashion», løsnet det veldig. Kolleksjonene våre har en rød tråd, og et tydelig Hasla-DNA.

Hva har dere valgt å fokusere på i høstens kolleksjon?

Ring, kr 1299. Halssmykke, kr 999.

– Kolleksjonen heter Elements. Da jeg jobbet med den, ville jeg utforske og søke etter tingenes hovedform.

Jeg har latt meg inspirere av naturen, samt Cézanne og Braque sitt arbeid med kubismen. De arbeidet med å bryte opp tingenes form i fasetter og sette dem opp i skarpe vinkler, men slik at hovedformen fremdeles fornemmes.

Gjenstandene ble sett fra flere sider samtidig for at man skulle kunne gi en mest mulig objektiv gjengivelse.

Kolleksjonen er en subtil hyllest til de mektige fjellene jeg bor under, og en følelse av fragmentert tilhørighet. Med Elements prøver jeg å formgi følelsen av hvordan vi søker sammen, og binder oss til hverandre.

Les også:

10 plagg vi ønsker oss fra & Other Stories nå!

Relatert