Livsstil

28. mai, 2020

Dette er fellene du bør unngå om du ønsker å spise mer bærekraftig

Her er Emilie Nerengs beste tips for å lykkes med et mer bærekraftig kosthold.

Spise bærekraftig: Det er ingen tvil om at vi bør spise mer plantebasert, både for helsa og miljøet.

Som ernæringsrådgiver og mat-influenser (hvis det er et ord) føler jeg et visst ansvar for å fremme sammenhengen mellom mat og klima. For å gjøre mitt eget kosthold mer bærekraftig har jeg derfor eksperimentert masse.

Jeg har gått all-in og falt helt ut igjen, jeg har lest meg opp og ned på fakta om CO2-avtrykk, og jeg har prøvd å redusere matsvinnet til et punkt der jeg spiste bananskall i burgerbrød. Det smakte faktisk ikke så gærent, men uansett – disse erfaringene har gjort meg klar over hvilke feller man bør unngå for å få til et mer bærekraftig kosthold i praksis.

Er du motivert, så kjør på – og her er noen tips på veien!

Slik spise du mer bærekraftig

Spise bærekraftig

Det er ikke «Alt-eller-intet»

Det er fort gjort å tenke at man enten må være eco-glutenfree-vegan eller fortsette som før. Vit at det faktisk går helt fint å gjøre noe midt i mellom.

EAT Lancet-rapporten, som gir retningslinjer for hva som er et helsefremmende og bærekraftig kosthold, forteller at man fremdeles kan spise kjøtt, fisk og meieri – bare mindre av det.

Selv dette kostholdet tillater en storfekjøttburger og to porsjoner fisk i uken. Det betyr at om du spiser mest vegetar i hverdagene kan du fortsatt njuta en god burger i ny og ne.

Ikke erstatt sunn mat med usunne plantebaserte alternativer

Det høres basic ut, men det kan jo være lett å tro at plantebasert og vegansk = sunt. Både sukker, mel og Oreo-kjeks er vegansk, men det gjør det ikke noe sunnere og mer bærekraftig enn annen mat.

Man trenger et kosthold man kan leve med over tid, et som gir energi og viktige næringsstoffer. Fokuser på å få i deg masse fargerik mat og la grønnsaker og fullkorn ta stor plass på tallerkenen, så har du allerede gjort noe bra for kostholdet og miljøet!

Ikke mist motet

Det er fort gjort å tenke at «det er ikke noe poeng». At hva vi gjør her i lille Norge ikke kan ha noen betydning i den store sammenhengen.

Likevel kan små steg i riktig retning ha stor betydning. Matproduksjonen står for 1/3 av all verdens utslipp, og rødt kjøtt er dessverre en av klimaverstingene.

Du kan faktisk spise kylling eller laks til middag hver dag i en uke før klimafotavtrykket ditt blir like stort som én eneste middag med et stykke storfekjøtt. Det høres nesten utrolig ut, men tenk altså så store miljøutslipp vi dermed sammen kan spare!

Vi trenger ikke bli veganere for å spise mer bærekraftig – bare det å bli mer oppmerksom på matvanene sine, er et steg i riktig retning. Gi deg selv litt kred for hver vegetarmiddag du lager, så vil du etterhvert ha et stort repertoar med mer klimavennlige måltider!

View this post on Instagram

UKESHANDLE! Et av triksene for å spise billigere, sunnere og kaste mindre er å ukeshandle, og i disse tider er det veldig aktuelt. For meg handler det om å planlegge 3-4 middager og ta resten ut ifra hva jeg har i frys og kjøl. Derfor tenkte jeg å lage en liten post om hva jeg alltid pleier å handle eller ha tilgjengelig! 😁😁 Føler for å påpeke at dette bildet er tatt etter en handletur der jeg var superstolt av meg selv, haha. Ser ikke alltid sånn ut, liksom. Her er en post om hva jeg prøver å ha i skap, kjøl og fryser! Kommenter gjerne hvilke varer dere MÅ HA, kanskje vi har noe til felles?👇🏼 • Ting jeg alltid har i fryseren: blåbær, bærmiks, torsk, kylling, rosenkål, grønnsaksboller og vegetarpølser. Ting jeg prøver å alltid ha i skapet: hakkede tomater, tomatpuré, bønner, kikerter, tunfisk, mais, ananas, soyasaus, kokosmelk, peanøttsmør, havregryn, mel, fullkornspasta, chiafrø, alt slags krydder og buljongterninger. Ting jeg handler ca hver uke: kesam, rømme, melk/soyamelk, egg, salat, brokkoli, gulrot, løk, søtpotet, kål, epler, appelsiner, bananer, dadler, chips og sjokolade. (Seriøst, en av motivasjonene til å spise brokkoli og gulrot i hverdagen er å kunne spise chips og sjokkis i helgen, så det måtte med på lista😁💖) • Med disse tingene kan jeg sikkert lage over 50 ulike middager og frokoster! Wok, supper, gryter, curryer, salater, bowls, former, pizzaer, sauser, dipper osv. Det er når man leker seg med ingredienser at matlaging blir gøy! Så kommentér gjerne – hvilke matvarer må du ha på kjøkkenet ditt?🥰

A post shared by Emilie Nereng (@emilienutrition) on

Interessert i flere råd fra vår livsstilcoach Emilie Nereng, her kan du lese hennes beste tips til å bryte ett negativt tankemønster.

Relatert

Les også