mote

Anine Bing + Kate Moss = sant

– Kate Moss er for meg det største moteikonet i vår tid. Hun har hatt en massiv innflytelse på mitt design, og figurert på absolutt alle moodboards vi har laget i designteamet siden vi startet for 11 år siden, forteller Anine.

Vi har tatt en prat med Anine Bing om å bygge en global merkevare, følge magefølelsen og den nye kolleksjonen med Kate Moss.

Publisert

Anine Bing har oppnådd verdensomspennende suksess med sitt enkle design og rå uttrykk. Merkevaren selges i over 300 butikker på verdensbasis, med 21 flaggskip-butikker i motemetropoler som Los Angeles, New York, Paris, London, Madrid og Berlin. ELLE har tatt en prat med designeren om det å være trofast mot sin opprinnelige visjon, følge magefølelsen, møte utfordringer, omstillinger og vise takknemlighet. Og ikke minst, den nye kampanjen med selveste Kate Moss

– Hvis du ikke er helt oppslukt av idéen du har, det du ønsker å skape og historien du vil fortelle, er det best å gå videre med en ny idé, sier Anine om det å skape og bygge opp en merkevare.

I høst er Kate Moss Anine Bings ansikt utad, og fronter superdesignerens nye kampanje. Dette er en av de viktigste milepælene for Anine, både profesjonelt og personlig, i kombinasjon med feiringen av 11 år som merkevare. Som utflyttet nordmann i LA, husker jeg fortsatt en gang i 2012 da Abbot Kinney i Venice fortsatt var up-and-coming. En ansatt i en av noen få motebutikker i byen, Santine, viste meg plaggene til en ny skandinavisk designer ved navn ANINE BING. Jeg endte opp med å kjøpe alle tre plaggene de viste meg; jeans, skinnjakke og boots. Jeg identifiserte meg med klærnes enkle og upretensiøse tidløshet og fant endelig et par jeans som passet perfekt.

Anine har på mange måter fanget essensen av casual dressing, og hevet nivået.

– Grunnidéen har alltid vært å designe komfortable plagg, forteller Anine. 

– Jeg har aldri ønsket å diktere en kvinnes personlighet med mitt design eller at klærne skal dominere. De skal derimot bringe en uniformert letthet inn i en moderne kvinnes liv. Mitt mål har alltid vært å skape anvendelige og praktiske klær. Design som kvinner kan føle seg fri i, uavhengig av livsstil og hverdag. Jeg har aldri forholdt meg til sesongbasert mote. Man skal ikke behøve å skifte eller anstrenge seg i mine klær. De skal være funksjonelle og kule, enten man befinner seg i et jobbmøte, en middag eller henter barn i barnehagen. Tanken er alltid at hver enkelt kvinnes personlighet skal dominere og at mitt design skal underbygge og supplere. Jeg vil at kvinner skal føle seg som den beste versjonen av seg selv når de har på seg mine klær.

Les også: 7 ikoniske sommerlooks á la Kate Moss. 

Anine Bing og jeg har hatt felles venner i en årrekke. Da vi sist møttes, intervjuet jeg henne for medlemsklubben Soho House i LA, der hun var hovedpersonen i mitt panel. Vi diskuterte kvinnelig entreprenørskap. Nå har Anine nettopp kommet tilbake fra en eksklusivt shoot i New York, og vi skal møtes i hennes hovedkvarter i Downtown LA. Ett av de største øyeblikkene i hennes karriere har utspilt seg nettopp her. Anines absolutte favorittmodell og kontinuerlige inspirasjonskilde, Kate Moss, er merkevaren Anine Bings ansikt utad for høst- og vinter-kampanjen, og Anine selv kan nesten ikke tro at akkurat denne drømmen har gått i oppfyllelse. 

– Kate Moss er for meg det største moteikonet i vår tid, sier Anine. 

– Hun har hatt en massiv innflytelse på mitt design, og figurert på absolutt alle moodboards vi har laget i designteamet siden vi startet for 11 år siden. Jeg har samlet på svart-hvittfotografier av Kate i en årrekke, og jeg måtte klype meg i armen da teamet mitt fortalte at hun hadde signert kontrakten, og takket ja til å være vårt ansikt. Jeg har aldri våget å tenke at dette kunne bli en realitet, men det beviser at ingenting er umulig.

– Dette er en personlig seier, en profesjonell seier og et stort øyeblikk for alle på vårt kreative team, fra designere til dem som jobber med kampanjen, fortsetter hun.

Den velrenommerte fotografen Chris Colls, som også fotograferte fjorårets kampanje med Irina Shayk, har fanget Kate Moss nøyaktig som Anine ønsket det:

– Chris har evnen til å gjenskape den samme følelsen og uttrykket som på bildene av henne jeg har samlet på, sier Anine. 

Les også: Alt du trenger å vite om høstmoten.  

Kate Moss er for meg det største moteikonet i vår tid.

Noen av dem henger i storformat på veggen hjemme i Montecito, Santa Barbara, der Anine bor med mannen og business-partneren Nicolai og deres to barn. 

I 2012 lanserte Anine Bing sitt eget klesmerke i en garasje i Silverlake i East LA.

– Jeg gjorde alt selv, jobbet døgnet rundt hvor enn jeg befant meg. Det fantes ingen penger til markedsføring. Jeg var høygravid, og mamma til en aktiv toåring. Jeg var ansvarlig for alt fra markedsføring, kundeservice og bestillinger til design av kolleksjonene. Det finnes mange historier der Annika Meller, vår co-founder og CSO, fant meg sovende i bilen med en pose chips i fanget. 

– Jeg har alltid vært veldig drevet. Helt siden jeg var liten har jeg hatt ambisjoner om å skape mitt eget arbeidsunivers, noe som kunne bli stort, men samtidig ikke ofre det å bli mor. Jeg ville få til «alt».

Les resten av det fengslende intervjuet i printutgaven av ELLE som er i salg nå. Du kan få magasinet rett hjem i postkassen ved å kjøpe det HER.

Powered by Labrador CMS