De profesjonelle: Shiva Safai

Foto: Cameron West

– Min bakgrunn fra næringslivet har lært meg at bedrifter har en enorm makt og kapasitet til å utgjøre en forskjell.

Publisert Sist oppdatert
Shiva Safai: Født i Iran, oppvokst i Norge, og nå bosatt i Los Angeles. Entreprenør, modell og TV-personlighet. Shiva Safai er utvilsomt en kvinne med flere lag. Nå trer hun inn i en ny, viktig rolle som gir henne muligheten til å gjøre en viktig forskjell ved å kombinere to av hennes lidenskaper: barns rettigheter og business.

Remarkable Women & Redd Barna

Tidligere i høst ble Shiva Safai utnevnt som ambassadør for Remarkable World, gjennom deres stiftelse Remarkable Women. Det var grunnleggeren selv, Yasmine Blidi, som kontaktet Shiva og ønsket henne spesifikt til deres samarbeid med Child Rights and Business (CRB) hos Save the Children (Redd Barna). Remarkable World er en organisasjon som samler ledere, entreprenører og profesjonelle fra hele verden med et felles mål om å bygge relasjoner, skape muligheter og finne løsninger. Det er med stort engasjement at Shiva tar fatt på rollen som ambassadør
– Som mange andre har jeg fulgt Redd Barna og deres fantastiske arbeid for barn over hele verden i en årrekke. Det som gjorde at jeg ønsket å involvere meg var delvis Remarkable Women ́s relasjon til organisasjonen, men også fordi min bakgrunn fra næringslivet har lært meg at bedrifter har en enorm makt og kapasitet til å utgjøre en forskjell. Dette er også hovedfokus for Child Rights and Business og Redd Barna. De er virkelig foregangsfigurer, og de fokuserer på transformerende arbeid (ikke filantropi) – som jeg jo elsker. Det handler om å finne vinn-vinn scenarioer, noe jeg personlig alltid etterstreber i mitt eget arbeid. Det er ingen overraskelse at the Centre for Child Rights and Business er basert i Norden. Skandinavia har alltid ligget i forkant når det gjelder bærekraft, menneskerettigheter, innovasjon og barns rettigheter.

Hva er Redd Barnas initiativ «Children’s Rights and Business Principles»?

16. mars 2012 lanserte Redd Barna, i samarbeid med UNICEF og FN Global Compact «Children’s Rights and Business Principles» (eller «Prinsipper for barn og næringslivets samfunnsansvar», som er den norske betegnelsen) retningslinjer for å ivareta barns rettigheter innen bedrifters samfunnsansvar. Resultatet er ti nye prinsipper som utfordrer og veileder bedrifter til hvordan de bedre kan integrere barns rettigheter i hele sin verdikjede.

Alle bedrifter bør:

1. Ivareta ansvaret for å respektere barns rettigheter og forankre hensynet til barn 2. Bidra til å eliminere alle former for barnearbeid i alle forretningsaktiviteter og samarbeid 3. Tilrettelegge for gode arbeidsvilkår for unge arbeidere, for- eldre og andre omsorgspersoner 4. Sørge for barns beskyttelse og trygghet i alle forretningsaktiviteter 5. Sikre at alle produkter og tjenester som tilbys er trygge og for- svarlige 6. Velge markedsføring og annonsering som ivaretar barns rettigheter og interesser 7. Fremme barns beste i tilknytning til miljø og miljømessige konsekvenser av næringsvirksomhet 8. Respektere barns rettigheter i alle sikkerhetsanliggender 9. Hjelpe barn som er rammet av kriser og katastrofer 10. Støtte og styrke lokale og nasjonale myndighetstiltak som ivaretar og fremmer barns rettigheter
Shiva forteller at hun anser ambassadørskapet som en stor ære, og at det gir henne muligheten til å bruke sin posisjon i offentligheten til å bidra til en viktig sak.
– Jeg håper at Remarkable Women kan knytte seg til forretningskvinner over hele verden og på denne måten få gjennomslag for avgjørende forandring, samtidig som de nyter av å være kvinner og lever inspirerende liv. Jeg er så begeistret for å kunne bidra til en slik bevegelse. Deres grunntanke om at makt møter mening resonnerer med det jeg selv tror på. Mange ser på meg som en modell, ansiktet utad for eksklusive merker eller en som elsker mote – og jeg er jo alle de tingene. Men det mange ikke vet er at jeg også drev et vellykket selskap i en utfordrende bransje i mange år. Jeg tar mitt samfunnsansvar på alvor og ønsker å gjøre en forskjell, spesielt for barn og unge.
Arbeidet for både Remarkable Women og Child Rights and Business hos Redd Barna er givende for Shiva, også på et personlig plan. Hun beskriver det hun anser som noe av det beste ved rollen:
– Det at jeg får møte så mange kloke, inspirerende kvinner fra hele verden – hvor så mange er dedikert til å gjøre verden til et bedre sted. Jeg er også stolt av å stå bak et initiativ som CRB hos Redd Barna, som jobber pragmatisk i bindeleddet mellom næringslivet og bærekraft.
Hun beundrer dem også fra et forretningsperspektiv
– Redd Barna og CRB er pionerer og deres arbeid er ekstremt innovativt. Ingen annen veldedig organisasjon jobber på samme måte.
Ambassadørskapet er på mange måter en milepæl i Shivas allerede innholdsrike karriere, men selv tror hun fortsatt på at det er kontrastene som utgjør essensen av hennes reise
– Min karriere hadde aldri ført meg dit jeg er i dag, hadde den kun bestått av høydepunkter. Jeg etterstreber vekst gjennom mine mål og visjoner. Jeg kommer alltid til å være en forretningskvinne, men det å utforske underholdningsbransjen har utvilsomt vært spennende. I dag handler min visjon om å kombinere de to for igjen å skape forandring for det som betyr noe for meg personlig.
Powered by Labrador CMS