kultur
Noora + William: SKAM-romansen som definerte en hel generasjon

Noora ble et feministisk ikon. William ble hele Norges bad boy. Sammen skapte de SKAMs mest ikoniske kjærlighetshistorie.
SKAM SESONG 2: NOORA + WILLIAM
Read the interview in English here.
SKAM ble et speil for en generasjon – og, for mange, det -første stedet hvor de følte seg virkelig sett. I år er det ti år siden serien hadde premiere på NRK, og med det i bak-hodet er det både rørende, nostalgisk og naturlig å se tilbake – og i aller høyeste grad på sin plass å feire det som må sies å være en av de mest innflytelsesrike norske seriene noensinne.
For SKAM var ikke «bare» en TV-serie – det var samtidshistorie, formidlet med ungdommens eget språk. Det var et slags øyeblikksbilde av hva det vil si å være ung i Norge i vår tid og en «kulturell bevegelse», som strakte seg langt utover klasserom og kollektiv. Serien ble analysert i aviser, diskutert på kafeer og i sosiale medier, og ikke minst: følt dypt i hjertene til unge mennesker over hele verden. Men det var ikke bare ungdommen som fulgte med. Tvert imot! Mange voksne lot seg også rive med. SKAM forente dermed generasjoner, og ga innsikt i et ungdomsliv mange tidligere bare hadde sett utenfra – eller som noen kanskje savnet litt.
I den andre sesongen ble Noora (Josefine Frida) et feministisk ikon for mange. Hennes historie tok for seg kjærlighetens kompleksitet og maktbalanser i romantiske forhold, særlig i møte med den karismatiske og til tider manipulerende William (Thomas Hayes). Samtidig ble det rom for å snakke om samtykke, overgrep, kroppspress og psykisk helse – alt formidlet gjennom Nooras sterke, men også sårbare, perspektiv. Hun representerte en ny type heltinne i ungdomsserier: prinsippfast, smart og selvstendig, men ikke redd for å kjenne etter og vise usikkerhet.

Noora + William: Kjærlighetshistorien som fikk hele Norge til å holde pusten
Noora kom inn i våre liv for å sette alt fra rød leppestift, blond bob og feminisme til straffeloven på agendaen. Hun ble et umiddelbart forbilde. Men hennes indre kompass settes ut av spill i møte med William, og deres romanse ble nærmest som oksygen for det norske folk. Romeo og Julie, for vår tid.
Og selv om noen av seriens visuelle grep har blitt sammenlignet med Baz Luhrmanns filmatisering av nevnte kjærlighetshistorie ved flere anledninger, var det kanskje ikke åpenbart fra start at dette skulle bli den store suksessen.
Thomas Hayes: – Jeg ble fortalt at dette var en lavbudsjettserie med en veldig spesifikk målgruppe, og jeg reflekterte over hvorvidt jeg kunne bli en slags barne-TV-figur.
Hayes og Frida forteller om deres første felles audition, en såkalt kjemi-test, der Frida minnes at hun hadde prøvd å få i gang samtalen ved å spørre Hayes om alderen hans, og da han fortalte at han var yngre enn henne (les: et helt halvt år), hadde hun klappet ham på hodet i kjent Noora-stil og sagt at hun aldri hadde hengt med noen som var så ung.
Josefine Frida: – For å være ærlig, hadde vi ikke den beste kjemien i starten. Vi ble sendt på både date og escape room i regi av NRK, hvor det første jeg gjorde var å søle drikken min over bordet og på Thomas. Men samtidig som gnisten mellom Noora og William vokste, så ble også vår relasjon sterkere og vi ble gode venner og kollegaer.
ELLE: Noora og William satte i gang et helt enormt engasjement hos folk, selv daværende statsminister Erna Solberg ble utålmodig da William ikke svarte. Hvordan var det å være dere på den tiden?
Josefine Frida: – Jeg følte på en forventning fra andre om å være Noora. Alt fra at folk ønsket råd fordi de tenkte at jeg hadde noe klokt å si, slik Noora ofte har, til gutter som kom bort og prøvde å få meg til å bli sint på dem, fordi de ville ha sin versjon av «hva skjedde med deg, Wilhelm?»-monologen, men jeg er ganske konfliktsky, så det var veldig unaturlig for meg. Eller hva man skulle kle seg i … Det gikk noen år før jeg kjøpte klær etter SKAM. Det var rart med den balansen mellom egen identitet og karakterens.
– Jeg blir ofte spurt om det er irriterende å «alltid» bli husket, eller referert til, som SKAM-Noora, men jeg forstår det. Jeg er veldig privat og har ikke delt så mye av meg selv, så jeg forstår at noen forbinder meg med karakteren selv om jeg ikke nødvendigvis er mer lik henne enn hva andre er. Jeg kom tross alt på audition med langt brunt hår, winged eyeliner, smokey eyes og dialekt! Men det skal sies at jeg tar på røde lepper når jeg trenger ekstra selvtillit.
Les hele intervjuet i juli-utgaven av ELLE.

Foto: Cathrine Wessel / Tinagent
Styling: Alva Brosten / Style Management
Hår: Andrés Valle-Kløvstad / Style Management / Gevir / Hair By Sam McKnight
Makeup: Agnes Gulbrandsen / Style Management / Gevir & Sandra Siff / LW Agency
Art Director: Vibeke Ruud
Stylingassistent: Vilde Baardseth
Hårstylingassistent: Barney Veress
Digitech: Anna Larsen
Fotoassistent: Rory Ronnie & Cronje Strøm
Etterarbeid: Lush Retouch