mote

Disse 5 mote- og skjønnhetstrendene dominerte på TikTok i 2023

TikTok har gitt oss nærmest uendelig med trender i løpet av 2023 - fra melkete negler til filminspirerte antrekk til snackstallerkener til middag.

Av og til føles det ut som om det kommer ti nye trender om dagen på TikTok. Disse sitter vi igjen med fra året som gikk.

Publisert

TikTok er en trendmaskin, uten tvil. Det er litt hat-elsk, for plattformen er tross alt såpass underholdende og lærerik at vi blir sittende og scrolle i timevis. Hvor mange ganger har vi ikke sagt noe à la: "Jeg prøvde denne TikTok-oppskriften til middag i går" eller startet en setning med: "Jeg så på TikTok at..."? Guilty as charged

Når vi ser tilbake på året som har gått, er det derimot flere av disse flyktige trendene som definitivt har festet seg. Noen mer enn andre. Disse fem er blant toppen innen mote og skjønnhet. Om du fortsatt ikke har testet dem, er det kanskje på tide?

1. Barbiecore

Det er ikke feil å starte med trenden som alle fikk med seg. I forbindelse med den sagnomsuste storfilmen om Barbie, stappfull av både kjendiser, nostalgi og politikk, fikk en halv verden rosa på hjernen. 

Barbiecore-trenden har vart overraskende lenge - og startet allerede i fjor, da de første pressebildene av Margot Robbie og Ryan Gosling som Barbie og Ken kom – og innebærer alt som er rosa, girly og Barbie-aktig. Trenden eksploderte i sommer, da Margot Robbie la ut på presseturné i en rekke fantastiske antrekk som imiterte tidligere Barbiedukker. 

Greta Gerwigs storfilm om Barbie, med selveste Margot Robbie i hovedrollen, førte til at en halv verden ble opphengt i Barbiecore.

2. Quiet Luxury – og Old Money

Hvorvidt det er trendy med store logoer eller ikke, har alltid gått i bølger. I første halvdel av året, svingte trendpendelen tilbake – og gjorde at alt som skrek luksus ble feil. Nå skulle uttrykket være mer elegant enn som så, litt "de som vet de vet", med gode og eksklusive materialer, og for all del logo-løst eller i alle fall med diskré logo. 

En rekke hendelser utløste trenden, blant annet Gwyneth Paltrows ski-rettssak, hvor hun dag etter dag troppet opp i antrekk som, vel, oste av stille luksus. Serien Succession sin finalesesong som kom ut i våres, og Sofia Richies bryllup rundt samme tid, var også god drahjelp for denne trenden. 

Når det er sagt, har trenden naturligvis også blitt mye kritisert. Både for å være kjedelig - rett og slett - og for å glorifisere "old money" og hvite privilegier.

Også Kardashian-familien var raske til å legge sin elsk på stille luksus-estetikken. Kylie Jenner fikk mye oppmerksomhet for denne elegante halterneck-kjolen fra Alaïa.

3. Mermaidcore

Kort tid før Barbiecore nådde sin topp, var det en annen film og estetikk vi var helt opphengte i - nemlig Disneys Den lille havfruen som premierte i mai, med Halle Bailey i hovedrollen. Mermaidcore-trenden fikk oss til å crave alt som var vått, skimrende, perlete, beachy - krydret med de litt mørkere undertonene fra de mytiske (og mystiske) sirenene. 

Estetikken har favnet bredt om seg både innenfor mote og skjønnhet, hos både profiler samt merker som Versace, Givenchy og Loewe - og mang en catwalkmodell har blitt sett med hår i en klissvåt, edgy variant av wet look.

Dua Lipa møtte opp på Barbie-premiere i det perfekte mermaidcore-antrekket - en custom nettingkjole fra Bottega Veneta.

4. Tomato Girl Summer

Først og fremst er det verdt og nevne at en hel rekke "girl"-trender har tatt TikTok med storm dette året. Fra humoristiske girl math - som legitimerer egen pengebruk - til girl dinner, som på en realistisk måte viser hvordan dagens moderne kvinner ikke alltid har tid eller lyst til å faktisk kokkelere seg en ordentlig middag. 

Tomato Girl Summer var en av de tidligere girl-trendene, og ble trolig så populær i sommer fordi den også hadde en solid dose escapeism i seg. Navnet er både noe misvisende og veldig spot on - for denne estetikken handler om "å kle seg som" en kvinne som lever la dolce vita i et eller annet sydligere strøk, og som inntar fantastiske mengder tomater, oliven, rødvin og Aperol uten å søle en dråpe på det glamorøse, gjerne helhvite antrekket - kanskje toppet med noen luksuriøse, digre solbriller og et silkesjal på hodet. 

Du skjønner greia - så mye mer enn det ekstra røde i sminken i form av bred blush og røde lepper. Og forresten, føltes det ikke ut som om absolutt alle var i Italia i sommer?

Tomato Girl Summer handlet om så mye mer enn, vel, rødt. Sydney Sweeney ga riktig vibe mens hun var i Cannes til filmfestivalen i fjor.

5. Den største trenden, sånn egentlig

Og mens vi er inne på mat - er det ikke egentlig det som er den største trenden fra 2023? Det er i alle fall slik at en skikkelig lang rekke matinspirerte uttrykk har trendet i år. Tomato Girl Summer-trenden er i godt selskap av Pumpkin Spice Makeup, Strawberry Girl Makeup og Latte Makeup. Og Milk Nails og Lemon-Glazed Nails har jammen hatt sitt moment også. Og hva med Hailey Biebers brune "cinnamon cookie butter hair"?

Samlet, kan disse matinspirerte mikrotrendene kan sees på som en av årets aller største trender.

6. Balletcore

Dans pluss mote er lik sant, det er intet nytt. I alle år, har vi møtt på bølger av trender inspirert av danseuniverset - fra silkebånd til tyll til bodyer. 

Fjorårets sterke comeback for ballerinaskoen ser ut til å ha banet vei for et større fokus på ballerina-inspirerte uttrykk. Trenden nådde sin topp nå i høst, og myke pasteller, sløyfer og ballerinasko er fortsatt hot.


Les også: Slik lager du sesongens trendfrisyre, Ballerina bun. 

Powered by Labrador CMS