Har du fått med deg dette nye norske bærekraftige merket?

Det nye norske merket ILAG slapp sin første kolleksjon i høst. Les mer om merket her!

Publisert Sist oppdatert
I august slapp det nye norske klesmerket ILAG sin aller første kolleksjon. Designer og eier av merket, Renate Nipe, ønsket å gjøre det enklere for norske forbrukere å ta bærekraftige valg. Vi har tatt en prat med Renate om merket, bærekraft og den nye kolleksjonen. ILAG Den nye kolleksjonen heter På kysten ILAG. Merket er bygget på et pantesystem der man kan levere inn et gammelt ILAG-plagg og få rabatt på et nytt. De returnerte plaggene blir renset, reparert eller redesignet og solgt som gjenbruksprodukter til nye kunder. Sjekk ut ilagilag.com. Hvorfor bestemte du deg for å skape ILAG? – Etter 20 år i bransjen, hvorav 10 år som designer og innkjøper, ønsket jeg å gjøre noe som kunne bidra til å gjøre det er lettere for forbrukerne å ta mer bærekraftige valg. De siste årene jeg jobbet som designer følte jeg meg mettet av klær. Jeg klarte ikke å gå i butikker uten å få en vond følelse. Det å se stativer fulle av nye klær fikk meg til å føle meg uvel og undrende til om vi forbrukere egentlig trenger alt dette. – Jeg bestemte meg for å gjøre noe nytt, og det med en mer moderne og bærekraftig tilnærming til mote. Det å lage nye klær i seg selv er jo ikke bærekraftig, men jeg ønsket å kunne tilby et mer bærekraftig valg. Etter å ha jobbet med å undersøke forskjellige løsninger, kom jeg fram til at det beste for ILAG var å ha en panteordning hvor de returnerte plaggene kunne bli solgt igjen, igjen og igjen ... https://www.instagram.com/p/CFAW063gzfs/ – I tillegg til dette bruker jeg materialer som er mer bærekraftige, og jobber med små fabrikker som følger ILAGs etiske retningslinjer, forteller Renate til ELLE. En av grunnpilarene i ILAG er også at alle plaggene skal kunne brukes på ulike måter. Designet er allsidig nok til å kunne brukes både hjemme, på jobb og i sosiale sammenkomster. Renate er også opptatt av å være med på å senke farten på forbruket vårt, og produserer kun to kolleksjoner i året. Som hun selv sier, kan jo de samme plaggene gjerne brukes både i mai og i september her i det nordiske klimaet. Er det utfordrende for en liten, nystartet bedrift å være så bærekraftige som ønskelig? – Å være liten er generelt utfordrende, men jeg er heldig som jobber med fabrikker som også er små, og som gir meg goodwill fordi de vil hjelpe meg i oppstarten. Det som er mest utfordrende, er at jeg legger lave ordre på plaggene nå i første sesong. Dette gjør at jeg ikke kjøper nok til å få sertifiseringer på f.eks økologisk bomull, eller Lenzing-viskose. https://www.instagram.com/p/CFMnb_wgly4/ – Fordelen ved å være liten er at jeg kan bruke «waste fabric» fra andre merker. Dette er stoff som allerede er produsert, men ikke blir brukt. – Når jeg ser fram i tid, så ønsker jeg at ILAGs redesign-produkter skal være mer populære enn de ordinære kolleksjonene, men dette er jo veldig opp til hvordan kundene responderer. Jeg gleder meg til å utvikle dette ILAG med kunden!
Powered by Labrador CMS