ELLE DECORATION

Nå er denne trenden på vei tilbake til soverommet

Mille Nottis kreative leder Catherine Wehtje Hustad deler sine eksperttips, spår de kommende trendene for soverommet og røper nytt designsamarbeid.

Publisert Sist oppdatert

I over 30 år har svenske Mille Notti sørget for tusenvis av netter med god søvn, og derfor er det kanskje ikke så overraskende at også deres eget eventyr startet med nettopp dette – en (svært) god natts søvn.

Det var på en av hans mange reiser at den svenske forretningsmannen Peder Wehtje under et opphold på det lille hotellet Pousada i Portugal fikk oppleve en kvalitet på sengetøy som skulle forandre kursen for livet hans for alltid. Uten noen spesiell bakgrunn innen tekstil, men med en mangfoldig bakgrunn innen eksport, deriblant smykker, forsto han umiddelbart at denne følelsen, følelsen av noe krispy, svalt og luksuriøst, var en han ønsket å ta med tilbake til hjemlandet. Jakten på produsenten bak dette ypperste av en sengetøyskvalitet begynte umiddelbart, og resten er et lite stykke svensk designhistorie. 

Tusen netter

Navnet Mille Notti er italiensk og betyr “tusen netter” og har egentlig ingen dypere mening annet et enn at Wehtje ønsket å formidle noe vakkert, noe av kvalitet og viktigheten av å nyte livet. På samme måte som Portugal hadde lært han om sengetøy av ypperste kvalitet, var skjønnhet, kvalitet og evnen til å nyte livet noe han forbandt med Italia – derav det italienske navnet. Med andre ord har Mille Notti helt fra start ønsket å hente det beste fra den store verden, og bringe det hjem til “det lille livet”. 

I dag består Mille Notti av 22 ansatte, og drives av to av Peders fire barn. William Wehtje er selskapets CEO og Catherine Wehtje Hustad er Mille Nottis kreative leder. Hele bedriften er samlet under samme tak i Stockholm, og produksjonen av sengetøy foregår naturligvis fortsatt i Portugal. I tillegg produserer Mille Notti blant annet senger, dyner og puter av dun, og tekstiler til baderom. 

Designet er fortsatt preget av det kontinentale og tidløse, og fargeskalaen er karakteristisk klar og ren. Og det mangfoldige sortimentet av ulike typer sengetøy viser at Mille Notti tar søvn på alvor.

Med kvalitet i fokus

ELLE møtte Mille Nottis kreative leder Catherine Wehtje Hustad i Stockholm til en prat om inspirasjon, trender og familiebedriftens ypperste verdi: kvalitet. 

Kreativ leder hos svenske Mille Notti, Catherine Wehtje Hustad.

– Vi vet at når det kommer til sengetøy har alle sine personlige favoritter – så det vil vi selvfølgelig tilby. Vår kolleksjon består derfor av alt fra lin, til flannel, jersey, percale og sateng, forteller Catherine.

Et stort spenn til tross, er likevel én ting er felles for dem alle: det skal være av ypperste kvalitet. Sånn sett er det noe helt eget ved familiebedrifter; Du arver ikke bare bedriften, men også verdiene. Det kan vise seg å være noe av nøkkelen til Mille Nottis suksess, som kunne feire 30 år i 2021. Mye har endret seg siden den gang, men den samme følelsen av kvalitet som skulle snu opp ned på livet til Peder Wehtje og hans familie på nittitallet, etterstrebes fortsatt. 

Men da Mille Nottis kreative leder, og Peders nest yngste datter Catherine selv skulle velge karriere, var det ingen selvfølge at hun skulle inn i familiebedriften. Faktisk flyttet hun helt til andre siden av jorda, nærmere bestemt Sydney og Australia, for å studere grafisk design. 

– Sydney er en fantastisk by, kanskje spesielt med tanke på design, fordi den samler mennesker fra hele verden og skaper et felles forum for design og kultur fra alle verdens hjørner. Så det ga meg mye innsikt og inspirasjon langt forbi hva jeg kjente til fra Sverige og Skandinavisk designtradisjon. 

Planen var i utgangspunktet å bli i Sydney, men foreldrene ønsket datteren hjem, og var raske med å fly ned til Australia og pakke kofferten hennes så fort hun hadde fullført studiene.

Catherine minnes dette med et smil.

– De var vel redd for at jeg skulle bli igjen der, sier hun og ler. 

Kort tid senere ble Catherine spurt av sin far om hun kunne tenke seg å bli en del av familiebedriften.

– Det har vært en utrolig spennende reise helt fra start, og det har skjedd så utrolig mye i løpet av disse årene, men fortsatt føler jeg at vi er på en reise, noe som gjør at denne jobben konstant er i utvikling. Jeg elsker å komme på jobb hver eneste dag, så nå kan jeg vel si at … Jeg blir her. 

