– Det er viktig å huske at vi voksne ikke må overføre våre bekymringer til barna, og at de har et stort behov for sosial omgang, lek og luft.

Barneskolelærer Thea Flesjå Wergeland Ruud føler seg trygg på at myndighetene har tatt et bra valg med tanke på åpning av skolen for de minste.

Publisert Sist oppdatert

Thea Flesjå Wergeland Ruud, 26 år Kontaktlærer på 2.trinn ved Manglerud skole.

– Min arbeidshverdag har blitt helt annerledes. Først og fremst har arbeidsplassen blitt flyttet fra et klasserom med 28 elever til en stue med laptop. Til vanlig er jeg sammen med alle barna i rundt 5 timer, mens jeg nå kun kontakter dem en og en jevnlig gjennom uka. Det er utfordrende å opprettholde tett oppfølging av elevene faglig og sosialt, særlig siden de er så små.

Hvordan har korona påvirket din arbeidshverdag?

– Akkurat nå er jeg lite på arbeidsplassen min, men de få gangene jeg har vært innom er vi få, holder avstand og vasker hendene godt. Jeg føler meg derfor ikke utrygg på jobb.

Føler du deg utrygg på jobb?

– Jeg er ikke redd for å bli smittet på jobb når vi skal tilbake. Jeg stoler på at myndighetene og ekspertene vet hva de gjør, og at kommunen og ledelsen legger en god plan for smittevern. En kan bekymre seg og tenke mye i denne situasjonen, men hverken arbeidsdagen eller hverdagen min blir bedre av å bekymre seg.

Er du redd for å bli smittet på jobb?

– Arbeidsdagen min i denne perioden er mer fleksibel enn til vanlig, men jeg starter med å sjekke mailen for informasjon eller spørsmål fra foreldre eller lærere. Videre sjekker jeg Teams, der elevene kan ha sendt en melding eller et spørsmål. Vi har en gruppe for hele klassen der jeg kan skrive informasjon til elevene, og de kan snakke med hverandre. Deretter sjekker jeg Facebookgruppa jeg har med alle foreldre. Her legger jeg gjerne ut informasjon, gratulasjon om noen har bursdag, lenke til pressekonferanse for barn, tips til digitale bøker, høytlesing, sendinger fra dyreparker og lignende. Videre følger jeg med på hvor mye de har lest gjennom en nettside og lager plan for videre hjemmeundervisning. – Ettersom jeg jobber på et lavt trinn har jeg valgt å ikke ha nettundervisning med hele klassen, siden det fort kan bli utfordrende for dem å få utbytte av dette, naturlig nok. Det må derimot lages en plan for hvilke oppgaver de skal gjøre, både i bok og på nett, for hver uke. Mye av dagen går til å kontakte elever på videosamtale, noe jeg mener bidrar til at de føler seg sett, til tross for at vi ikke er sammen. Noen elever har bare behov for å si hei, lese litt for meg og snakke om hvordan det går med skolearbeidet og utenom. Andre vil gjerne snakke lenge, vise rommet sitt, stille spørsmål og kan gjerne ringe flere ganger i uka. Jeg får også muligheten til å jobbe med skolearbeid sammen med enkelte elever.

Beskriv en arbeidsdag i denne perioden...

– Jeg mener myndighetene har gjort en god jobb i forbindelse med denne situasjonen. De har satt inn nødvendige tiltak som har gitt resultater. Jeg er trygg på at de gjør så godt de kan og tar valg som er til det best for oss. I min jobb er barna hovedfokuset, og jeg mener selv at det er viktig å huske at vi voksne ikke må overføre våre bekymringer til dem, og at de har et stort behov for sosial omgang, lek og luft. Jeg føler meg derfor trygg på at myndighetene har tatt et bra valg med tanke på åpning av skolen for de minste.

Hvordan synes du myndighetene har taklet situasjonen?

– Jeg merker at kolleger er gode på å dele tips og råd, og er veldig behjelpelige og på tilbudssiden. Ledelsen er også tilgjengelig når jeg trenger det, noe jeg ser på som trygt. Et godt samarbeid på skolen og trinnet er veldig viktig for å sammen skape en best mulig hverdag for barna.

Hvilke tilbakemeldinger får du av folk du treffer på jobb?

– En dame jeg beundrer ekstra i disse dager er søstera mi, Hanne. Hun har nettopp født sitt andre barn og har fått en helt annen start på barselperioden enn hun hadde sett for seg med å være høygravid i tillegg til å ha en toåring hjemme. Å være usikker på om en får ha med mannen sin på fødsel er i seg selv en utfordring. I tillegg kan en ikke få vist frem babyen til familie og venner, slik en egentlig ønsker. Jeg beundrer at hun står på og viser så mye omsorg til både barna og andre rundt seg, til tross for en utfordrende periode. Det er virkelig forbilledlig å se kvinner som nå er gravide eller har en nyfødt, og hvordan de møter denne utfordrende, usikre og annerledes perioden.

Kjenner du en dame du beundrer ekstra i disse dager?

– Jeg håper og tror at vi kan komme tilbake til slik ting var før i klasserommet. Som person og lærer er jeg veldig opptatt av nærkontakt og merker at dette er noe elevene mine setter pris på. Jeg gleder meg til jeg kan klemme på dem som før. Om vi møter noe lignende igjen vil vi være mye bedre rustet og ha gode planer for hvordan vi kan løse det. Barna vil kunne ha fått inn bedre rutiner for håndvask og hygiene, noe som forhåpentligvis vil være med på å forhindre smitte av andre sykdommer også. Mange har nok oppdaget flere ressurser man kan bruke i undervisning. Dette vil komme godt med i den vanlige skolehverdagen.

Hvordan tror du ting blir etter dette?

Powered by Labrador CMS