Kjøp nå!

28 superbra ting som skjer i kroppen når du løper

Dette vil garantert øke motivasjonen din!

Her i redaksjonen sitter vi i skrivende stund med deadline og et lass av smågodt rundt oss. Vi er alle enige om at det å skulle karre seg til treningsstudioet eller ta seg en løpetur, ligger langt inne etter en sommerferie med masse god mat og drikke bak oss.

Så hva er vel en bedre måte å motivere seg selv til å begynne å trene igjen, enn å lese om hvor bra løping faktisk er for deg?

For å få full effekt av treningsøkten anbefales det at man kommer opp i minst 70 prosent av makspuls og at man løper rundt 30-45 minutter tre ganger i uken.

Og husk for guds skyld at all trening er bedre enn ingen trening!

Lyst til å prøve yoga? Se her!

28 motiverende grunner til å trene

Forebyggende for angst og depresjon: Trening kan både være forebyggende og ha samme effekt som antidepressive medisiner. Og akkurat løping er den typen mosjon forskerne mener gir størst effekt på psyken. 

Forebygger kreft: Utallige studier viser at de som er fysisk aktive, har mindre risiko for å dø av kreft. 

Trening gjør deg smartere: Studier viser at joggere har et høyere aktivitetsnivå i de delene av hjernen som har med beslutninger, planlegging, læring og problemløsning å gjøre, enn de som ikke løper.

Du får et sterkere skjelett: Trening styrker beinmassens tetthet noe som kan forebygge blant annet beinskjørhet. 

Du får bedre kondisjon: Når du trener orker du mer, får lavere hvilepuls og mer effektiv pusting.

Bedrer matvanene dine: For å orke å trene, trenger man å spise sunnere og bedre. Og når du løper vil du så klart få maks ut av treningen og fylle på med mat som er bra for deg.

Du får bedre hud: Økt blodsirkulasjon gir mange fordeler, og bedre hud er en av de. 

Du får din nødvendige dose av vitamin D: Det holder med en halvtimes lys hver dag for å gi kroppen den mengden D-vitamin den trenger. Og det får du når du trener utendørs.  

Du blir lykkeligere: Utsondringen av endorfiner, som er kroppens egen lykkepille, gjør at du føler deg blidere når du har trent. Og hva er vel bedre enn å bli glad over en bra treningsøkt?  

Du får et sterkere hjerte: Kroppens viktigste muskel styrkes og du får bedre blodomløp.

Du sterke bein: Mer muskler og økt blodomløp gir sterke og faste bein, samt mindre cellulitter. 

Bedre mage: Fast mosjon gjør det lettere for tarmene å jobbe, noe som gjør magen mindre oppblåst og som gir deg mer regelmessige toalettbesøk. 

Du orker mer i hverdagen: Plutselig orker du å løpe til bussen eller ta trappene opp til kontoret. 

Det er sosialt! Tren med venner og motiver hverandre til å yte det lille ekstra.

Det gir deg ro i sjelen: En løpetur i skogen eller rundt et vann en tidlig morgen eller kveld, er som balsam for sjelen. 

Det kan gi deg nye venner: Meld deg inn i en treningsklubb eller en løpegruppe og treff nye venner.

Det gjør deg kreativ: Lange løpeturer gir deg god tid til å tenke og sette ting i perspektiv. 

Du føler at du lever: Spesielt når du løper opp den bratte bakken som aldri vil ta slutt…

Du holder deg ung: Gjennom å trene regelmessig, holder du deg ung på alle mulige måter.

Opplev naturen. Få mennesker opplever de vakre årstidene bedre enn joggerne. Naturen i seg selv er et velkjent mirakelmiddel for helsen din.

Du får bedre sexliv: De som trener regelmessig har i henhold til statistikken et bedre sexliv enn de som ikke trener.

Du blir piggere: Trening er den beste måten å starte dagen på og det øker også energinivået for resten av dagen. 

Det bedrer immunforsvaret: Når man sover etter en løpetur, repareres defekte celler fortere og immunforsvaret styrkes. Dessuten tilbringer du mer tid utendørs, noe som hjelper deg med å holde basillene borte.

Minsker risikoen for diabetes: Løping stabiliserer blodsukkeret, noe som minsker risikoen for diabetes 2.  

Du tåler mer stress og stabiliserer humøret ditt: Kroppens egen produksjon av antistresshormoner øker, samtidig som stresshormonene holdes i sjakk, noe som gjør deg mindre følsom for humørsvingninger og stress.

Du sover bedre: Regelmessige løpeturer har en bevist positiv effekt på søvnen og du kommer lettere til ro. Tren ikke for sent på kveldene bare, da kan du ha vanskeligheter med å sovne. 

Du får lavere blodtrykk: Regelmessig mosjon senker blodtrykket.

Du lever lenger: Studier viser at løpere lever i gjennomsnitt 3 år lengre enn andre. Det vil si at hver time du legger i løping, kan forlenge livet ditt med syv timer.

Kilde: ELLE.se

Mer trening: 

Treningstightsene vi ELLEsker!

Effektiv hjemmetrening på seks minutter!

Av Nathalie Helgerud