Arkiv

18. november, 2020

Er dette årets fineste julekolleksjon?

Den nye H&M Conscious Exclusive-kolleksjonen er så vakker!

H&M Conscious Exclusive AW20: 1. desember lanserer H&M sin nye Conscious Exclusive AW20-kolleksjon og denne gangen står avfall i fokus – for kolleksjonen er laget av nettopp det, avfall!

H&M Conscious Exclusive AW20

– Tenk at avfall kan bli noe så vakkert!

Det som vanligvis kastes, forvandles i denne kolleksjonen til skatter du kan verdsette og ta godt vare på.

Hensikten med kolleksjonen er å se potensialet som finnes i avfall, og la seg inspirere av kreativiteten som kommer av gjenbruk.

Har du fått med deg sesongens andre H&M-samarbeid? H&M Home gjør interiørsamarbeid med Diane von Furstenberg.

Prosesser som gjør matavfall til et naturlig fiber, materialer laget av tremasse og materialer som er resirkulert fra andre plagg, er brukt i overdådige aftenkjoler i sort og grønn jacquard taffeta, voluminøse topper og skreddersydde dresser.

Dramatisk volum, myke strukturerte snitt og glamorøse volanger, preger kolleksjonen.

– For AW20 ønsket vi virkelig å være pionerer og tøye grensene for kreativitet og mote med mindre påvirkning på miljøet ved å sette avfall i sentrum. Som et resultat, er hvert plagg i denne kolleksjonen laget av fantastiske materialer produsert av avfall. Med denne kolleksjonen håper vi at avfall kan være en del av fremtiden for bærekraftig mote, sier Ann-Sofie Johansson, Creative Advisor i H&M i en pressemelding.

Tilbehøret inkluderer edgy halskjeder, chokers og øredobber, samt skoklips i resirkulerte metaller, og et par solbriller laget av Made of Air®, et materiale delvis laget av avfallsbiomasse, skriver de i pressemeldningen.

Skoklips er en genial måte å pynte opp sko og støvletter med.

Skoene kan brukes både som mules og boots med en avtagbar sokk laget av VEGEA™, et vegansk skinn delvis laget av biprodukter fra vinproduksjon, skriver H&M.

Inspirasjonen til printene i kolleksjonen er hentet fra blomstrete veggtapet og gammel billedvev, mens blomsterapplikasjoner og møllmotiv er en anerkjennelse av kontrastene mellom liv og forfall.

Kolleksjonen frontes av aktivisten Zinnia Kumar

Conscious Exclusive AW20-kampanjen frontes av den australske London-baserte økologen, aktivisten og modellen Zinnia Kumar:

– Jeg er veldig glad for å få være en del av Conscious Exclusive-kampanjen, spesielt ettersom H&M baner vei for at kolleksjoner med materialer med mindre påvirkning på miljøet skal bli normen i bransjen. Som en økolog som jobber med mote, gir dette meg håp», sier Zinnia Kumar i pressemeldingen.

Conscious Exclusive AW20 vil være tilgjengelig på hm.com fra 1. desember.

Relatert