Tom Wood går for gull

Bli bedre kjent med designeren bak det suksessfulle norske smykkemerket.

Publisert Sist oppdatert
Tom Wood: Mona Jensen lanserte sin første smykkekolleksjon i april 2013 på et lite galleri på Grünerløkka. Siden den gang har Tom Wood blitt en av de mest anerkjente norske merkevarene, både i Norge og utlandet. Merket selges blant annet hos Le Bon Marché i Paris og Dover Street Market i London og Tokyo. Hva manglet i smykkemarkedet da du startet? – For min del følte jeg det manglet smykker jeg selv ønsket å bruke. Det fantes mye som var feminint og «pyntete», men lite som var mer renskåret og androgynt, gjerne litt bold og synlig - uten å bli prangende og glorete. Det føltes som om det var et hull mellom det de tradisjonelle smykkebutikkene solgte og det som da var en gryende tilvekst av smykker i motebutikkene. Jeg så et potensial i å etablere et smykkemerke som kunne være med på å definere trendene, så det ble viktig for meg å forsøke å skape noe nytt. Mona er kvinnen bak Tom Wood, og har rå teft og kompetanse når det gjelder design, strategi og merkevarebygging. Hvordan beskriver du designet ditt? – Jeg er glad i enkle formspråk med en tydelig signatur, det som er klassisk og som kan brukes lenge uten at man blir lei. Mange av smykkene jeg liker aller best har en god tyngde i hånden, og de fremstår myke og med gode kurver. Jeg er også glad i smykker med en personlig vri, som signet-ringene som kan inngraveres, charms man kan samle på, eller medaljonger som kan skjule noe personlig. Hva er det største problemet i dagens moteindustri? – Masseproduksjon, dårlig håndverk, uetisk produksjon og altfor mange lavpriskjeder som fyller markedet med varer vi egentlig ikke trenger. Hvordan jobber du med nye kolleksjoner? – Det starter ofte med at jeg blir inspirert av noe jeg ser. Det trenger ikke være fordi jeg jobber med en konkret kolleksjon. Normalt blir jeg inspirert på en helt vanlig dag, og kan umiddelbart starte på en ny kolleksjon. For eksempel da jeg fant en flere tusen år gammel mynt innerst i en afghansk vintagebutikk i Bangkok, som ble til et smykke og en ring, eller da jeg var i Paris på langhelg med mamma og søsteren min. Arkitekturen og historien inspirerte meg til å starte på en helt ny kolleksjon. Hva er målet ditt? – Utover det å skape en inspirerende og unik arbeidsplass, er det store målet at Tom Wood skal bli en anerkjent, lønnsom og internasjonal merkevare. Hvilke egenskaper er viktige å besitte for å bli et levedyktig merke? – Jeg har troen på 360 grader. Man må være våken og tilstede i alt man gjør, lytte til markedet, kunder og konkurrenter. Dessuten må man virkelig ville det, satse mye og jobbe hardere og mer enn mange andre. Hva tenker du om norsk motebransje? – Det skjer mye spennende om dagen, og det ser ut til at flere aktører begynner å få det til både her hjemme og i utlandet. Det skaper mer erfaring, og samlet bygger vi nettverk og kjennskap der ute. Det er viktig at vi er flere som drar i samme retning. Da kan forhåpentligvis også norsk motebransje hevde seg internasjonalt i fremtiden. Signet-ringene kjennetegner varemerket Tom Wood, som i tillegg til smykker lager kleskolleksjon med fokus på denim. Hva må til for å utvikle den videre? – Vi trenger mer tid, og mer ressurser. Det er vanskelig å bygge stein-for-stein basert på små overskudd hvert år. Det koster å vokse, og det finnes veldig få ordninger i Norge som virkelig kan hjelpe til slik vi føler det trengs. Det går alt for sakte og systemet er for byråkratisk. Jeg skulle gjerne hatt en stat som så verdien av norsk motebransje som en viktig del av norsk kulturliv, og ikke minst norsk verdiskapning. Hvordan håndterer du kopiering? – Vi har opplevd å bli blå-kopiert av både norske og utenlandske aktører, fra flere år tilbake og nå i senere tid. Det plaget meg mer før. Vi har heldigvis kommet så langt i vår distribusjon og kjennskap at de fleste nå anerkjenner Tom Wood for vår egenart og vårt uttrykk. Det hjelper meg å flytte fokuset til at vi også må bevege oss videre og skape nye uttrykk. Vi kan ikke sitte på stedet hvil og surmule. Har du alltid vært kreativ? – Jeg har nok to sider som er veldig ulike, der den ene er kreativ og den andre strukturert og prosessorientert. Som barn var jeg veldig glad i å både tegne og lage ting. Så valgte jeg å fokusere på den andre siden og studerte økonomi og ledelse i mange år. Deretter startet jeg som prosjektleder og rådgiver innen design, merkevarebygging og kommunikasjon, som gav meg muligheten til å jobbe med begge sidene. Jeg har fått god bruk for bakgrunnen min, som er sammensatt av både prosjekt-håndtering, team work, ledelse og mye struktur. Kreativiteten min jobber aller best sammen med den strukturerte Mona.
Powered by Labrador CMS