Mote

23. januar, 2020

På jakt med garderobejegerne

Møt kvinnene som gjør alt for å få tak i det mest populære i moteverdenen!

Garderobejegerne: Vi har møtt kvinnene som gjør (nesten) hva som helst for å få tak i moteverdenens mest ettertrakta plagg, vesker, smykker og sko.

Nå er denne lille detaljen det hotteste du kan gå med!

Garderobejegerne – Det handler om å eie en del av motehistorien

Garderobejegerne
Etterspurt: The Book Bag fra Dior, helst fra limited edition kolleksjonene, og med personalisert logo, er svært populært. Jegerne: Australske Gabriel Waller til venstre og amerikanske Bettina Looney under, hjelper deg å finne det «umulige».

Motescenens Sherlock Holmes

Glem forstørrelsesglass og deerstalker-lue – den britiske motescenens Sherlock Holmes er langt mer stilfull. Bettina Looney åpner døra til sin studioleilighet i det snobbete området Chelsea, sørvest i London, iført en Alessandra Rich-blazer med krystallknapper, svarte ballongbukser, vintage pumps fra Salvatore Ferragamo og en fløyel-scrunchie.

– Hvis en kunde vil ha noe, så finner vi det, sier hun mens hun vinker meg inn.

Bettinas jobb går ut på å finne de tingene ingen andre klarer å finne. Hun er del av en liten gruppe «garderobejegere» – en helt ny, selvstendig karriere som går ut på at hun finkjemmer hver krik og krok av verden i jakt på de mest ettertrakta og eksklusive klærne og tilbehøret. Den typiske kunden hennes er den type kvinne som har alt, bortsett fra det ene plagget fra Marc Jacobs ikoniske grunge-kolleksjon for Perry Ellis i 1993.

Hun minnes den gangen en kunde «bare måtte ha» en limited edition Book Tote fra Christian Dior, med personalisert tekst. På den tiden var det svært vanskelig å få tak i veska i Asia (hvor kunden bodde), og personalisering var kun tilgjengelig i Paris. I løpet av få timer hadde Bettina lokalisert veska i en av Diors London-butikker, forhandlet seg fram til å få den personalisert i Paris hvor den også skulle bli pakket fint ned i en boks og sendt av gårde til sin nye eier i Asia.

Så var det den gangen en kunde hadde blitt helt besatt av en heklet bikini fra Carolina Herreraen runway-look som aldri ble produsert. Bettina ringte en venn som skyldte henne en tjeneste, og som drev sitte eget badetøymerke i luksussegmentet. Denne vennen produserte en maken bikini bare for henne, som ble klar akkurat tidsnok til kundens ferie.

– En annen gang, begynner Looney, mens stemmen hennes viser at denne historien har gjort spesielt inntrykk på henne.

Hun forteller at en mangeårig kunde ba henne skaffe en av moteverdens helligste gral: billetter til alle de største visningene under Paris Fashion Week.

– Det oppdraget var det litt vanskelig å dra i land, men ja, vi klarte å få til det også, smiler hun.

Imponerende kontaktnett

Det å jakte ned noen av bransjens mest flyktige plagg, vesker og sko, krever et imponerende kontaktnett på tvers av jorda, skapt gjennom timevis med viktig nettverking. Mange av kvinnene i dette yrket (for de er i stor grad kvinner) har mange år med erfaring innen motestyling på cv-en, og kan derfor skilte med en liten svart bok full av kontaktinformasjon til verdens beste skreddere, designere og mektige mennesker, som kan hjelpe dem med å imøtekomme deres kunders mest krevende mote-behov.

Bettinas bakgrunn er imidlertid litt annerledes. Hennes første jobb innen mote var som personlig shopper ved en nettbasert klestjeneste kalt Threads Styling. Videre ble hun influenser og har gjennom det jobbet med merkevarer som Marc Jacobs og Tory Burch. Men, det er likevel jobben som personlig shopper for noen av verdens mest motebevisste, som opptar mesteparten av arbeidstiden hennes – og der hun tjener pengene sine.

De fleste kundene hennes kommer fra Nord-Amerika og Midtøsten, og er kvinner i alderen 17 år til 60 år med høy inntekt (eller familier med høy inntekt). Ønskene og kravene deres varierer fra en full garderobeoppdatering, til ett enkelt stylingoppdrag. Fellesnevneren er at de fleste ønsker seg produkter ingen andre har. Det betyr at dersom luksusvarehuset Harrods får en levering med nye Chloé-vesker, vil disse kundene være blant de første som får tak i en av slik.

– Vi har et nisje-klientell på rundt 30 personer som vi yter ekstra ser- vice for, sier Bettina og forklarer at hun kommuniserer med de fleste internasjonale kundene sine via appen WhatsApp. Nå ser hun også en økende interesse fra kunder i byen hun bor i, takket være et rykte
som sier hun klarer å få tak i absolutt alt.

