Høydepunktene fra moteuken i Paris

Foto: ImaxTree

Fra Kenzos birøktere til Isabel Marants disco party...

Publisert Sist oppdatert

Moteuken i Paris er overstått, og grunnet COVID-19 ble det en annerledes moteuke enn vanlig.

Noen motehus valgte tradisjonelle visninger med publikum, andre gikk for heldigitale presentasjoner.

Dior stilte spørsmålstegn ved hele konseptet mote i pandemien og bygde sin egen katedral midt i Paris, mens Kenzo satte fokus på klimakrisen og de truede biene.

Her er noen av høydepunktene:

Isabel Marant

Hvis vi må velge en favoritt, blir det uten tvil Isabel Marant denne sesongen.

Egentlig hadde hun bestemt seg for å ikke ha visning, men ombestemte seg heldigvis. Dessverre funket ikke helt visjonen hennes om å åpne den utendørs visningsarenaen for alle og ikke ha faste plasser... Det ble litt kaos og smittevernet ble glemt, rapporteres det om.

En skikkelig fest av en kolleksjon, med alt man kan ønske seg fra Marant.

Vi trenger ikke noe nytt for dette funker: Korte shortser, høye boots, markerte skuldre, 80-tallssnitt, dongeri, skinn og glam. Hva mer kan man ønske seg?

Norske Signe Veiteberg i den perfekte hvite blazeren – check.

Balmain

Olivier Rousteing åpnet sin egen visning til en remix av The Weeknds Blinding Lights og stemmen til Pierre Balmain.

Rousteing ble sittende på catwalken under starten av visningen, som startet med seks antrekk med inspirasjon fra motehusets arkiv fra 1970-tallet.

Det er ingen tvil om at det ikoniske monogrammet, som Rousteing allerde har brukt på tilbehør og vesker, nå kommer til å bli en større del av Balmain igjen.

Neon, Balmains spisse signatur-skuldre i Star Trek-stil, sykkelshortser, latex og smale midjer preget kolleksjonen, som nok Balmain-ambassadørene og venninnene hans fra Kardashian-klanen kommer til å fronte.

Rousteings tolkning av smokingen må trekkes fram som høydepunkter fra kolleksjonen med jakker med lekre snitt og detaljer.

Kenzo

Felipe Oliveira Baptista må ha lest Maja Lundes Bienes Historie og latt seg inspirere til både av visningssted og kolleksjon. For dette var sci-fi-pandemi-mote.

Baptista viderefører Kenzos visjon om å ta vare på naturen og dyrelivet (tidligere spesielt tigre) med å sette fokus på de utdøende biene med birøkter-inspirerte kreasjoner.

Sterke farger, blomstermønstre fra motehusets arkiver og dekkende slør, mikset med jakker og anorakker med store lommer, vide bukser og sandaler gjorde dette til en hageelskers drømmekolleksjon.

Chloé

Natacha Ramsay-Levi stilte spørsmålet: «Hvordan påvirker klærne våre hvordan vi lever livet, hvordan vi beveger oss?»

Modellene startet ute på gata utenfor Palais de Tokyo hvor de gjorde dagligdagse ting, før de kom gående inn.

Kolleksjonen var lys med pastellfarger, hvitt og beige, lette stoffer og innslag av dongeri, brede belter og vide bukser med høyt liv.

Chloé har ikke helt funnet formen med Ramsay-Levi i sjefstolen og det bærer også denne kolleksjonen preg av.

Acne Studios

Jonny Johansson viste en lys og optimistisk kolleksjon med vibber til new age med miks av teksturer, mønstre og farger.

Lange ermer, tynne stropper og magetopper ga assosiasjoner til 1990-tallsestetikken som er tilbake, mens asymmetriske snitt, transparente stoffer og glinsende detaljer ga det hele et veldig moderne samtidspreg.

Powered by Labrador CMS