Fredagsjenta har kost seg i København

Kos, kaos og kjærlighet i København – Jeg gikk på en skikkelig shoppesmell!

Publisert Sist oppdatert

Fredagsjenta i København – Jeg er fra en søskenflokk på fire, og som dere vet har jeg skaffet meg tre barn selv. Og som om ikke tre barn setter en stopper på å være spontan, kom covid i tillegg (lover at dette er det eneste dere skal høre om det viruset. So 2019!).

Lang historie kort; tre barn, covid (siste nå), to flyttinger, oppussing og nesten skilsmisse senere, så innså samboer og jeg at vi ikke har reist utenlands, bare oss to, på lenge.

Storesøsteren min nevnte at hun kunne ha alle tre en helg og vi kastet oss over tilbudet som gribber på savannen. Vi spikret helgen langt fram. Helgen nærmet seg, men vi hadde ikke lagt en eneste plan. Det som fristet aller mest var å være hjemme alene i huset og få organisert i skuffer og skap.

Bare være hjemme helt alene med Sebastian, nyte stillheten, ha et ryddig hus i mer enn 10 min om gangen og at det ikke skulle lukte bæsjebleier fra noen av søppelkassene våre ...

Mens jeg drømte om lange, rolige dager hjemme i huset hadde djevelen på skulderen våknet og gitt meg et stort klask på kinnet og kastet engelen på skulderen langt vekk.

– Har jeg blitt den mammaen jeg alltid har fryktet for å bli?

Samtidig som jeg hadde full identitetskrise hadde djevelen på skulderen allerede booket tur til København.

Hele beløpet dekket av cashpoints. Gratis tur!

Flere fredagsjenta-spalter: Ingenting varer for evig - En dag i mammaperm

Kos, kaos og kjærlighet i København

Vi sjekket inn på Hotel Sanders, som ligger et steinkast unna Kongens Nytorv.

Et nydelig lite boutique-hotell hvor alt bare stemmer – interiøret, stemningen, servicen og beliggenheten. Om ikke annet, bør du ta turen hit for en drink (jeg kan gå god for alle.)

Men det jeg så for meg skulle bli en kjærestetur, hvor vi selvfølgelig skulle møte venner til lunch og middag, endte opp med å bli en lang og stor tre dagers fest fylt med kos, kaos og kjærlighet i København.

Esmée

Min bestevenninne Kamille og hennes kjæreste, flyttet til København i høst. Vi landet fredag kveld og skulle møte de til middag.

Sebastian hadde booket bord på restauranten Esmée. Eller Sebastian trodde han hadde booket bord, men det viste seg å ikke være før fredagen etter. (Han fikk én oppgave!!!)

Heldigvis for oss var det ledige bord, så vi delte masse retter – og alt var så godt.

Piggvar, hummer risotto, lam, ceviche, asparges. Nam! Her er det busy, så husk å booke bord – til riktig dag!

En aldri så liten shoppesmell...

Lørdag morgen var det i gang igjen. Vi spiste sen frokost på Ved Stranden, en vinbar som egentlig bare serverer snacks. Aldri feil med ost, skinke og vin til frokost...

Litt shopping ble det også... Det er lite som skal til for meg med litt reperasjonsbobler i blodet!

Alt sitter løst da – latter, tårer, følelser – og også pengene. Jeg så Chanel-flagget lyse mot meg på lang avstand. Jeg skulle jo bare inn for å titte...

Chanel er tross alt alltid på ønskelisten og jeg elsker å se hva de har inne i de ulike butikkene. Mens jeg stod og kikket på noen sko, blinket det rosa i sidesynet mitt. Og der sto den – en Chanel 19-veske, med rosa paljetter!

Det skal ikke sammenlignes med å se barna sine for første gang, men kjærlighet ved første blikk var det definitivt. Der og da var jeg og min gode venn prosecco enig – Den vesken var min!

Flybillettene var jo tross alt gratis...

Chanel-kjøpet måtte feires, og vi gikk til et lite sted som heter Apollo. Om du er i København må du dra hit! Et koselig sted for en matbit.

Om kvelden dro vi for å møte Lene Orvik på Pluto. Der koste vi oss og ble helt til det stengte, men på dette tidspunktet kunne jeg kost meg hvor som helst... Drunk-me anbefaler!

Husker ikke helt når, men på et tidspunkt, fikk vi ordnet med barnevakt én natt til og vi fikk booket om flybillettene.

Søndag ble det derfor lunsj i solen, vin hos Lene Orvik og søndagsmiddag på Delphine (som ble til nok en fest)...

Oliven, tzatziki, sjøkreps, gresk salat, hummus, calamares og grilla kjøtt – Det beste middelhavet har å by på!

Hotell Sanders sto for nachspielet...

Masse drinks, vin, dødsgod mat, dansing, latter, følelser, grining, krangling, shopping, sol, kjærestetid og vennetid. Denne turen hadde alt!

Takk for nå København!

Xx fredagsjenta

Se ELLEs store guide til København her!