Mote

25. mars, 2020

ELLE #supportlocal: Walk-in Closet Oslo

Slik takler den lille butikken Walk-in Closet på Bislett den nye hverdagen.

Butikkbransjen sliter om dagen og vi i ELLE vil selfvfølgelig bidra med det vi kan.

Derfor har vi fokus på norske, uavhengige, små butikker og salonger på elle.no.

Walk-in Closet

Walk-in Closet ble startet av mor og datter, Synne Ramdahl og Tori Jennie Fredriksen i 2012. De har merker, som Camilla Pihl, Gestuz, Just Female, Amundsen Jewellery, L:A Bruket, Pavement og Second Female.

Nå er de seks ansatte og gjør det de kan for å sikre alle arbeidsplassene i denne vanskelige perioden.

– Vi elsker å stå i butikken og å ha direkte kontakt med kundene våre hver dag. Vi tror at det er mye av grunnen til suksessen, men nå mister vi så mye av dette.

Omsetningen falt over natta

De forteller at omsetningen falt over natta og at gatene var helt tomme. Da blir det vanskelig å drive motebutikk på Bislett.

– Vi er virkelig redde for at dette kan være slutten for babyen vår som vi har jobbet knallhardt for i over 7 år, forteller Ramdahl.

Walk-in Closet har måttet permittere fem av seks ansatte og redusert åpningstidene kraftig de siste ukene.

– Vi har måttet tatt noen grep. Vi har også forsøkt å stoppe vareleveringer, utsette husleie og har også kontaktet banken for lån.

Kritisk

Damene beskriver en kritisk situasjon for dem og alle de andre som er i samme situasjon grunnet koronaviruset.

– Vi er svært sårbare uten reserver å tære på. Utsettelser hos leverandørene gjør også at hvis vi overlever unntakstilstandene, vil det komme en smell i etterkant som er like kritisk som krisen selv. Som sisteledd ut mot kunden sitter vi igjen med altfor mye varer og gjeld i et marked som trolig ikke har samme kjøpekraft.

Økning i nettbutikken

De hadde nettbutikk fra før og har merket en økning der.

– Vi ser en god økning i nettbutikken og håper virkelig det fortsetter, selv om det dessverre ikke er i nærheten av omsetningen vi til vanlig har i butikken vår på Bislett. Det er vanskelig for en liten aktør å konkurrere på nett mot de store gigantene, og hjertet vårt ligger i den fysiske butikken.

Krisen har gjort at de må tenke annerledes for å nå ut til kundene sine.

– Vi prøver, som alltid, å inspirere og friste via sosiale medier. Alle varer skal ut i nettbutikken og vi må være kreative i måten vi selger klær på. Vi gir ekstra service på nettkjøp og tilbyr gratis hjemkjøring i Osloregionen.

Gir seg ikke uten kamp

Responsen fra folk varmer.

– Vi får mange heiarop og utrolig hyggelige meldinger fra våre fine, faste kunder og det betyr alt for oss nå, sier Ramdahl.

Hvilke tanker har dere om framtiden til butikken nå?

– Vi skal klare det og gir oss ikke, men det er mye vi ikke får gjort noe med også. Krisepakken burde gjelde oss som har hatt vekst i 7 år, all-time-high i 2019 og er gjeldsfrie. Tenk så kjedelig hvis vi kun står igjen med kjedebutikker etter dette!?

Hvert salg teller

Hva skal til for at dere små, norske, uavhengige butikker skal klare dere nå?

– Vi håper at folk tenker ekstra over hvor de legger igjen penger i tiden fremover, og hvis de skal handle velger lokale, selvstendige butikker og lokale nettbutikker. Hvert salg teller nå!

Sjekk ut nettbutikken og @walkinclosetoslo

ELLE #supportlocal

Relatert

Les også