«Passé – noe som ikke lengre er moteriktig, Pas Passé – noe som er moteriktig.»

– Navnet Pas Passé kom til da vi ønsket et chic navn som hadde en betydning. Det betyr «ikke utdatert» på fransk, noe vi syntes passet til dette prosjektet. Jakker, blazere og kåper som kanskje en gang har vært litt utdatert, som nå, med litt hjelp av oss, er back in business.

Pas Passé – Oslo

I tråd med dagens gjenbrukstrend vil Mathiesen og Ousdal skape noe ut av sin felles lidenskap for vintage-mote, smykker og redesign.

Erica Mathiesen er et kjent navn for ELLE-leseren. Hun er smykkedesigneren bak suksessmerket Miss Mathiesen, og skriver for ELLE i ny og ne.

Anette Ousdal er stylist, redesigner og driver sitt eget selskap innen PR & kommunikasjon. Begge er vintage-entusiaster og skattejegere med garderober de fleste av oss bare kan drømme om.

Sammen er de Pas Passé, og den første kolleksjon består av 20 unike jakker, blazere og kåper.

Hva tenker dere om å starte ny bedrift mens store deler av bransjen fortsatt sliter på grunn av korona?

– Man må satse på det man brenner for! I koronatiden fikk det oss begge til å tenke i nye baner. Dette ble et naturlig søsterprosjekt med det vi begge allerede driver med. Dette er et prosjekt vi hadde begynt med før korona kom, men når koronatiden virkelig slo til var det ikke en mer passende anledning til å sitte inne å sy og være kreative sammen. Dette resulterte i 20 jakker, kåper og blazere som vi sammen har redesignet med Miss Mathiesen-smykker, vintage Chanel-, Gucci- og Burberry-knapper, samt annet vintage som vi har hatt liggende eller funnet på vintage- og gjenbruksbutikker rundt om i Oslo, sier damene til ELLE.

Foto: Ole Martin Halvorsen

Helt nytt konsept

De har jaktet på de fineste skattene på UFF, Fretex, Finn og Tise over tid. Erica har opparbeidet seg en god samling vintage smykker, i tillegg til et overskuddslager av rester fra tidligere kolleksjoner, som bare lå og samlet støv.

– Vi er begge to kreative sjeler som elsker vintage. Det å ta i bruk og ta vare på klær som allerede er produsert, og ha unike plagg som ingen andre har, er noe som begge digger. Det hele startet over et møte og en kaffe der kjemien og ideene boblet over, og det var da vi bestemte oss for at vi ønsket å gjøre dette prosjektet sammen.

Resultatet har blitt unike jakker, sydd for hånd av Anette, hvor smykker fra Miss Mathiesen har blitt brukt for å skape et helt annerledes uttrykk.

Alt er laget i Oslo.

Hvem redesigner dere for?

– En trendbevisst person som er opptatt av vintage, gjenbruk, miljøet og å bruke unike og håndlagde plagg som ingen andre har. Vi har vært opptatt av å lage en kolleksjonen som passer for alle aldre, svarer de.

Foto: Ole Martin Halvorsen

Plagg med historie

Pas Passé Vol 1 er inspirert av 1970- og 80-tallets haute couture. Hver og en av jakkene har fått sitt eget navn med en historie. Med vintage knapper fra Chanel, Gucci og Burberry har jakkene fått en helt unik og luksuriøs look.

– Første kolleksjonen er et prosjekt hvor vi ønsket å starte med jakker, kåper og blazere. Vi ønsker å lage klær som skiller seg ut og som er helt unike. Kjøper du et plagg hos oss, er det kun du som har det plagget og det vil aldri bli laget den samme igjen. Vi ønsker også å inspirere folk til å tenke mer på miljøet og kjøpe mer gjenbruk. Vi håper på en suksess med dette prosjektet og at vi kan fortsette å redesigne klær. Målet og drømmen vår er å lage en hel kolleksjon med, sko, jakker, bukser, vesker osv…

Er det uproblematisk å sy knapper fra Chanel, Gucci og Burberry på jakker fra andre merker? Vil de ikke da framstå som noe annet enn det de er?

– Vi har fjernet tags fra alle jakkene og satt på egne tags. Pas Passé er et merke som mikser luksus vintage og billigere vintage. På de jakkene som har Chanel-knapper, er det satt på en eller to knapper mikset med andre knapper, så det skal ikke fremstå som en Chanel-jakke, men en Pas Passé-jakke som er en blanding av gjenbruk fra luksusmerker og billigere merker.

Hva kan vi forvente oss fra neste kolleksjon?

– Målet er en party-kolleksjon som kommer rundt jul. Selv om party-sesongen i år kanskje blir litt annerledes, er det viktig å fortsette å pynte seg og føle seg bra.

Kolleksjonen bestående av de 20 unike plaggene blir lansert 1. september klokken 11.00 i pop up-butikken på Frogner (Niels Juels gate 40 A). Prisene er fra 1500 til 3500 kroner.

Og husk: det er bare 20 plagg, så det lønner seg å være tidlig ute.

Relatert

Helgens ønskeliste

Denne helgen vil vi smykke oss med pumps fra Manolo Blahnik og blush fra Chanel!
Svenske moteinfluensere

Fem kontoer du må følge på Instagram

Disse inspirerende kontoene elsker vi å følge på Insta
Miniskjørt

Trend-alert: Dilla på miniskjørt

Hva med en liten forsmak på vårens store hit – miniskjørtet!?

Les også

Giuliva Heritage x H&M

Dette er H&Ms nye designersamarbeid

Se de første bildene av den lekre kolleksjonen her...
matchy-matchy

Matchy-Matchy med trendy sett

Gjør drakten mer leken og sporty!
Burberry munnbind

Burberry lanserer munnbind

Flere designere og motehus har utvidet kolleksjonene sine med munnbind.
Strikkekjole

Nå er det denne kjoletrenden som gjelder!

La deg inspirere og shop våre favoritter her.