– Inspirert av hverdagen

Hva inspirerer deg som designer?

– Jeg burde sikkert svart “alle mine reiser”, men faktisk så henter jeg store deler av min inspirasjon fra hverdagslivet. For det kan være litt sånn på disse reisene, at jeg nesten kan føle på et slags “stress” over at “nå må jeg bli inspirert”, men i hverdagen så kommer denne inspirasjonen mer organisk, og kanskje når jeg minst venter det … Det kan være ute i hagen min, eller fra noe barna mine har tegnet, små ting … Jeg skulle ønske jeg kunne si at det var noe mer konkret, men jeg mistenker også at mange bygger opp en historie om hvor inspirasjon kommer fra, fordi det høres bedre ut … Men sannheten er at min inspirasjon kommer fra de små tingene. 

Catherine Wehtje Hustad inspireres av de små tingene i hverdagen.

Men apropos magien i hverdagen og hverdagsluksus – hva handler det om for deg?

– Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse, men en god natts søvn gjør underverker. Jeg tror det er lett å legge penger på ting som synes for andre, som fine klær, fine vesker … Men at det kanskje sitter lenger inne å legge penger på ting som ingen ser, men som likevel kan utgjøre en stor forskjell for en selv.

Trendene vi vil se mer av framover

Hvordan forholder du deg til trender i deres design?

– Selv om vi ikke lar trendene definere vårt design, så vil vi likevel reflektere tiden vi lever i, og samtidig bevare et element av noe varig – rett og slett fordi sengetøyet vårt er en investering, og man skal føle at det er like aktuelt år etter år. 

Hvilke tendenser peker seg ut akkurat nå, for din del?

– Vi jobber allerede med kolleksjoner som skal ut om to år, men jeg har stor tro på at farger vil fortsette å være viktig, også på soverommet. Jeg tror at all usikkerheten som preger verden gjør behovet for et trygt hjem enda større, og det å skape omgivelser som er vakre og harmoniske. Fargene skal ikke “stikke” for mye, men oppleves beroligende og behagelige. Jeg tror også at jordfarger blir viktigere igjen på sikt. 

Designsamarbeid

I 2022 lanserte Mille Notti sitt første samarbeid med Morris & Co, basert på to velkjente og populære print fra den britiske tekstildesigneren William Morris, Pimpernel og Honeysuckle. Denne våren fulgte de opp suksessen med to nye print; Strawberry Thief og Marigold. Samarbeidet har utvilsomt truffet en nerve i samtiden med en kombinasjon av ikoniske, tidløse print, revitalisert for dagens hjem. 

Mille Nottis første samarbeid med Morris & Co ble en stor suksess i 2022. Pimpernel-printet har lenge vært en favoritt som tapet, og ble naturligvis svært godt mottatt som sengetøy også.

Nå kan Catherine røpe at et nytt og spennende designsamarbeid lanseres til høsten, og hun kan meddele at vi kan glede oss til en fargerik kolleksjon, som forener det beste av svensk og britisk design. Men hvem har Mille Notti fått med seg på laget denne gang? Vi venter i spenning enn så lenge.

Strawberry Thief var en del av Mille Nottis andre kolleksjon i samarbeid med Morris & Co.

– Veldig italiensk, veldig Milano

Catherine trekker også fram sengens høyde som noe vi kan notere oss for kommende trender. Den er nemlig på vei nedover i centimeter.

– Det handler om compact living. En høy seng i et lite rom vil ofte spise opp hele rommet, men med lavere senger er det mer tilrettelagt for å kle alle typer rom og hjem i ulike størrelser.

Men bekymre deg ikke, komfort er fortsatt key. 

– Du kan fortsatt ha en såkalt kontinental seng, bare med lave ben og en lav sengegavl. Det blir veldig italiensk, veldig Milano. Og du kan fortsatt skape hotellfølelsen med puter og all komfort som hører til, men kanskje med mindre volum. 

Her tipser også Catherine om å heller bruke en lang pute, framfor de populære store hotellputene, for å skape en base og “ramme” når du skal re opp sengen med et mer minimalistisk uttrykk. Den lange puta kan enten ligge helt inntil gavlen, og deretter kan hodeputene plasseres foran, eller så kan du stable hodeputene inn mot gavlen, og plassere den lange puta som en slags avslutning i front. 

Den lange puten kan gi de populære hotellputene konkurranse, og stylingmulighetene er mange.

Men sengegavlen består, og dette er noe Catherine mener at man kan investere i som en del av selve sengen, men også for å løfte soverommets interiør. Ikke minst gjør også sengekappen mye for rommet, og gir soverommet en følelse av luksus. 

Det å variere størrelsen på putene vil også gjøre sengen innbydende og lekker, enten du går for den minimalistiske eller maksimalistiske stilen.

Powered by Labrador CMS