Kjøp nå!

5 tegn på at du har D-vitaminmangel

Føler du deg slapp og lei? Da bør du lese dette.

Mangel vitamin D: Den lange norske vinteren og mangelen på sol, er ikke bare problematisk for huden din, den kan også gå utover psyken din og gjøre deg både slapp og lettere irritert. En av de største årsakene til dette kan være at kroppen din har mangel på vitamin D.

Sollyset er vår største kilde til D-vitamin og dannes når solstrålene treffer huden. D-vitamin er også med på å øke kalsiumopptaket og styrke benstrukturen i kroppen vår.

Ifølge Andrew Thomas, grunnleggeren av nettsiden BetterYou, har, blant annet, vår moderne innendørs livsstil, og maten vi spiser ført til at flere og flere har mangel på D-vitamin i kroppen, noe som kan føre til slapphet, plager og vondt i kroppen.

Høst om: Biohacking? 

Fem tegn på at du mangler vitamin D

Mangel vitamin D

1. Du føler deg trist

Serotonin er et hormon i hjernen som har med humøret ditt å gjøre. Forskning viser at dette hormonet stiger når du blir eksponert for sterkt lys og synker når du ikke blir eksponert for like mye sollys. Ifølge studier gjort av American Journal of Geriatric Psychiatry, var de med lave D-vitaminverdier 11 ganger mer utsatt for depresjon enn de med høyt nivå.

2. Du har magetrøbbel

Vitamin D er fettløselig, så hvis du har problemer i tarmen din, kan du ha en begrenset evne til å ta opp vitamin D.

3. Leddene dine verker

Forskning viser at mangel på D-vitamin kan føre til osteoporose og benskjørhet, derfor kan følelsen av verkende ledd assosieres med mangel på vitamin D.

4. Du føler deg svak

Forskning gjort av Harvard University viser at man føler seg svakere når man har mangel på D-vitamin og at man får mer kontroll over musklene sine ved å ta D-vitamin som kosttilskudd.

5. Du svetter mer enn vanlig

At du svetter mye mer enn vanlig kan være en av de første tegnene på at du har mangel på D-vitamin i kroppen, dette ifølge en forskning gjort av the Mayo Clinic.

Slik får du i deg mer vitamin d

Spis fet fisk. D-vitamin finner du i fet fisk som laks, ørret, makrell, kveite, sild og rødspette. I Norge er det tilsatt D-vitamin i ekstra lettmelk, margarin og smør. 130 gram laks eller 5 milliliter tran tilsvarer 10 mikrogram, som er din daglige dose med vitamin D.

En annen kombinasjon som gir cirka 10 mikrogram vitamin D kan vær 3 glass ekstra lettmelk, 15 gram smør eller margarin, 1 kokt egg og 100 gram makrell i tomat.

Dra til syden! Den enkleste måten å få tilskudd av vitamin D på, er at huden din er i direkte kontakt med sollys. Og en ferie til varmere strøk om vinteren takker vi da saktens aldri nei til. Når det er sagt, kan man også få i seg tilstrekkelig med D-vitamin via maten man spiser.

Ta kosttilskudd. En femårig studie ved the Science Advisory Committee on Nutrition, konkluderte med at mat med rikelig med D-vitaminer og kosttilskudd med D-vitamin er gunstig for kroppen vår.

Saken er fra ELLE.dk

Huden din avslører hva du spiser! Bare se her!

 

Av Nathalie Helgerud