Duftreise med YSL & Dua Lipa

Foto: RENE HABERMACHER

Bli med ELLE og Dua Lipa på en duftreise rundt lanseringen av YSLs nye duft, Libre!

Publisert Sist oppdatert

YSL Parfyme: Har du noen gang lurt på hvordan en ny duft blir til? Hvor mange ulike miksturer en parfymør må blande før han eller hun er fornøyd? Eller hvordan det er å bli spurt om å være ansiktet for en duft?

Vi også!

Derfor var lykken stor når vi fikk spørre og grave om alt vi ville rundt lanseringen av YSLs fantastiske nye duft, Libre.

YSL Parfyme: Libre

Libre fra Yves Saint Laurent, kr 915

– Det er nå tre år siden vi begynte å tenke på det, og vi startet med helt blanke ark. Ofte er det sånn med dufter at man bygger videre på en allerede eksisterende parfyme, som har et dna og et budskap. Men slik var det ikke med Libre, forteller Juliette Ferret, markedsdirektør for YSL Fragrances. Hun og teamet ville fange nåtidens ånd og den moderne måten å tenke på frihet på. Ikke minst var det viktig å finne ut av hvem som representerte disse ideene på en best mulig måte. Akkurat dét var imidlertid ikke så vanskelig, ifølge Juliette. – Et av de viktigste punktene når man skal skape en ny duft og et nytt konsept, er å finne det riktige budskapet. Hva vil vi si, hva er meningen med dette? Det var derfor viktig for oss at den vi valgte som ansiktet for duften representerte det samme, i dette tilfellet frihet. Frihet og musikk går hånd i hånd Vi begynte tidlig å tenke på at frihet og musikk går hånd i hånd, i tillegg til at musikk var veldig viktig for Yves Saint Laurent selv, forteller hun og fortsetter: – Konseptet handler mer om å leve ut den friheten man har, enn å kjempe for den. Og Dua Lipas karrierevei er et godt bilde på dette. Hun er nysgjerrig, modig og standhaftig, og ikke minst er hun seg selv fullt og helt. I kampanjefilmen vi gjorde for Libre er det med en enorm ørn med et vingespenn på to meter. Dua var ikke redd og foreslo at vi skulle prøve å få ørnen til å lande på armen hennes. Hun er en så modig og kreativ artist, og den perfekte representant for den nye generasjonen unge. For oss var det åpenlyst at hun skulle være Libres ansikt. Også når det kom til selve duften var visjonene klare. Juliette forteller at de ønsket å skape en duft som var tro mot merkevaren, men likevel unik. Super-feminin, men med en maskulin touch. Det skulle vise seg at det var den franske parfymøren Anne Flipo og den amerikanske parfymøren Carlos Benaïm, som sammen skulle finne oppskriften på YSL Beautés helt nye duft. – Det er faktisk syv år siden jeg begynte å leke med tanken om en duft som denne. Jeg ville lage en feminin duft som var basert på mer typiske maskuline noter, og jobbet med den ideen i flere år. Så var jeg på en reise hvor jeg kom over en av Carlos sine dufter og synes den var veldig, veldig interessant. Jeg spurte om han ville være med og jobbe på prosjektet mitt, og siden har vi jobbet sammen, forteller Marie. De samarbeidet på tvers av kontinenter i tre år. Ved å jobbe med nøyaktig de samme ingrediensene forsikret de seg om at en formula luktet likt for han i New York, som for henne i Paris. – Vi har lagt mye av oss selv i denne flasken, og det er vel det som gjør en parfyme unik. At den har både merkevaren og parfymørens DNA i seg. Jeg har tenkt flere ganger at det er et mirakel at kreasjonen vår endte opp i en flakong. Man konkurrerer med så mange andre parfymører, og bruker så lang tid på å teste ulike kombinasjoner. Jeg vil anslå at vi lagde mellom 500 og 700 ulike formularer før det satt, sier