Holzweiler AW21

Holzweiler AW21 The Twist

På det som kjennes ut som den kaldeste dagen denne vinteren, minnet Holzweiler oss på hvor fantastisk vinteren kan være - spesielt vintergarderoben. Se AW21-kolleksjonen her.

Publisert Sist oppdatert

Holzweiler AW21 tar med den danske moteuka hjem til Norge, det kaller vi en tvist!

I dag viste Holzweiler sin AW21-kolleksjon under den heldigitale Copenhagen Fashion Week. Til ELLE forteller Maria Skappel Holzweiler om hvordan det er å jobbe kreativt over Teams i, og deler sine refleksjoner rundt den tradisjonelle motekalenderen.

HOLZWEILER AW21 - THE TWIST

Gratulerer med en nydelig visning! Fortell om AW21-kolleksjonen, og "The Twist"?

– Inspirasjonen bak denne kolleksjonen er «twist». Vi ble inspirert av bygget «The Twist» på Kistefoss som er designet av danske B.I.G . Bygget er ikke bare et galleri, men en bro som tvister seg fra en side av elvebredden til en annen, og som binder området sammen.

Vi besøkte «the twist» før sommeren i fjor, og opplevde arkitekturen og tanken bak som et bilde på tvisten i verden, på Holzweiler som brand, og hvordan Corona har snudd opp ned på tilværelsen.

Å tviste noe er en måte å endre noe fra ordinært til ekstraordinært, en måte å se verden på en ny måte. Med utgangspunkt i gode, gjennomarbeidet silhuetter, har vi gjort små, interessante endringer og jobbet med detaljer, konstruksjon og kvaliteter som har dratt produktene i nye retninger.

DIGITAL MOTEUKE

Hva tenker dere om å holde en digital visning? Føler dere at det funker? Er det rart uten publikum?

– Det har vært annerledes, og bydd på en del utfordringer, men det har også gitt oss muligheten til å vise kolleksjonen vår på en ny måte, og inkludere enda flere enn vi hadde kunnet om det kun ble vist fysisk.

Det føles fint å kunne zoome inn på kvaliteter og gi publikum tydeligere bilder av plaggene enn det de normalt ville kunnet se på et show. Vi har også fått muligheten til å invitere publikum «hjem», og holde showet vårt i Norge. Det føles fint.

Med det sagt, så håper jeg at verden åpner opp igjen og at det blir muligheter for å treffes og se fysiske show så snart som mulig. Det var merkelig å stå der alene og klappe under finalen mens hele resten av teamet og alle tilskuerne var hjemme.. Uansett om det blir fysisk eller digitalt show neste gang så håper jeg inderlig at hele teamet kan være samlet under produksjonen.

Hvordan har det vært å jobbe kreativt fra hjemmekontor?

– I den mest kreative delen av prosessen er det virkelig ikke optimalt, men det har funket fint. Man har jo ikke hatt noe valg, så vi har tenkt positivt og innordnet oss deretter.

Vi er blitt ekstremt gode på teams, også har vi byttet på å komme inn på kontoret for å kommentere på samples og finne kvaliteter og andre ting som man må ta og føle på for å kunne gjøre jobben sin.

EN NY MOTEKALENDER

Tenker dere annerledes på garderoben og egen bransje etter Covid-19. I så fall, hvordan?

– Absolutt! Det er en del endringer man har gått og håpet skulle skje, men som har tatt lang tid å integrere fordi man har hatt det så komfortabelt. Det er blitt snakket mye om bærekraft, og at man ønsker å handle færre produkter med høyere kvalitet. Det er først nå den siste tiden at jeg opplever at både bransjen og sluttforbruker faktisk tar grep og gjør endringer.

Selv føler jeg at vi har vært enda mer bevisste på de valgene vi har tatt, og at vi tenker annerledes om industriens kalender der høst vinter kolleksjoner vises når vår sommer forventes i butikk.. Det ble snakket mye om dette i begynnelsen av Covid, men å snu på en kalender er ikke noe som gjøres over natten, og enda vi virkelig ønsket å gå stegene selv, så må man ha med de største aktørene i bransjen for å klare å snu skipet slik at det som vises faktisk er det man kan få kjøpt.

Enn så lange får man gå og glede seg til produktene kommer i butikkene et halvt år senere, men debatten er i hvert fall oppe! I forhold til produkter, så har vi fokusert på ærlige produkter med en klassisk tvist. Vi ønsker at produktene fra Holzweiler kan leve lenge i garderoben og gjenbrukes av generasjoner.

SE VISNINGEN HER:

https://youtu.be/j_cvFtfRVdU

Powered by Labrador CMS