ANNONSE

12. desember, 2019

Trening: Slik holder du motivasjonen oppe i desember

Droppe trening resten av året og starte på ny frisk i januar? – Ikke det smarteste du kan gjøre, sier PT og Senior instruktør Stine Nesset Hjelvik.

Desember er full av festligheter, julebord, shopping og masse gøy. Treningen blir kanskje nedprioritert til fordel for god mat, alkohol og sene kvelder?

Men du kan jo alltids starte for fullt 2. januar?

Smelle til med nytt treningsabonnement, nye sko, klær og trening 7 dager i uka?

Nytt år, nye muligheter!

Vi har spurt PT og Senior instruktør, Stine Nesset Hjelvik på Barry`s Bootcamp om hennes beste tips for trening og motivasjon på tampen av året, og ikke minst hvordan det lønner seg å starte det nye!

View this post on Instagram

Båtpussen og forkjølelsen er unnagjort, nå er det #backtobarrys som gjelder! Selv om hverdagsaktivitetene har vært tilstede siste uken må jeg si at endorfinrushet og godfølelsen etter en treningsøkt er uslåelig. Til tross for dette, kan jeg fort være en unnasluntrer. Du vet.. Dørstokkmila, TV-serien som frister etter en lang dag… osv…🤷‍♀️ Løsningen min er å skrive det inn i kalenderen, for meg gjør det det mer bindende. Jeg planlegger det sånn at det krever minst mulig av meg, og på denne måten sørger jeg for at jeg får til de øktene jeg ønsker, med den restitusjonen jeg trenger mellom slagene. Er du gira på å teste en skikkelig kickstart på høsten? #backtobarrys, 14 økter innen 29.! Jeg er så vidt i gang, men har en plan, og gleder meg til å fullføre👊 _______________________________________________________ #reklameforegenjobb #planlegge #kontinuitet #barrysbootcamp #backtobarrys #running #runnershigh #fun #training #strength #mentalhelse #barrysfamily #personligtrener #bootcamp #training #oslo Foto @marikafoto

A post shared by Stine Nesset Hjelvik (@stinehjelvik) on

Derfor bør du ikke droppe treninga

Hvorfor er det viktig å ikke bare droppe treninga i desember? 

– Kontinuitet er nøkkelen til god effekt og langvaringe resultater. Ved å droppe alt, vet man at det blir tyngre å komme i gang igjen. Desember kan være en stressende måned for mange, og fysisk aktivitet har en positiv innvirkning på en stresset kropp.

Kan man ikke bare chille i desember og gå all inn 2. januar? 

– Man kan, men det er nok ikke den beste strategien for å kjenne på motivasjon og mestringsfølelse når nyåret plutselig dukker opp. For å skape gode vaner må vanene vedlikeholdes. Vedlikeholdes de, går de til slutt på automatikk. Ved lange avvik vil det kreve mer å komme tilbake, og følelsen av å måtte starte på nytt, kan være en dørstokkmil i seg selv. Godta litt færre økter i desember, men likevel hold kropp og sinn i gang, så blir ikke overgangen for stor når januar kommer.

Hvor tungt blir det å starte opp igjen i januar hvis man ikke trener i hele desember? 

– Det kommer helt an på utgangspunktet. Tenk at litt er bedre enn ingenting, og spør deg selv: hva er det verste som kan skje om du gjennomfører noen økter i desember? Det vil gjøre starten i januar litt mer behagelig.

Treningsmotivasjon på slutten av året

Hvordan kan man motivere seg til å få til å trene i desember? 

– Trening gjør:

  • At vi takler stress bedre.
  • At søvnkvaliteten øker.
  • At man holder vondter unna. «Motion is lotion».
  • At man får mer energi.
  • At vi husker bedre.
  • At vi blir i bedre humør (kjekkere å være sammen med)
  • Gjør det vanskeligere for deg selv å slippe unna ved å legge det inn i kalenderen, book deg på timen du vil på, eller ha en avtale med en venn. Legg det inn i planen for uken som om det var et viktig møte.

Kostholdsråd i desember

Det er mye alkohol, fet mat og sukker i desember, har du noen kostholdsråd? 

  • De måltidene man styrer selv, la de inneholde så mye frukt, grønt og bær som mulig. Tenk på kostrådet til helsedirektoratet, som sier «5 om dagen». Prøv det, kanskje dette er det perfekte tidspunktet å starte en ny og god vane på?

  • Litt av alt, men alt med måte. Som oftest er det de første som smaker best, prøv å stopp før du er stappmett og kvalm. Man MÅ ikke spise hele boksen eller 10 julemenn, kan det holde med 1-2 eller en mindre enhet?
  • Ta en vurdering om det du får tilbudt er godt nok til at du vil spise det? Jeg er for eksempel ikke superglad i marsipan, men jeg elsker karameller. Det vil si at jeg takker nei til marsipanen, men spiser karamellene. Alle monner drar.
  • Prøv å planlegge. Skal du bort på kvelden, la resten av dagen inneholde litt mer grønnsaker, frukt, grove kornprodukter og sunt fett enn det det ville gjort til vanlig. Fyll på med noe næringsrikt før du skal avgårde, så er det lettere å unngå overspisingen.

