Kashmina x ELLE

Foto: Marie Reierth

Vi har designet eksklusiv capsule-kolleksjon med Kashmina – Hot pink!

Publisert Sist oppdatert

Annonse i samarbeid med Kashmina.

Endelig kan vi fortelle om et helt spesielt prosjekt vi har jobbet med en god stund, og som vi er veldig stolte over. I samarbeid med norske Kashmina har vi laget en capsule collection i sesongens it-farge – hot pink!

Foto: Marie Reierth

Kolleksjonen består av en sovemaske, et oversized skjerf og den perfekte cardigan, alt i 100% kasjmir. Ett nøkkelplagg og to tilbehør som garantert vil blir favoritter denne sommeren – og videre!

Foto: Marie Reierth

– Perfekt for sommergarderoben

ELLEs moteredaktør, Caroline Skjelbred, var ikke i tvil om hvilke produkter hun hadde tro på for dette samarbeidet og ser for seg at dette kan bli tre favoritter for sesongen.

– Vi er stolte over å jobbe med et så fantastisk norsk merke, og gleder oss til å dele resultatet med dere. Sammen med Kashmina har ELLE realisere tre allsidige tilskudd til garderoben (og livet) som både oser av kvalitet og luksus, men likevel sørger for et ekte statement. Denne trioen er ultimate ferie-favoritter, men også ELLEs personlige favoritter fra Kashmina for sommeren. Kardiganen passer perfekt over små søte kjoler eller til lange kjoler i et bryllup. Den er perfekt å reise med eller bare for å sprite opp sommergarderoben med noen skikkelig fint. Trendbildet bugner av knallrosa til høsten, men vi omfavner denne trenden allerede nå, da dette er en superfresh farge som gir det lille ekstra til en sommer-look! Skjerfet blir vår beste venn på alle reiser i sommer, enten som et lite "pledd" på flyturen eller over skuldrene på sene sommerkvelder. Vi ville også inkludere en sovemaske til alle reisende, og hva er vel mer luksus enn en sovemaske i 100% kasjmir?

Foto: Marie Reierth

Kashmina x ELLE

Kashmina har siden 2011 designet og produsert plagg og tilbehør av kasjmir i ypperste kvalitet, og har allerede flere bestselgere i sin kolleksjon. Kashmina-gründer, Monica Bergem forteller om samarbeidet:

– Vi har alltid hatt en relasjon med ELLE og vi elsket tanken på et kreativt samarbeid med et av Norges viktigste motemagasiner, et samarbeid der begge parter kom inn med sin kompetanse og produserte noe kreativt sammen. Vi har relativt lik målgruppe, og like mye entusiasme for faget, bare fra ulike ståsted. Vi har nå skapt en liten capsule collection sammen med fokus på en farge som også er helt i tråd med Kashmina sin «ut av boksen-mentalitet», deler Bergem.

Foto: Marie Reierth

Intervju med Kashmina-gründer, Monica Bergem

Vi har også tatt en prat med Kashmina-gründer, Monica Bergem, om merkets reise og ikke minst: verdens beste materiale – kasjmir.

Hva ga deg idéen til å starte Kashmina?

– Som for de fleste kvinnelige gründere startet jeg min egen bedrift fordi jeg ville løse et problem jeg selv hadde. Jeg kunne ikke finne enkle, moderne, scandi-design i 100% kashmir. Jeg ELSKET kasjmir og drømte om oversized gensere, store, lange cardigans og andre fantastiske og tidløse plagg for våre kalde sesonger her i Norge.

Slik oppstod Kashmina og slik vokste det frem en designer i meg, selvlært og entusiastisk, opptatt av kvalitet og av bærekraftig produksjon.

Hva skiller Kashmina fra andre kasjmirmerker?

– I Kashmina har vi etablert en moderne designprofil, med en kolleksjon som oser av kvalitet og med passform som er tilpasset oss skandinaviske kvinner. Dette er den viktigste jobben vår og det vi bruker aller mest tid på.

Men i tillegg liker vi å tenke litt utenfor boksen, så vi har faktisk vi har flere ganger laget kasjmirprodukter som du ikke finner hos andre kasjmirbrands, blant annet store bohemske kasjmirkåper, kule jumpsuits, yogatøy, plagg med dyreprint og ikke minst neonfarget kasjmir. Slike sprell gjør kolleksjonen vår spennende og fresh, og det gjør arbeidsplassen vår en god del gøyere.

I motsetning til de fleste andre kasjmirbrands har vi mange ulike måter å nå ut til kundene våre på, med en kombinasjon av netthandel både i Norge og internasjonalt, vi har egne flagship- og brand stores og vi praktiserer aktivt pop up shops, med en rekke midlertidige butikker på spennende destinasjoner der folk er, hver sesong. I sommer åpner vi pop up i Kragerø og Arendal.

– You know when you know

Hva er fordelene med kasjmir, sammenlignet med andre materialer og "vanlig" ull?

– Kasjmir kommer opprinnelig fra geiter som lever på svært store høyder og er i dag verdens mest eksklusive naturmateriale. Kasjmirullen har også unike egenskaper som du ikke finner i andre materialer.

Kasjmiren er først og fremst fantastisk myk, man snakker om «hand feel» som et begrep, jo bedre hand feel, jo mykere mot huden. Kasjmir har i tillegg en helt unik isolerende evne – kasjmir isolerer tre ganger så godt som ull fra sau. Sist, men ikke minst, er kasjmir 100% kløfri – den vil aldri irritere huden din, og det skyldes at hver enkelt hårfiber er ekstremt tynt og mykt.

Hashtaggen #youknowwhenyouknow røper at her er det snakk om å ta del i en hemmelighet. Når du har oppdaget kasjmir vil du bare ha mer.

Og sist, men ikke minst: Hvordan tar man best vare på sine plagg i kasjmir?

– Dette er svært viktig for oss å formidle, fordi kasjmir er helt fantastisk, men du må regne med litt vedlikehold av plagget.

Det vil alltid nuppe etter første gangers bruk, dette er bare naturens gang når små korte hårfibre slites ut av garnet og kommer ut som små hårballer. Plukk alltid av nupper etter bruk og la gjerne plagget henge til lufting et par timer, før det går tilbake i skapet.

Vask sjelden, og når du vasker, bruk ullvugge på maskinen din og selvsagt med skånsomt vaskemiddel og kun 30 grader. På www.kashmina.no har vi beskrevet i detalj hvordan du kan holde plagget ditt som nytt i åresvis, med litt ekstra kjærlighet.

Shopping:

Kashmina x ELLE kardigan, 2399,-

Kashmina x ELLE skjerf, 1899,-

Kashmina x ELLE sovemaske, 379,-

Foto: Marie Reierth

Kolleksjonen er tilgjengelig fra og med i dag, søndag 12. juni på kashmina.no.

Powered by Labrador CMS