 

garderobejegerne
The Pouch: Bottega Vanetas etterspurte poseveske // Eksklusivt: Leter du etter en one-of-a-kind runway look? Garderobejegerne er i stand til å finne det meste // Het Potet: Karl Lagerfields aller siste kolleksjon for Chanel er svært ettertraktet og allerede vanskelig å få tak i // Old Celine: Hailey Baldwin Bieber med Old Celine Edge solbriller, funnet av Gabriel Waller.

«The Pouch»

Det er de tette relasjonene Bettina har med en rekke ulike merker og butikker, som gjør at kundene hennes forblir lojale, og som sørger for at hun klarer å gjennomføre de oppdragene hun blir gitt. Dagen før vi møttes tilbragte hun morgenen på varehuset Dover Street Market for å se den nye Bottega Veneta-kolleksjonen:

– Det var noen helt fantastiske ting der som åpenbart har vært veldig vanskelig å få tak i.

Inkludert et utvalg varianter av den populære «The Pouch»; en smørmyk skinnclutch som har gitt motefolk hjertebank siden den ble lansert. Harrods kontakter henne ofte slik at hun kan komme og se på nye produkter før de blir lagt ut for salg, fordi de vet at hun har en lang liste med ivrige – og rike – kunder som venter.

Når noe spesielt fristende dukker opp, er hun den første som vet – og den første som legger det ut på Instagram eller WhatsApp, hvor bestillingene renner inn umiddelbart. I løpet av de 30 første minuttene av intervjuet vårt, mottar hun 34 meldinger fra kunder som ber om status på ordre, eller etterspør varer hun har lagt ut bilder av.

Noen forespørsler er vanskeligere å gjennomføre enn andre. En kunde var på desperat jakt etter et par øredobber fra et eksklusivt smykke- merke, som hadde gått ut av produksjon.

– Hun var veldig bestemt på å få tak i et par, og til slutt klarte vi å finne edelstenforhandleren merket hadde brukt, og deretter gjenskape øredobbene. Det var ganske utrolig, forteller hun.

Dette var de hotteste motekjøpene i 2019!

Kjendis eller ikke

Samtidig, på den andre siden av jordkloden, jobber stylist og garderobejeger Gabriel Waller minst like hardt. Hun har gjort seg kjent ved finne sjeldne og eksklusive plagg for blant andre Rosie Huntington-Whiteley, Hailey Bieber og Kourtney Kardashian. Nå jobber hun på tvers av europeiske og australske tidssoner for å holde tritt med etterspørselen.

– Jeg vil lete etter det kunden ønsker i hvert eneste marked i hele verden, og gir meg ikke før jeg finner det, sier hun.

I likhet med Bettina, er det Gabriels kontaktnett og kunnskap om bransjen som gjør at tjenesten hennes er så etterspurt.

– Jeg får hele tiden informasjon om nye varer, og varer som kommer for salg de nærmeste ukene. Noen ganger føles det som om hodet mitt holder på å eksplodere. Gabriel filtrerer forespørslene hun mottar gjennom en assistent i Paris. Det å ha noen i en europeisk tidssone hjelper henne med å holde tritt med de opptil 50 bestillingene hun har om gangen. Disse kan bestå av alt fra Yeezy-sneakers til Saint Laurents ikoniske krystallbesatte boots.

Prosessen er den samme, enten kunden er kjendis eller ikke. Desember 2018 la Rosie Huntington-Whiteley ut en post på Instagram, der hun ba om hjelp til å finne en spesiell Céline-kåpe i ull. En venn av modellen henviste henne til Gabriel, som visste om en butikk i Danmark som hadde en av disse kåpene tilgjengelig. Mindre enn en uke etter at modellen først var i kontakt med Gabriel, hadde hun kåpen hengende i skapet sitt. Hva det kostet? Kåpens utsalgs- pris pluss Gabriels «finnerlønn». Huntington-Whiteley introduserte så Gabriel for Hailey Biebers stylist Karla Welsh, som kunne fortelle at også Hailey ville ha et eksemplar av akkurat denne kåpen.

– At jeg fant en til var et mirakel, minnes Gabriel.

Jakter for Kardashian

Et mirakel var det også da hun klarte å lete fram Célines Madame-støvletter i akkurat den fargen og størrelsen Kourtney Kardashian ville ha.

Gabriel møter aldri kundene sine ansikt til ansikt, men det er hel- ler ikke nødvendig. Instagram, WhatsApp og magien ved å kunne sende noe på tvers av jorda i løpet av to dager, gjør at geografi spil- ler liten rolle i denne bransjen. Stylisten hevder at selv om hun aldri hadde satt seg på et fly igjen, ville businessen hennes gått like bra. Alt hun trenger er en telefon. Hun har aldri sagt nei til en kundes forespørsel, bortsett fra at hun måtte pensjonere Rosies kåpe etter å ha mottatt et utall like forespørsler etter å ha hjulpet Rosie og Hailey.

– Det var ikke sjans i havet at jeg ville finne 100 kåper til, så jeg sa nei. Det var vanskelig for meg, men jeg kunne ikke akseptere forespørsler jeg visste det ville være umulig å oppfylle.

