Elle invest

18. februar, 2021

De profesjonelle: Joanne Zhou

Joanne Zhou (30) er CEO og grunnlegger av The Nail Studio i Oslo, som på kort tid, siden åpningen i 2019, har blitt en stor favoritt i Oslo.

Det som skiller The Nail Studio Oslo fra andre neglestudioer er den holistiske filosofien: «det du tar på kroppen er like viktig som det du putter i den.» Og produktene de bruker og selger er organiske, naturlige, veganske, glutenfrie og uten unødvendige kjemikalier.

– Et ekstremt travelt liv i London fikk meg til å sette enorm pris på små øyeblikk med velvære, som å fikse neglene mine i en fin salong. Jeg ville skape et slikt sted i Oslo hvor man kan få igjen pusten litt i en hektisk hverdag.

Luksus i hverdagen

Det lille studioet ligger rett ved Solli Plass (i krysset Skovveien og Niels Juels gate) og tilbyr lekre behandlinger innen manikyr og pedikyr. Alt i en herlig atmosfære med fransk popmusikk.

Hva er den mest populære behandlingen?

– Deep Hydration Coconut Manicure og Pedicure. Her brukes ekte kokosmelk for å gjøre huden myk og gi masse fukt og glød. Kundene elsker nok denne også fordi den setter alle sansene dine i sving.

The Nail Studio Oslo

Vi har tatt en prat med Joanne for å finne ut hva som ligger bak suksessen og hvordan koronapandemien har rammet den lille bedriften.

Joanne er født i Kina, men vokste opp i England. Der traff hun den store kjærligheten, som viste seg å være nordmann. Nå har hun gjort Oslo-boer av seg og drømmer om at The Nail Studio skal vokse seg stort.

Hun er utdannet innen psykologi og business management, og i London jobbet hun som konsulent innen ledelse og business. Der lærte hun mye som hun har tatt med videre som gründer av egen bedrift, som nå består av fire ansatte.

Drømmejobben

Hvorfor tror du The Nail Studio har blitt så populært i Oslo?

– Jeg tror det handler om følelsen kundene får når de kommer hit. En avslappet atmosfære, ro, fantastiske produkter og behandlinger av høy kvalitet. Vi er også opptatte av å gi kundene troverdige råd ut ifra sine negler, slik at de kan få det beste ut av sitt utgangspunkt.

Din drømmejobb som barn?

– Kanskje en litt rar drøm for et barn, men jeg ville bli entreprenør og starte min egen bedrift. Så jeg lekte at jeg hadde min egen business med fantasikunder.

Din første jobb?

– Et internship i et reklamefirma i London. Jeg gjorde research på hvordan man brygger øl og hjalp til med en ny kampanje. Det fikk meg faktisk til å like øl.

Ditt “I made it”-moment?

– Jeg er ikke sikker på om jeg har hatt det enda… Det er kanskje litt klisje, men jeg prøver å sette pris på og eventyrene jeg støter på… Men det er ikke alltid så lett når «the going gets tough.»

Er det noe du angrer på at du gjorde eller ikke gjorde i din karriere så langt?

– Nei. Jeg tror at det alltid er mulig å endre retning underveis. Jeg prøver å ikke angre, men heller akseptere de valgene jeg tar og finne en vei videre derfra.

Hva definerer en drømmejobb for deg?

– Drømmejobben for meg er en jobb hvor jeg kan være kreativ og sette ideene mine ut i livet. Jeg synes også det er viktig å ha utfordringer. Jeg elsker å jobbe hardt og plutselig få det «aha-øyeblikket».

Hvordan landet du drømmejobben?

– Jeg tror det viktigste er å finne ut hva som er viktig for deg, så du kan finne din drømmejobb. Å finne ut hvorfor du faktisk vil gjøre noe, tror jeg er viktig å definere. Det er det ikke så mange som får muligheten til fordi det er forventet at vi skal vite dette i så ung alder.

Gründer-livet

Hva er det beste med din jobb?

– Muligheten til å dele min visjon og ideer, og den fantastiske responsen fra kundene. Jeg elsker at jeg daglig utfordrer meg selv, og finner nye måter å utvikle meg på både på et karrieremessig- og personlig plan. Å være gründer kan være tøft til tider, men når man lykkes får man en helt fantastisk mestringsfølelse.

Din arbeidsdag i et nøtteskall?

– Arbeidsoppgavene er mange når man driver eget og det er varierte dager. En dag kan jeg fokusere på den neste markedsføringsplanen, mens den neste kan det være å forberede et event, som yoga-festival, velværekveld for kunder eller presseaktiviteter. Vi er alltid på jakt etter nye og sunnere produkter, så jeg bruker mye tid på research og bestillinger. Budsjetter, økonomi og ledelse er også viktig i jobben min.

Hvordan har koronapandemien påvirket bedriften din?

– Korona har påvirket alle aspektene i livene våre. Det har vært tøffe tider. Ingen business-plan i verden kan forberede deg på noe sånn. Men samtidig har situasjonen tvunget oss til å tenke nytt og kreativt, finne nye løsninger på utfordringer. Vi har lansert nettbutikk, og lager mer kreativt innhold i våre kanaler med tips og triks.

– Vi har heldigvis kunne holde åpent for kundene våre store deler av tiden, og vi ser at mange har behov for å komme hit for et avbrekk i en hverdag hvor vi skal holde oss mest mulig hjemme. Vi tar selvfølgelig alle hensyn, og følger smittevernsreglement strengt. Hos oss skal man føle seg trygg.

Din arbeidsplass akkurat nå?

Dine beste karrieretips?

– Gjør det alltid på din måte. Det er ikke bare en måte å gjøre ting på. Spesielt hvis du vil drive noe eget er det så mange bøker og TV-programmer som portretterer en entreprenør-stereotype med skyhøyt stressnivå i evig tidsklemme og null fritid. Sånn må det absolutt ikke være. Gjør det på din måte og ha det livet du ønsker.

– Ikke være redd for å gjøre feil. Enten du er ansatt i et selskap eller er din egen sjef må du innse at å gjøre feil er en del av læringsprosessen.

ENTEN, ELLER:

Utdannelse eller selvlært?

– Begge. Utdannelse kan gi et godt grunnlag, men jeg tror ikke på utdannelse alene. Den beste formen for utdannelse er den som lærer deg faget også i praksis.

God økonomi eller leve ut drømmen?

– «Living the dream», helt klart!

Mandag eller fredag?

– Jeg er nok en fredags-jente. Det finnes ikke noe bedre enn å starte helgen med et glass vin og beina høyt.

Relatert

Les også