kultur

Kristine Frøseth i The Buccaneers:
– Jeg var helt hekta, fra begynnelsen av.

THE BUCCANEERS: Kristine Frøseth spiller Nan St. George i nytt, modernisert kostymedrama om ekteskap, kulturkrasj, penger, makt og kjærlighet.
THE BUCCANEERS: Kristine Frøseth spiller Nan St. George i nytt, modernisert kostymedrama om ekteskap, kulturkrasj, penger, makt og kjærlighet.

I den nye serien The Buccaneers møter du norske Kristine Frøseth i et modernisert kostymedrama – midt blant både kjekkaser og veldig sterke vennskap.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke overraskende at en rekke kostymedrama-serier har blitt skikkelig hit'er de siste årene. Det er spennende å rømme litt tilbake i tid, til en verden som er både annerledes og relaterbar – for ikke å snakke om antrekkene det lett går an å drømme seg bort i. Og det samme kan man si om kjekkasene som typisk fyller skjermen.

- Kjærligheten mellom kvinnene er slående

Den nye serien The Buccaneers, som kom i november på AppleTV+, sjekker av alle boksene – og enda litt til. Hovedrollen er det norske Kristine Frøseth som fyller. Hun er langt fra ukjent for norske moteentusiaster, og har i flere år gjort det stort i Hollywood som både modell og skuespiller.

Frøseth forteller oss at rollen som Nan St. George ikke er bare artig å spille, men også en personlig affære.

- Jeg respekterer virkelig hvor sterk og modig hun er. Helt fra vi møter henne, er hun en som utfordrer tidene og som tør å være annerledes. For min del, har det tatt tid å føle meg selvsikker og trygg i meg selv, mens hun har funnet ut av dette i veldig ung alder, forteller hun.

Serien handler om en gruppe livlige amerikanske jenter som sendes til London på 1870-tallet. Der er målet å få seg både ektemenn og fine titler – men underveis blir det nok av både britisk-amerikansk kulturkrasj og familiedrama. Frøseths karakter Nan St. George står midt i det meste.

- Jeg beundrer virkelig hvordan hun er, i en tid hvor de var veldig nøye med hvordan du skulle oppføre deg og hvordan du skulle snakke. Jeg tenker at jeg er heldig som lever i en tid hvor vi kan uttrykke oss mye friere, sier Frøseth. 

Female empowerment og sterke venninnebånd står sentralt i serien, som kjører en hakket mer modernisert fremstilling av 1870-tallet.
Female empowerment og sterke venninnebånd står sentralt i serien, som kjører en hakket mer modernisert fremstilling av 1870-tallet.

Når det er sagt, handler serien ikke bare om forbudt kjærlighet og stramme korsetter. De kvinnelige relasjonene står i sentrum, og det helt fra starten.

- Kjærligheten mellom kvinnene er virkelig slående. Det starter der, og det ender der, understreker Frøseth.

- Dette, og hele tilnærmingen til hvordan serien ble skutt og hvor moderne den er, skaper en unik form for historiefortelling. Så jeg var helt hekta, helt fra begynnelsen av, forteller hun.

- Kjenner meg igjen i det å føle seg lost

Da hun fikk tilsendt de to første episodene, var det også alt som var skrevet av seriens manus. Men mer trengtes heller ikke for å overbevise henne.

- Jeg var skikkelig spent på å få se hva som skulle skje videre, og spesielt med karakteren min. Jeg hadde fått vite at hun kom til å finne ut at hun var et uekte barn, og at dette kom til å føre til en rekke ulike konsekvenser. Jeg hadde virkelig lyst til å være med på å dele historien hennes, og utforske traumene som var knyttet til dette, forteller Frøseth.

- Jeg kjenner meg sånn igjen i det å føle seg lost og ikke vite hva man bør gjøre eller hvordan man bør takle de ulike tingene livet kaster på oss, sier hun.

I løpet av sine 27 år, har hun flyttet mye. Oppveksten var splittet mellom Oslo og New Jersey på grunn av farens jobb.