Sjeldenhet og forgjengelighet

Hvis du spør en garderobejeger hvilke ting som står øverst på kundenes ønskelister, er det disse temaene som går igjen: Sjeldenhet og forgjengelighet. De mest ettertrakta tingene vist på catwalken, har lange ventelister og blir ofte utsolgt før de rekker å bli satt ut i butikken. Andre spesielle plagg eller accessoirer legges ut for salg bare for spesielle markeder.

Noen kolleksjoner blir ikoniske og ettertrakta først etter at noe spesielt skjer. For eksempel Chanels SS19-visning som var satt til en kunstig strand og som viste barbeinte modeller ikledd korte skjorter med «CHA-NEL» skrevet over brystet, gjennomsiktige slip on-sko og perlebesatte vesker. Karl Lagerfelds siste kolleksjon for Chanel ble raskt «den mest etterspurte jeg noen gang har jobba med», sier Gabriel. «Bortsett fra old Céline».

Så fort designer Phoebe Philo annonserte at hun skulle forlate Céline etter 10 år, begynte fans av merket å kjøpe opp alt de kom over. Hennes mismatchende støvletter, kantete solbriller og perfekt skreddersydde plagg ble dyrebare samleobjekter. Noe som igjen førte til at prisene fort ble 30 % høyere enn tingenes originalpris. Ifølge nettsiden Vestiaire Collective, en online secondhandbutikk for luksusvarer, har etterspørselen etter Philos design for Céline økt med 46 % det siste året, og tilbehør viser seg å være det mest populære: Etterspørselen etter alfabet-kjedene har økt med 2,300 %

Og så har vi Gucci-joggesko med broderte blomster og bier, fløyelsvesker og mønstrede strømpebukser. Diors trenchcoats med vevde detaljer og Love Lock-halskjedet har også vært høyt på luksuskundenes ønskelister: «En god stund trodde jeg det var umulig å finne, men i løpet av de siste to månedene har jeg klart å finne tre», sier Gabriel. Noen ganger vil ikke kvinnene som sender forespørsler til Gabriel og Bettina en gang bruke tingene. For dem handler det mer om å eie en del av motehistorien, og den prestisjen som naturligvis følger med det.

Finnerlønn

Som forventet holder garderobejegerne kortene tett til brystet når det kommer til hva kundene deres er villige til å betale for enkelte ting, og hva de selv får i «finnerlønn». Men som regel matcher prisen objektets utsalgspris, og finnerlønna varierer fra en fastpris på 2300 kr til 10 % av tingens verdi.

Det er en businessmodell som fungerer for Threads Styling, selskapet Bettina jobbet for tidligere, som ble stiftet i 2009. I deres hovedkontor i London, sitter 50 personlige shoppere bøyd over smart- telefonene sine, klare til å svare på forespørsler fra selskapets 400 000 instagramfølgere.

– Kundene har en gjennomsnittsalder på 28 år, og ordrene deres har en gjennomsnittverdi på omtrent 30 000 kr. De ønsker ikke å reise rundt til flaggskipbutikker eller logge seg inn på nettbutikker – de lever livene sine på sosiale medier, så det er der vi tilbringer hverdagen vår også, forteller kommersiell leder Sophie Quy.

Undertegnede har ikke budsjett til å handle varer i dette prissegmentet, men det er fascinerende, nesten trollbindende, å se på modellene på Threads Instagram-stories som svinger seg rundt i luksuriøse kaftaner og sandaler med logoprint. Det er nesten skummelt enkelt å sveipe opp på en story og inn i en chat med en av selskapets shoppere.

«Dette er jo research» sier jeg til meg selv, mens jeg tar en skjermdump av et par Chanel-sandaler og sender bildet av gårde med en beskjed: «Hei Threads, jeg har sett på disse sandalene en stund og lurer på om dere kan hjelpe meg …». To timer senere har Anna funnet et par i min størrelse. Det føles som et spill – helt til hun forteller meg prisen.

Denne sesongens mest ettertrakta:

garderobejegerne
Skoene: Vi spår en milelang venteliste på disse vinterskoene fra Chanel // Kåpen: Den klassiske kamelkåpen har fått en skulpturell oppdatering av Givenchy // Hatten: Dior har tatt bøttehatten fra streetwear til high fashion // Mønstret: Fendi lagde disse plaggene med logoprint som en hyllest til Karl.

Det disse garderobejegerne har gjort, er å gjøre shopping helt knirkefritt. De har fjernet utfordringer som geografi, sjeldenhet og tid fra sine kunders shoppingopplevelse. De har også gjort det mulig for kundene å få tak i noen av verdens mest etter- trakta plagg, sko, smykker og vesker – selv om de ikke har planer om å ha det på seg. Og så lenge statusen ved å eie disse tingene er så høy, vil garderobejegerne ha jobben med å finne dem. Som Bettina selv sier:

– Når en kunde forstår og respekterer jobben du gjør, er det vanskelig for dem å shoppe på noen annen måte.

Relatert

Les også