mote
Dette merket har nå inntatt tronen som verdens mest ettertraktede

Og se hvilket svenske merke som får historisk plassering på listen.
Om vi skal oppsummere moteåret 2025 så langt med én setning, må det være: Kreative direktører bytter plass, og luksus har ikke lenger enerett på hypen.
Hver sesong publiserer Lyst sin ettertraktede Lyst Index – en oversikt over de mest populære merkene og produktene akkurat nå – og hele moteverdenen følger nøye med. Indeksen er utviklet av Lyst, verdens ledende plattform for motehandel, og bygger på atferden til over 160 millioner shoppere globalt. Her analyseres alt fra søk og sidevisninger til salgstall og engasjement i sosiale medier. Med tilgang til moteverdenens største datasett, viser Lyst Index ikke bare hva folk snakker om – men hva de faktisk kjøper.
Q1 2025-rapporten etterlater ingen tvil: Forbrukerne lar seg påvirke av mer enn bare sesongens trender og kolleksjoner – bransjens kreative rokkeringer har også satt tydelige spor. Hele åtte luksusmotehus annonserte endringer i kreativ ledelse bare i løpet av dette kvartalet – og fire av dem er nå inne på listen over de mest ettertraktede merkene i verden.
Forresten, hvis du ikke har sett det ennå, ta en titt på resultatene fra forrige kvartal!
Etter måneders spekulasjoner ble Jonathan Andersons avgang fra Loewe offisielt bekreftet. Han erstattes av Jack McCollough og Lazaro Hernandez – og reaksjonene lot ikke vente på seg. Netthypen var umiddelbar, og søk etter Loewe økte med hele 38 prosent på Lyst. Dette markerte et viktig øyeblikk for merket, som nå har tatt tilbake førsteplassen på Lyst Index og danket ned Miu Miu. Med kunder som skynder seg å sikre seg Andersons siste Loewe-kolleksjon før han overtar etter Kim Jones hos Dior Men, spør mange seg nå: Er dette starten på en ny #OldLoewe-æra?
Andre merker som ser ut til å ha styrket sin posisjon som følge av nylige endringer, er blant annet Versace, som rykket opp én plass til 13. plass på listen over de heteste merkene – kort tid etter at den mangeårige sjefdesigneren Donatella Versace trådte tilbake i mars.
Også massemarkedet satte sitt tydelige preg på Lysts liste
Dette er også første gang et massemarked-merke har tatt seg inn i topp ti i Lyst-indeksens historie.
Svenske COS skjøt opp hele 11 plasser og kapret en plass blant verdens heteste merker, etter en økning på 44 % i etterspørselen. Med virale produkter som de populære barrel-leg-buksene – kåret til det sjette mest ettertraktede produktet i kvartalet – leder COS an i en ny æra for massemarkedets posisjon i motebildet. April-visningen, som matchet luksusmerkenes produksjonsnivå, har ytterligere styrket merkevarens status i krysningspunktet mellom tilgjengelighet og ambisjon.
Uniqlo markerer også et historisk øyeblikk: Deres fargerike sokker til 3,90 dollar ble rangert som kvartalets åttende heteste produkt – og det rimeligste som noensinne har vært med på listen, ifølge rapporten.
Sjekk også ut hvilken stjerne som lanserer sitt eget nye merke her!

Celine Marco-jeansen som Kendrick Lamar hadde på seg under sin opptreden på Super Bowl 2025, ble det mest ettertraktede produktet i kvartalet. Buksen ble revet bort på nett kort tid etter, og ifølge Lyst-rapporten førte den ikoniske opptredenen til en økning på hele 412 % i søk etter «flared jeans» fra forrige kvartal.
Designer Chemena Kamali, som tok over roret i 2023, har bidratt til å løfte Chloé inn i varmen – for aller første gang har merket tatt plass på topp 20-listen i Lyst-indeksen, og det med stil: en solid niendeplass. I tillegg ble Chloés Mini Ruffled Dress kåret til det tiende heteste produktet denne sesongen.
Vintageinspirerte silhuetter har også gjort et sterkt comeback. Adidas’ 25 år gamle Taekwondo-sneaker ble kvartalets nest mest ettertraktede produkt, mens Paraboots ikoniske Michael-modell – som feirer hele 80 år – tok niendeplassen. Søketrafikken etter skoens karakteristiske grovsåle økte med hele 226 % sammenlignet med i fjor.
Og som et klart tegn på at nostalgi møter nyfunnet interesse, skjøt søk etter «ballet sneakers» i været – med en økning på hele 1300 %. Resultatet? Puma Speedcat Ballet ble det tredje heteste produktet i kvartalet.
Utforsk rapporten i sin helhet her!