Kjøp nå!

Vi tok skjønnhetspraten med Caroline Berg Eriksen

- Jeg spiser aldri foie gras, men skeier gjerne ut med smågodt.

Caroline Berg Eriksen er tobarnsmamma og en av Norges største influencere. Hun elsker smoothies og skeier ut med smågodt.

Hva spiser du på en vanlig dag? Til frokost er jeg glad i å lage smoothies eller spise yoghurt med hjemmelaget granola. Til lunsj liker jeg salater med kylling og fetaost (eller annen ost – jeg elsker ost), og til middag blir det som regel noe for hele familien, for eksempel hjemmelaget fiskegrateng eller potetstappe med kjøttboller. Om kvelden spiser jeg gjerne bær med kesam. Eller knekkebrød med noe snadder på. Jeg blir ofte fysen om kvelden, og noen ganger en Atkins-bar.

Hva spiser du når du skal skeie ut? Focaccia og aïoli til tapasen eller pizza og smågodt. Og gjerne noe hvetebakst, jeg elsker boller! Er jeg i Ålesund, spiser jeg kake. Der er de helt ville etter kake, og svigerforeldrenene mine har alltid kake i kjøleskapet. Haha, jeg tror faktisk ikke at jeg likte bløtkake før jeg traff Lars-Kristian.

Er det noe du aldri spiser? Jeg er ikke kresen, så det er aldri vanskelig å friste meg med noe. Likevel, foie gras spiser jeg absolutt aldri, og det er rett og slett av etiske grunner. Den produseres gjennom alvorlig dyremishandling, hvor fuglene tvangsfôres til de får en sykelig stor lever. Dette er feil og brutalt på så mange måter at jeg aldri kan få meg til å spise det. Jeg håper det blir forbudt i Norge.

Hvor ofte trener du? Jeg trener 4–5 ganger i uka. Når jeg er på jobb eller i møter i Oslo, eller på reisefot, er det vanskelig å få til. Trening skal være lystbetont og deilig, det skal ikke være stress. Akkurat det er viktig for meg. Jeg vil heller ha 2–3 gode økter en hektisk uke, enn 5 halvgode økter fylt med stress fordi jeg bare «må».

Hva trener du? Jeg er så heldig å ha mitt eget treningsstudio, så jeg trener mye hjemme. Jeg elsker å løpe, og har som regel 1–2 rene løpeøkter i uka. Jeg lager egne programmer, og er superfan av effektive treningsøkter. Ettersom jeg har to barn som krever sitt, er jeg avhengig av at ting går fort noen ganger. Jeg har delt noen av mine favorittprogrammer på bloggen – så er du i tidsklemma, men vil trene, anbefaler jeg å sjekke ut kategorien «trening».

Hva har du på deg når du trener? Jeg synes det er viktig å føle seg fresh på trening, selv om jeg alltid trener så svetten renner, så jeg tar ikke på meg en gammel, fillete t-skjorte. Jeg har et samarbeid med x-life, så min treningsgarderobe er oppdatert hele tiden, og akkurat nå elsker jeg metalliske tights og gensere. Og caps! Jeg trener alltid med caps, så hindrer jeg svetten i å renne ned i øynene mine – haha!

Hva motiverer deg? Bare det å ha på vekkeklokken litt for tidlig, komme meg opp og drikke kaffe før barna og mannen våkner, for så å være ferdig med å trene før barna skal i barnehagen, er en fantastisk følelse og motivasjon nok i seg selv. Trening gir meg masse overskudd og energi, og skal jeg være ærlig tror jeg at jeg er ganske kjip å være rundt når det er lenge siden jeg har fått trent. Når jeg trener har jeg egentid, og tankene får fritt spillerom – det er viktig i en hektisk hverdag.

Hvordan kommer du deg på trening når motivasjonen er på bunn? Det hjelper å tenke på hva trening gir meg. Følelsen etterpå når jeg står i dusjen og kjenner at jeg har trent, er uerstattelig! Men jeg er veldig bevisst på å kjenne på hvorfor jeg ikke er motivert. Det er håpløst å trene for å få energi dersom jeg ikke har noe energi å gi. Dersom du rett og slett ikke orker, er det heller hvile du trenger. Men hvis jeg bare kjenner at jeg ikke gidder, så minner jeg meg selv på #denfølelsen. Eller surfer gjennom Instagram! Haha – det hjelper; der er jo folk motivert hele tiden!

Har du tips til andre som sliter med motivasjonen? Ja! Ikke gjør trening til et ork, driv med trening du synes er gøy! Synes du sykkel er gøy – meld deg på spinning! Er det yoga du vil drive med – gjør det! Ha et mål. Dersom du synes det er gøy å løpe, men blir demotivert fordi det kan bli ensformig, så meld deg på et løp. Jeg løp halvmaraton i fjor, og det var så gøy! Ellers synes jeg det hjelper å tenke på hva du får igjen for å trene; mer energi og masse overskudd, i tillegg til en kropp som orker mer og som blir sterkere.

Har du en powersang som du hører på når du skal trene? Akkurat nå er det Filthy med Justin Timberlake og Think About You med Delta Goodrem. Og Smiley Faces med Gnarls Barkley er alltid safe. Er jeg i dårlig humør og ikke har lyst, så setter jeg på den. Da må jeg bare smile. Og løpe!

Er det en treningsform som du har lyst til å prøve? Jeg har prøvd det meste, men én ting jeg har lyst til å gjøre mer av er yoga! Tilbudet i Sarpsborg er ikke det helt store, så jeg får rett og slett ikke gjort det. Skikkelig kjipt siden jeg gjorde det en del før og elsket det! En annen ting er kickboksing. Det er SÅ gøy! Det skulle jeg gjerne gjort mer av. Hva slags forhold har du til kroppen din? Jeg har både gode og dårlig dager. Dager hvor jeg synes jeg er skikkelig hot, og dager hvor jeg føler meg skikkelig oppblåst og bare vil gå i joggedress. Men generelt, så elsker jeg kroppen min. Den er frisk, sunn og sterk og har båret fram to nydelige barn. Jeg er så stolt av det – men mest av alt er jeg stolt av dem.

Hvordan slapper du av? Jeg lider av lakenskrekk, men et av nyttårsforsettene mine var å legge meg tidligere. Det har jeg fått til, for nesten hver kveld tapper jeg i badekaret og ligger der i 10–20 minutter. Det er helt magisk, og jeg slapper virkelig av! Hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? Det anbefales! Om ikke hver dag, så i hvert fall noen ganger i uka.

Sjekk ut bloggen til Caroline Berg Eriksen for mer treningstips!

Mer trening på Elle.no:

Effektiv trening uten å svette!

Verdens enkleste treningsøkt…

 

Av Nathalie Helgerud