– Med vintage har du bare en sjanse
Upcycling og vintageskatter: bli bedre kjent med det norske merket, Pas Passé!
Vi har Green Month nå i april på ELLE.no, og vil derfor ha et ekstra fokus på å løfte frem fine, «grønne» merker og produkter som fortjener litt ekstra oppmerksomhet. Norske Pas Passé er en av de.
Merket ble lansert med stor suksess i august 2020, midt under pandemien, av smykkedesigneren, Erica Mathiesen og Anette Ousdal, med bakgrunn fra PR. Navnet Pas Passé betyr ikke utdatert, og spiller på hele konseptet bak merket: upcycling av vintage-skatter.
Gründerne er begge er vintage-entusiaster og har stor lidenskap for mote og gjenbruk. I en tid der mange merker har slitt, har Pas Passé hatt stor suksess! Upcycling er nemlig en av motebransjens større tendenser akkurat nå, og er en trend som blant annet designer Gabriella Hearts løftet opp under Chloés høstkolleksjon.
Det å gi nytt liv til gamle skatter er definitivt noe av det mest bærekraftige vi kan gjøre, og Pas Passé har et øye for nettopp det – finne nydelige klær som trenger litt nytt liv. Bli bedre kjent med designernes bak merket her:
Hva er det som er drivkraften bak merket deres?
– Både Anette og jeg har en stor «passion» for vintage. Vi elsker klær av kvalitet som kan fortelle en historie, klær som har vært med på litt gøy. Vi har begge samlet mye kul vintage opp gjennom, og syntes jakten etter noe litt som er annerledes som ikke alle andre har er fun. Vi ville gjerne gi kule plagg et nytt liv ved å legge til en liten tvist. Anette er super god til å sy og jeg samler på alt som glitrer, så sammen ble dette en god designkombo.
Hva var ideen bak det å starte et upcycling-motemerke?
– Vi møttes litt tilfeldig og fant raskt tonen. Vi hadde mange felles interesser og lik smak. Så elsker vi begge vintage, og syntes det er gøy med gjenbruk og miljøbevissthet. Dette har jo vært en trend som er i tiden og vi følte at den ressonerte godt med oss, og var noe vi begge kunne stå for. Derfor hoppet vi i det, og laget nye kolleksjoner som vi mener det er rom for på det norske markedet.
Foto: Pas Passe
Lekker blazer i hundetannsmønster med fjærdetaljer fra Pas Passé.
Hvem er det dere designer for?
– ALLE!
Når kommer neste kolleksjon?
– Vi er det merket som lanserte første kolleksjon noensinne i lockdown. Vi lanserte så en party kolleksjon i november under lockdown nummer 2, hvor ingen skulle på fest, og nå lanserer vi brude-kollesjon under lockdown nummer tre, det året så og si ingen kommer til å gifte seg...
– Men, salget har gått strålende likevel, og vi vil ikke la korona stoppe oss fra å lage det vi vil, den stopper oss fra nok annet. Og det kommer en dag hvor vi skal både gifte oss og feste igjen. Brudekolleksjonen lanseres på den nye butikken, Confettibird and Friends på Aker Brygge med en gang vi får lov av staten til å åpne. Vi håper nå at det blir i begynnelsen av mai.
Hvilke plagg mener dere går aldri av moten?
– Et godt kvalitetsplagg går egentlig aldri av moten, man kan jo kle dette spesifikke plagget opp og ned på så mange forskjellige måter. En trenchcoat eller en annen form for kul kåpe kan man alltid pull off. Moter kommer og går, ett år er du inn, neste er du ut, men så er du plutselig inn igjen. Kjøp ting av god kvalitet som varer en lifetime, så kan det bli hengende i skapet ditt for alltid. Du kan bruke det i perioder før de hviler litt igjen, så kan barna og barnebarna dine arve. Ingenting er kulere enn å si at det er bestemors kjole fra 60-tallet du rocker på en fest.
Foto: Pas Passe
Erica Mathiesen, her i perlekjole fra Pas Passé.
Har dere noen plagg dere alltid leter etter når dere handler vintage til Pas Passe?
– Definitivt kvalitet. Vi kjøper bare klær med gode stoffer. Passform og alt annet kan vi tilpasse.
Foto: Pas Passe
Et av it-plaggene fra forrige kolleksjon. Hvit blazer med fine brosjer på fra Pas Passe.