Til tross for at damene står i sentrum, er det nok av kjekkaser i denne serien. Heldigvis.
Til tross for at damene står i sentrum, er det nok av kjekkaser i denne serien. Heldigvis.

- Jeg er vant til å måtte tilpasse meg situasjonen hele tiden, og kjenner også igjen følelsen av å trenge en form for ytre bekreftelse på hvordan du skal oppføre deg eller hvem du skal være, innrømmer hun.

- Det er dette jeg tror skjer med Nan når hun finner ut at hun er et uekte barn - hun blir ganske forvirret, lost og vet ikke lenger hvem hun er eller hva hun skal gjøre, beskriver Frøseth.

Hun setter pris på at serien utforsker og kaster lys på en rekke viktige samfunnstemaer - både diskriminering, sosiale normer, makt og kvinnekamp.

- Jeg tror det alltid er viktig at vi tenker over disse temaene. Å liksom sjekke inn hvordan vi har det med alt - både i fellesskap i samfunnet og som individer. 

- Jeg tror serien kan få folk til å innse ting om seg selv - vi har så mange ulike karakterer som utforskes. For min del, har dette med å stole på seg selv vært en stor greie - og når det kommer til Nan, gjør hun dette i starten, men så mister hun seg selv litt, før hun finner tilbake til hvem hun egentlig er og hvem hun ønsker å være i denne verdenen. Dette er noe jeg tenker mye på, forteller Frøseth.

Serien byr på skikkelig kulturkrasj mellom de rike amerikanerne og de rike britene.
Serien byr på skikkelig kulturkrasj mellom de rike amerikanerne og de rike britene.

- Korsettene løsnet

Også seriens mote er en viktig del. Frøseth kan enkelt svare på hva favorittantrekket under innspillingen var - men kanskje av en litt annen grunn enn man skulle tro.

- I episode seks får Nan endelig ha på seg bukser! sier Frøseth.

Dette hadde hun måttet slåss for en god stund, deler hun.

- Jeg mener virkelig at Nan er noen som trenger mye rom for å bevege seg. Hun er veldig spontan og livlig - og korsettene hennes løsnet mye oftere enn de andres, minnes Frøseth.

- Så da buksene endelig kom, var jeg gira! innrømmer hun.

Frøseth innrømmer at korsettene stadig løsnet i rollen som Nan fordi hun var så energisk, aktiv og spontan. Her sammen med Matthew Broome, som spiller sjarmøren Guy Thwarte.
Frøseth innrømmer at korsettene stadig løsnet i rollen som Nan fordi hun var så energisk, aktiv og spontan. Her sammen med Matthew Broome, som spiller sjarmøren Guy Thwarte.

Frøseth deler at det uansett ikke var bare-bare å jobbe lange dager i korsett. Det løste hun med ett spesielt triks:

- Jeg har få typiske rutiner på sett som jeg føler jeg må gjøre - men jeg pleier å ha med meg ei yogamatte for å kunne gjøre litt yoga innimellom. Akkurat til dette showet ble det mye yoga, fordi korsettene gjorde at jeg fikk en del vondt i ryggen, deler hun.

- Ellers pleier jeg alltid å ta med en bok og noe å skrive eller tegne på når jeg er på sett. Det er ofte mye ventetid under en innspilling, sier hun.

Frøseth, som også har vært å se i blant annet serien Looking for Alaska og vært Chanel-ambassadør, fortsetter å ha spennende, større prosjekter på gang i Hollywood for det kommende året. Denne høsten har hun blant annet spilt inn to indiefilmer, og forteller at hun er veldig spent.

For 2024, har hun både stort og smått på bucketlisten. Det første punktet, er det kanskje nordmannen i henne som lengter etter:

- Jeg vil definitivt gå flere lange fjellturer i 2024! trekker hun frem.

- Forhåpentligvis får jeg jobbet på en rekke prosjekter som jeg elsker. Og så vil jeg løpe et maraton til! legger Frøseth til.

Kristine Frøseth og Guy Remmers, som spiller Theo, Duke of Tintagel.
Kristine Frøseth og Guy Remmers, som spiller Theo, Duke of Tintagel.

Les også: Seriene vi strømmer nå!

Powered by Labrador CMS