Carlos. Resultatet av tre år med ulike miksturer, to erfarne neser og input fra YSL, ble en duft med noter av appelsinblomst, lavendel, mandarin, neroli, vanilje og amber. Den er både søt og sexy. Kvinnelig, men tøff. Lett å like, men også spesiell. Akkurat som artisten som er YSL Libre sitt ansikt utad; Dua Lipa. YSL Libre sitt ansikt utad 23 år gamle Dua Lipa er født i London, flyttet til Kosovo med familien da hun var 11, før hun som fire år senere reiste tilbake til London alene for å satse på musikken. Når ELLE møter henne i Paris forteller Dua at det å bli artist alltid har vært et mål, ikke en drøm. – Historien min har gjort meg til den jeg er. Det å se hvordan foreldrene mine tilpasset seg nye situasjoner og utfordringer livet kastet deres vei som immigranter, samtidig som de sørget for at vi barna følte oss trygge, sterke og at vi ikke gikk glipp av noe. Da pappa fikk seg en bedre jobb i Kosovo enn den han hadde i London, flyttet hele familien dit, før jeg som 15-åring reiste tilbake til England på egenhånd. Jeg måtte overtale foreldrene mine, altså, men vi har et veldig godt forhold og de stoler på meg. Hva tror du du hadde gjort i dag om musikkarrieren ikke hadde tatt av? – For å være helt ærlig tror jeg at jeg fortsatt hadde prøvd. Jeg begynte aldri på universitetet fordi jeg ikke visste hva jeg skulle studere. Jeg ville bare inn i et studio, finne en manager og fortsette å skrive musikk. Foreldrene mine foreslo at jeg kunne drive med musikk ved siden av studier, men det ville nok aldri fungert for meg. Jeg må gi 100% av meg selv i en ting for å bli god på det. Og godt er det at hun satset 100% på musikken. I 2018, samme år som hun slapp debutalbumet sitt, havnet hun på andreplass på Spotifys liste over årets mest streamede kvinnelige artister. Hun har vunnet to Grammy-priser, samarbeidet med store artister som Calvin Harris, og nå er hun altså ansiktet til YSL sin store duftsatsing. – Når de spurte meg sa jeg bare «ja! 100% ja!» Jeg har alltid vært stor fan av YSL. Det er et så ikonisk merke og jeg elsker alt det står for. YSL har alltid pushet grensene og løftet opp kvinnen. Jeg er så takknemmelig for at jeg fikk være med og jobbe med «Libre»-prosjektet. Jeg hadde faktisk en liten finger med i spillet når den endelige duften skulle velges – det var skikkelig spennende! Jeg beundrer YSL for deres åpenhet rundt mangfold og ulike kroppsfasonger. Klærne er laget for kvinner. Det elsker jeg. Fem kjappe med Dua Lipa Foto: RENE HABERMACHER Når føler du deg vakrest? – Når jeg står på en scene, er jeg mest selvsikker. Da føler jeg at jeg kan være helt meg selv. Hva er det beste med å være pop­ stjerne? – At jeg har muligheten til å reise verden rundt og gjøre det jeg elsker mest av alt. Det å synge til et publikum som kjenner seg igjen i ordene, og som synger tilbake til deg – det gir meg så mye energi. Og det verste? – Jeg prøver å ikke klage, men hvis jeg må si én ting er det at jeg noen ganger savner det å være privat og anonym. Men det er jo også litt min egen skyld, jeg deler veldig mye av meg selv i musikken jeg lager. Hvilken parfyme var den første du brukte? – Det begynte med at jeg lånte mammas parfymer, før jeg utviklet meg og gikk over til Britney Spears Curious, haha! Hva er din favorittlukt? – Jeg elsker lukten av lavendel, og har ofte med meg en liten flaske med lavendelolje. Jeg føler at det renser hodet mitt og roer meg ned. Vi gjør oppmerksom på at reisen til Paris hvor disse intervjuene ble gjort, ble betalt av L’Oréal.
Powered by Labrador CMS