Den første utgaven av ELLE International Fashion and Luxury Management Program i samarbeid med MIT Sloan Executive Education and Universidad Complutense de Madrid er akkurat avsluttet med stor suksess. Disse prestisjetunge institusjonene har samarbeidet med ELLE for å skape et akademisk miljø der de neste lederne av mote- og luksusindustrien kan dyrke karrieremålene sine, og få praktisk kunnskap fra nøkkelpersoner med innsikt i bransjen og eksklusive moteopplevelser.

INTERNASJONALT

Kurset hadde deltakere fra hele verden (18 forskjellige nasjonaliteter) og minst en person fra hvert kontinent, som ga mulighet til å få kunnskap fra ulike perspektiver og markeder, samt en helt unik mulighet for internasjonal nettverksbygging. Kursdeltakerne kom fra ulike næringer og stillinger, noe som bidro til et rikt mangfold og interessante diskusjoner om mote- og luksusindustrien.

Kurset kommer i tre forskjellige formater, som er tilpasset deltakernes behov og timeplan. Det globale formatet der deltakerne går på alle fire modulene på de forskjellige stedene koster 25.000 euro. Hybridformatet hvor deltakerne kan fullføre programmet delvis online og delvis på studiestedet i USA eller Europa koster 20.000 euro, og online-kurset koster 16.000 euro. På nettkurset får du tilgang til forelesningene på video og en veileder følger deg online. Mellom samlingene skal deltakerne levere oppgaver med veiledning fra programlærer og gjøre case-studies, lese pensum og forberede seg til neste samling. Dette gjør studieløpet fleksibelt. Vellykket gjennomføring av kurset gir et sertifikat utsendt av MIT Sloan Executive Education i samarbeid med Universidad Complutense de Madrid.

Kurset skal gi deltakerne en god oversikt og kunnskap om bransjen, og de nødvendige verktøyene for å lunne møte utfordringene i mote- og luksusbransjen. Det er delt inn i fire forskjellige moduler rettet mot fire ulike sektorer av moteindustrien, i tillegg til seks fokusområder. Foreleserne er profesjonelle og erfarne. Fokusområdene er ledelse, innovasjon, strategi, kontroll, markedsføring og finans. Modulene finner sted i fire forskjellige byer kjent for sine spesialiseringer i de ulike områdene innen mote.

«fast fashion» i Madrid

Første stopp var Madrid, kjent for å ha revolusjonert «fast fashion» og distribusjonsmodellen. I løpet av denne modulen deltok deltakerne i diskusjoner med gjesteforelesere som Benedetta Poletti (sjefredaktør i Elle Spania), Rosa Tous (viseformann i Touss), Ignacio Sierra (konsernsjef for Grupo Cortefiel) Carla Vazquez (kommunikasjonsdirektør for Delpozo), Juan Suarez (Creative Director i Aristocrazy), Gonzalo Cebrian (administrerende direktør i Le Guide Noir), Pilar Riaño (direktør for modaer),  Pepa Bueno (administrerende direktør for Asociación Creadores de Moda de España) og designere som Helena Rohner og Carmen March, Adolfo Fernandez, (Business Development Manager i Spania og Portugal i Google). I tillegg fikk deltakerne oppleve eksklusive ELLE-opplevelser som et foredrag i Pons, et konsulentselskap som spesialiserer seg på varemerker og patentlovgivning, en omvisning i Globally, et kommunikasjonsbyrå med ansvar for utvalgte luksus- og mote merkevarer og besøk til hovedbutikkene til Delpozo og Loewe i Madrid.

Haute couture i Paris

Et dypdykk i mote-og luksusindustrien er ikke komplett uten å stoppe i Paris. Her deles kurset inn i Haute Couture og Luxury. I løpet av denne modulen fikk deltakerne eksklusive moteopplevelser som en omvisning og cocktail i Moet Hennessy Innovation Lab og et foredrag om de store samlerne av juveler i L’Ecole Van Cleef & Arpels i Paris. De fikk også være med på eksklusive konferanser med foredragsholdere som designer Christian Louboutin, Michael Burke (administrerende direktør i Louis Vuitton),  Sidney Toledano (administrerende direktør i LVMH Fashion Group),  Christian Courtin-Clarins (administrerende direktør i Clarins), Jean-Marc Mansvelt (administrerende direktør i Chaumet), designer Roland Mouret og Alexandra Van Houtte (CEO og grunnlegger av Tagwalk). I tillegg fikk deltakerne en workshop med Korn Ferry om hva det betyr å jobbe i luksus- og moteindustrien.

besøke ELLE US I New York

Neste stopp er New York: en førsteklasses leder innen premium motemerker og markedsføring. I New York fikk deltakerne forelesninger av viktige bransjeeksperter som Emma Rosenblum (Executive Editor i ELLE USA), Steve Shiffman (administrerende direktør i Calvin Klein), Anna Bakst (CEO & Brand President i Kate Spade New York), Gabriela Hearst, designer Diane von Furstenberg og designer og konsernsjef Andrew Rosen i Theory. De fikk også besøke Diane von Furstenberg og Theorys studioer i det fasjonable Meatpacking-distriktet, samt besøke Hearst Tower og en omvisning på kontorene til ELLE US.

Studere på MIT

Siste stopp for kurset er på MIT. Episenteret for teknologi og innovasjon i Cambridge, Massachusetts. I løpet av denne modulen presenterer MIT Sloans internasjonalt anerkjente fakultet kjerneemner som strategi og innovasjon, markedsføring, økonomisk beslutningstaking og operativ effektivitet i en digital verden. Et MIT Media Lab-panel diskuterte «Emerging Technology in Fashion». Andre viktige temaer som ble tatt opp var tidløshet innen luksusmote, “the power of color” og visuelle tankestrategier.

opptak

Neste kurs har kick off 12. desember 2018 og varer til 24. mai 2019.

Besøk nettsiden for å lese mer og søk her!

samlinger

 

Madrid: 13. – 20. januar 2019

 

Paris: 23. – 30. Mars 2019

 

New York:  15. – 18. Mai 2019

 

MIT Sloan’s Campus:  29. – 24. Mai 2019

 

Kurset passer for:

 

  • Deg som jobber i mote- og luksusbransjen og som ønsker å lære mer om ledelse.
 

  • Deg som jobber i andre næringer og som ønsker å få en forståelse av den globale mote- og luksusindustrien.
 

  • Deg som ønsker en karriere innen mote.
 

Relatert

Ukas ønskeliste

Dette ønsker vi oss nå!
Blazer

Høstfavoritt: Blazeren

Blazeren er et absolutt må-ha i høstgarderoben!

Stjernespekket catwalk hos BOSS under Milan Fashion Week

Se bildene fra den stjernespekkede BOSS-visningen i Milano!