– Vi har ofte en «alt eller ingenting»-mentalitet, der vi tenker at alt går rett vest om vi først skeier ut. Vi skal kose oss, det er viktig. Men alt med måte, og dagen i dag er ikke ødelagt selv om du skeiet ut dagen før. Det er lov å starte på nytt. La det være flest hverdager, og la kosen komme i ny og ne, så har du kommet langt.

Start smart i 2020

Mange går cold turkey fra fet mat, alko og sukker i januar samt starter å trene kjempehardt, med et kanskje litt , skrantent underlag. Er det den smarteste taktikken? 

– Vi er veldig forskjellige på hvordan vi respondere både kroppslig og når det kommer til motivasjonen for nytt år og nye muligheter. Her må man jobbe ut fra utgangspunktet og hva man blir motivert av. For noen fungerer denne taktikken, for andre kan det være fornuftig å starte mildere. Man ser ofte at etterlevelsen er bedre om man starter litt roligere og tar seg tid til å kjenne på mestringsfølelsen og motivasjonen som oppstår om treningen er basert på glede i stedet for pisk. Samtidig som dette ikke må bli en hvilepute, man må man kalle en spade for en spade. Man vil ikke alltid på jobb, men man må jobbe uansett. Man vil ikke alltid trene, men fordelene ved å trene er såpass store at man bør prøve å få det til likevel. Noen ganger kommer mestringen av å pushe seg selv gjennom noe man ikke trodde man skulle få til.

Hva er den smarteste taktikken for nytt år, nye muligheter? 

– Resultatene kommer ikke etter ett måltid eller en treningsøkt, resultatene kommer når man har kontinuitet over tid. Sett deg realistiske mål som er gjennomførbare i din hverdag, skriv de ned svart på hvitt eller allier deg med noen, det gjør det mer bindende. Start litt roligere, så kan du trappe opp i februar fordi du kjenner at du klarer det, istedenfor at du ender med å drite i hele greia fordi det ikke var gjennomførbart og du føler du feilet.

Slik prioriterer du

Hvilken type trening bør man prioritere når man har dårlig tid før jul?

– Den typen trening man faktisk gjennomfører, er den typen man skal prioritere. Det viktigste er å holde seg i aktivitet, få endorfinene og dopaminen (lykkehormon som produseres under trening) til å strømme, det vil gi deg en bedre førjul. Gå på bootcamp, jogg om du trivest med det, løft vekter om det gjør deg glad. Husk at selv om dagen er dritt og fylt med stress, så kan en treninsgøkt gi deg energi. For min del er desember en ren Barry’s-måned. Der slipper jeg å tenke, har noen som planlegger for meg, der jeg både får styrke og kondisjon i samme økt, og jeg må egentlig bare møte opp og gjennomføre det jeg blir fortalt. Har du ikke testet Barry`s før er dette noe jeg vil anbefale. Ut året får alle som ikke har testet oss før kostnadsfri prøvetimer. Klikk deg inn her og bruk koden BARRYSFIRST, å har du sikret deg din aller første Barry`s time.

Hva synes du om uttrykket SK2020? Altså, sommerkroppen 2020? 

– Som nevnt flere ganger her er jeg en stor forkjemper for kontinuitet over tid, og å skape gode vaner som gjør det lettere å gjennomføre fysisk aktivitet på en jevn basis. Som den folkehelsenerden som jeg er, er helsegevinsten av fysisk aktivitet en stor del av grunnen til at jeg ønsker at folk skal bevege seg, og den helsegevinsten er ikke sånn at den fungerer bare mot SK2020, den fungerer best om man vedlikeholder hele året.

– Min tanke er som følger: jeg vil heller ligge på 70% gjennom hele året, få med meg helseeffektene, samtidig som jeg skaper gode vaner som gjør det lett å gjennomføre, det er realistisk i hverdagen min og jeg pusher meg selv akkurat nok til at jeg føler motivasjon og mestring, istedenfor å kjøre et «blodkjør» på 100% som jeg sliter med å gjennomføre, for så å gå over til 0% etter sommeren fordi jeg er møkklei av det perfekte, men alt for heftige opplegget som egentlig ikke er gjennomførbart over tid.

Barry`s Holiday Sale!

Psst:

Ønsker du å skjemme bort deg selv, trenger en gave til den som har alt eller allerede nå vil planlegge 2020…

Barry`s har sitt årlige Holiday Sale!

129 kroner per time og du kan kjøpe hvor mange du vil.

Alle klippene er gyldige 1 år og kan  kjøpes her!

Barry`s Holiday Sale varer t.o.m lørdag 14/12 og om du lurer… det er en god deal.

Relatert

Les også