Mote

8. januar, 2020

Vi elsker alt fra dette svenske merket

Det bærekraftige klesmerket du må vite om.

House of Dagmar: Det svenske klesmerket House of Dagmar, har vært en favoritt i ELLE-redaksjonen lenge!

Kvaliteten, plaggene og det faktum at de har fullt fokus på å produsere plagg i bærekraftige materialer, gjør de bare enda hottere i våre øyne.

Klesmerket har nemlig hatt fokus på bærekraft i over et tiår.

Deres «friendly fur» er bra for både dyra og miljøet, og står på toppen av vår ønskeliste akkurat nå.

House of Dagmar drives av søstrene Karin Söderlind, Kristina Tjäder og Sofia Wallenstam!

House of Dagmar

Fortell oss litt om ideen bak Dagmar – Hvordan startet eventyret?

– Alle tre jobbet på en eller annen måte i motebransjen, og vi hadde i mange år pratet om å starte noe eget. En dag følte vi bare at tiden var inne. Vi pratet om hvordan det hadde seg at vi alle likte mote, og fant fort ut at fellesnevneren var vår farmor Dagmar, som var en syerske og som vi brukte mye tid sammen med da vi var små. Det ble veldig tydelig at hun var vår inspirasjon, både i valg av yrke, men også som forbilde og inspirator for oss.

View this post on Instagram

Pre spring 20 by House of Dagmar #prespring20

A post shared by House of Dagmar (@houseofdagmar) on

Hvordan er det å jobbe sammen som søstre?

– Vi har hatt det veldig gøy sammen. Og det har vært herlig å oppleve alt sammen. Både i gode og vanskelige tider har vi funnet støttei hverandre. Vi har jobbet med en coach som har støttet og veiledet oss i hvordan vi skal kommunisere og jobbe sammen, noe som har hjulpet masse. Vi er bra på ulike ting, og det har alltid vært vår styrke.

Fortell om Dagmars fokus på bærekraft:

– Bærekraft har vært en viktig del av House of Dagmars grunnfilosofi siden starten i 2005. Målet var at det skulle gjennomsyre hele virksomheten i alt fra valg av materiale til produksjonsprosessen og design.Vi ville skape produkter som varer lenge, både design- og kvalitetsmessig. Vi har gjennom årene gått fra å jobbe med bærekraft på et mer filosofisk plan, hvor deler av kolleksjonene har vært bærekraftig, til å ha som målsettning å skape 100 prosent bærekraftige kolleksjoner. Mot slutten av 2019 er 80 prosent av våre kolleksjoner det. Motebransjens påvirkning på miljøet er stor, og vi tar det på alvor. For oss er det viktig å bidra til at det blir mindre belastning på miljøet.

Hva er typisk Dagmar?

– Dagmar er både utradisjonelt og sofistikert. Vi er kvalitetsnerder når det gjelder detaljer, produksjon og valg av materialer. Så gjelder det også å få alt til en rimelig pris, noe som kan være litt av en utfordring.

Fortell om AW 19-kolleksjonen. Hva er inspirasjonen bak den?

– Denne høsten har vi latt oss inspirere av 70-tallet og art deco-epoken. Kolleksjonen består av vide bukser, oversized ytterplagg og chunky strikkede gensere i ulike grafiske mønstre og høstfarger som vinrødt, marineblått og kanel.

Hva bør man investere i denne vinteren?

– Bærekraftige materialer som ikke ødelegger planeten og klimaet. Helt siden 2013 har Dagmar jobbet med det vi kaller «friendly fur»; en pels hvor man først barberer av håret på dyret (noe man gjør to ganger i året uansett for dyrets skyld), og deretter syr det på en bomullsbit. På den måten får man en varm pels med en livslang levetid, uten at dyret må avlives. Det er også bedre for miljøet ennfuskepels, som er laget av polyester og som slipper ut skadelig mikroplast i naturen.

Hvem er den typiske Dagmar-kvinnen?

– Hun er en kreativ karrierekvinne. Hun er bevisst på sine valg i livet, kulturell og bryr seg forhåpentligvis om miljøet, hva hun spiser og hvor hun reiser.

Hvor viktig er sosiale medier for deres merke?

– Vi jobber mye med våre egne sosiale medier-kanaler, det er kjempeviktig for oss. Det er bra å synes på andres sosiale kanaler, men det ligger ofte en stor kostnad i det. For oss har det alltid vært viktig at de som bærer klærne våre gjør det fordi de liker klærne, og ikke fordi vi betaler dem.

Fortell oss om deres største moteøyeblikk?

– Vi har fått en rekke utmerkelser de siste årene. Alt fra «Fresh Faces» i New York, hvor vi arrangerte en visning, til «årets designer» som vi fikk av svenske ELLE. Andre store øyeblikk har vært at sterke og imponerende kvinner som Beyoncé, Alicia Vikander og Noomi Rapace har båret klærne våre.

View this post on Instagram

@hannamw in Penny organic cotton blouse 🖤

A post shared by House of Dagmar (@houseofdagmar) on

Hva tenker dere om den skandinaviske moteuka nå som Stockholm Fashion Week er lagt ned?

– Vi håper at SFW utvikles til å bli en mer bærekraftig og moderne moteuke. Vi kommer til å vise vår kolleksjon i Paris, det er fremdeles en viktig destinasjon for innkjøperne våre. Vi tror også at det er viktig å fortsette å bygge varemerket i ulike digitale kanaler, hvor alle er i dag.

Relatert

Les også