skjønnhet
Fra influencer til skjønnhetsimperium: CAIA Cosmetics sin reise mot toppen

CAIA Cosmetics er en ledende aktør i skjønnhetsmarkedet, drevet av Bianca Ingrosso og en dynamisk lederduo med fokus på kvalitet og kreativt samarbeid.
Bak CAIA Cosmetics står Bianca Ingrosso – influenser, realityprofil og skjønnhetsentusiast – som sammen med Vanessa Lindblad og bransjeveteranene Jesper Matsch og Mikael Snabb grunnla det svenske D2C-merket i 2018. Ambisjonen? Å skape kompromissløse produkter av høy kvalitet til tilgjengelige priser.
Siden da har CAIA vokst til å bli en skinnende (og mildt sagt glowy) ledestjerne i det nordiske skjønnhetsmarkedet, med en visuell identitet som er like dristig som den er gjennomført. I spissen står CEO Johanna Eriksson Hamrén og CMO Camilla Bastin – en dynamisk duo som kombinerer strategi og kreativitet. Sammen driver de merkevaren fremover med fokus på fellesskap, estetikk og tydelig posisjonering i et marked som stadig endrer seg.
Les også: Bianca Ingrosso og Johanna Eriksson Hamrén: – Vi har en dyp respekt for hverandre.

– Vi vokser raskt, sier Johanna Eriksson Hamrén.
Hun beskriver CAIA som et merke med en solid posisjon i det nordiske skjønnhetsmarkedet og et tydelig fotfeste i vekstmarkeder som for eksempel Tyskland.
– Vi vil ikke bare vokse for vekstens skyld, men bygge noe bærekraftig og langsiktig – og alltid være relevante for både nye og eksisterende kunder.
For CMO Camilla Bastin er det nettopp denne langsiktigheten – kombinert med uredd kreativitet – som er nøkkelen bak CAIAs sterke gjennomslagskraft.
– Vår visuelle identitet er tydelig, leken og varm. Du skal aldri bli lei av CAIA – du skal bli inspirert, sier hun.
Les også: 3 leppefarger vi ser «overalt» nå.
Power-duo
Akkurat som CAIA Cosmetics’ bestselgende sminkeduoer – tenk contour og highlighter, lipliner og gloss – er Camilla Bastin og Johanna Eriksson Hamrén et perfekt par. De utfyller hverandre profesjonelt med like deler presisjon og kreativitet, og har daglig dialog for å sikre at merkevaren holder stø kurs i et marked som stadig er i bevegelse.
Camilla og Johanna beskriver seg som en «daily duo» som snakker sammen flere ganger om dagen – enten på kontoret eller over telefon.
– Vi har stor respekt for hverandres faglige styrker og erfaringer, men også en felles forståelse for tempoet og retningen merkevaren skal holde, forklarer Camilla.
Som CMO ser hun det som avgjørende å være smidig og kunne tilpasse markedsstrategien i takt med både trender og forretningsmål. De jobber tett og komplementerer hverandre i alt fra forretningsbeslutninger til lanseringer og kampanjer.
– Det handler ikke om å følge en rigget plan slavisk, men å kunne justere kursen når verden og kunden forandrer seg, sier Johanna.
Kultur og kunde i sentrum
Siden oppstarten har CAIA hatt en tydelig visjon: å utvikle produkter av høy kvalitet, og å gjøre det med kunden i sentrum.
– Vi lever tett på vårt community og henter innsikt både fra sosiale medier og e-handelsdata. Det gir oss en unik forståelse for hva kundene faktisk vil ha – og hva som gir dem verdi, forteller Johanna.
Men det handler ikke bare om analyse. Det handler også om følelser og magefølelse.
– Vi jobber med momentum, og prøver å fange trender før de topper seg. Det krever et team som lever og ånder for denne verdenen – og det gjør vi, sier hun.
Internt i selskapet står kultur veldig høyt.
– Vi har et kreativt miljø med høyt under taket, der alle får bidra og vokse. Det er noe jeg er veldig stolt av at vi har fått til på bare seks år, sier Johanna.
Les også: Vi ELLEsker kremblush.

En estetisk verden – og ekte partnerskap
CAIAs sterke visuelle univers er en del av merkevarens DNA. Camilla forteller at de tidlig forsto viktigheten av tydelig estetikk – og har vært kompromissløse siden.
– Vi finjusterer farger og typografi, men forandrer ikke bare for forandringens skyld. ‘If it ain’t broken, don’t fix it’.
Deres kreative prosess er både grundig og leken.
– Vår Creative Director, Emelie Sundesten, og jeg er en slags kreativ hjernehalvdel hver: hun er skaperen, jeg er strategen, forklarer Camilla.
– Vi starter alltid med produktet: Hvem er det for, hva skal det gjøre? Deretter er det fritt frem for inspirasjon – fra musikkvideoer til kunst og TV-serier.
Når det kommer til influencer-samarbeid, snakker de ikke om markedsføring, men om partnerskap.
– Vi ønsker ekte, langsiktige relasjoner hvor begge parter jobber mot samme mål, sier Camilla.
Og Bianca Ingrosso, merkevarens mest kjente ansikt og medgründer, er en viktig del av denne tilnærmingen.
– Innholdet hun lager er ekte, fordi hun brenner for produktene og har vært med å utvikle dem.
Kvinnelig lederskap og nye horisonter
Med rundt 90 prosent kvinnelige ansatte er CAIA Cosmetics ikke bare et skjønnhetsmerke – det er et selskap bygget av og for kvinner, i alle ledd. Både på kontoret og i produktutviklingen er det kvinnelige perspektivet alltid til stede.
– Det gjør at vi virkelig forstår kunden – for vi er kunden, sier Johanna.
Å være en kvinneligdrevet merkevare i en bransje som ofte domineres av mannlige investorer og ledere, er noe de tar på alvor – og håper kan bidra til endring.
– Det trengs flere kvinnelige ledere og gründere, i alle bransjer. Vi håper vi kan inspirere noen, sier hun, og legger til med overbevisning: Det er bare å kjøre på, ta plass og være målbevisst!

Svaret på hva de gleder seg til fremover, kommer ikke som noen kjempeoverraskelse:
– Vår ‘Flagship Store Opening – House of Glow’! sier Camilla og fortsetter:
– Det blir magisk å åpne dørene til vårt eget univers, og invitere communityet inn.
Johanna er helt enig:
– Flagship-butikken blir en milepæl. En mulighet til å møte kundene våre fysisk og tilby enda mer kunnskap og service.
Men hvordan definerer man egentlig suksess, når man bygger noe så raskt og ambisiøst?
– For meg er det når kunden elsker produktet – og kommer tilbake, sier Camilla.
– Og når vi klarer å skape noe større: en merkevare og en arbeidsplass folk ønsker å være en del av, avslutter Johanna.
Les også: Dette er skjønnhetsrutinen til Victoria Beckham.