Brand to know: Tibi

Koronaviruset har satt store preg på motebransjen de siste månedene. Vi tok en prat med Amy Smilovic, som står bak det New York-baserte klesmerket Tibi, om utfordringer og planer for framtiden. ​

Publisert Sist oppdatert

Visningene til Tibi har alltid vært blant de store høydepunktene under moteuka i New York. Men i år blir ting ganske annerledes...

– Korona-situasjoen har virkelig snudd opp ned på hele moteindustrien, fra fabrikker til stoffleverandører, designere og butikker. Akkurat nå klarer jeg ikke se for meg at det vil bli noen moteuke i september, med så mange deadlines som allerede har blitt utsatt eller kansellert. Kolleksjonene våre framover vil bli mindre, og vi blir nødt til å fokusere på de plaggene vi virkelig har troa på, forteller Amy Smilovic.

Hvordan har livet forandret seg for deg etter COVID-19?

– Jeg tror vi fremdeles prøver å finne ut av det. Akkurat nå lever vi i uvisshet. Det er skremmende å møte så mye frykt og jeg ber for at familie og venner skal holde seg friske hver dag. Vi har allerede mistet så mange mennesker vi var knyttet til på grunn av denne pandemien, og bare tiden vil vise hvor mye dette vil komme til å påvirke livene våre framover.

Klesmerket Tibi har blitt en favoritt blant moteprofiler og influensere verden over. Amy Smilovic startet Tibi da hun flyttet til Hong Kong i 1997 og mener oppskriften på suksess er en kombinasjon av en god dose businessteft ispedd en stor lidenskap for mote og kunst.

https://www.instagram.com/p/CE-HM0gjv0v/

Hvor finner du inspirasjon som designer?

– Jeg kan bli inspirert av mye, som et kunstverk, en lekker fargepalett eller en film jeg har sett. Deretter prøver jeg å bearbeide alle disse inntrykkene for meg selv før jeg bruker dette til å bygge videre på en kolleksjon med teamet mitt.

Beskriv en typisk Tibi-jente:

– Hun er jordnær og ønsker at mote skal være funksjonelt, men ofrer aldri det ene for det andre. Hun er velbalansert og vet at det hun har på seg er med på å definere hvem hun er som person. Hun bruker mote for å vise sin kreativitet og nysgjerrighet på livet.

Hvem drømmer du om at skal gå kledd i Tibi?

– For meg er det ikke så viktig om de er kjendiser eller influensere, jeg vil kle opp sterke kvinner som liker å uttrykke seg selv gjennom klær.

Hvem er din favoritt å følge på Instagram?

– Leandra Medine (@leandramcohen)! Vi har vært venner en god stund og jeg liker at hun er mer enn bare et pent ansikt. Hennes Instagram er ikke bare full av merker som sponser henne. Hun har klart å holde seg tro mot seg selv og sin egen identitet.

https://www.instagram.com/p/CE8BPb9svHc/

Hvor viktig er sosiale medier for Tibi?

– Det er veldig viktig. Sosiale medier er stemmen jeg har til å forklare, vise og pushe på folk mine tanker og ideer. Det er også en måte å få direkte kontakt og feedback fra kunder. Det er vanskelig å få noen til å forstå seg på alle trender med en gang, men med sosiale medier får jeg visualisert Tibi som et brand på en perfekt måte.

https://www.instagram.com/p/CE9kIogD-pJ/

Hvordan vil du beskrive deg selv?

– Jeg vil beskrive meg selv som en nysgjerrig, kreativ og pragmatisk person. Å være pragmatisk samtidig som man tillater seg selv en kreativ frihet, har vært viktig for meg i oppbyggingen av Tibi som merkevare, og er en av de viktigste karakteristikkene jeg ser etter når jeg skal ansette noen.

Beskriv stilen din:

– Den er raffinert, funksjonell men kreativ, og klassisk, men moderne.

Powered by Labrador CMS