MOTE

Imponerte med nytt klesmerke under moteuka i København

Foto: Adam Katz Sinding.

Vi møtte influenserduoen Jeanette Madsen og Thora Valdimarsdottir backstage.

Publisert Sist oppdatert

Bestevennene Jeanette Madsen og Thora Valdimarsdottir sa opp jobbene sine som moteredaktører i danske Costume for å gå sine egne veier. I løpet av de siste årene har de blitt store favoritter blant streetstyle-fotografer og internasjonale motemagasiner. 

Nå ønsker de å erobre verden med sitt nye klesmerke ROTATE by Birger Christensen. Vi møtte duoen backstage rett etter visningen.

Imponerte med nytt klesmerke under moteuka i København

Jeanette og Thora står og tørker tårer når jeg hilser på dem backstage etter visningen. Omringet av familie og venner er de tydelig stolte og lykkelige over å ha vist sin første kolleksjon til et knippe utvalgte bransjefolk under moteuken i København.

– Det betyr mye for dere å gjøre denne kolleksjonen?

– Dette har vært en drøm for oss helt siden vi begynte å jobbe sammen for tre år siden. Vi har hatt en klar visjon for hvordan det skulle se ut, og vi har snakket lenge om hvordan – og med hvem – vi kunne samarbeide for å få det til. Og endelig gikk drømmen i oppfyllelse.

– Vi har vært så nervøse i dag, og hele showet gikk så fort. Nå som det er over, skjønner jeg ikke hvorfor jeg var så nervøs, sier Jeanette Madsen og ser bort på kompanjongen sin, Thora.

Vi sitter på trappen ute i bakgården og nipper til et glass vin. Sammen med oss sitter også sønnen til Thora, som legger til at han er veldig, veldig stolt av mammaen sin. Begge smiler fra øre til øre, og det kommer stadig bort venner og bekjente som gratulerer og klemmer jentene.

Jeg fikk en liten 80-tallsfølelse da jeg så showet …

– Ja, men det er ikke sånn at kjolene er inspirert av en bestemt tidsepoke. Vi ville lage kjoler som skiller seg ut – som er litt edgy, og som du ikke finner andre steder. Det har vært mye frem og tilbake med produsenten for å få riktige kjolelengder osv. Vi vil at kjolene skal sitte perfekt og fremheve kvinnekroppen.

For oss er dette kjoler som aldri vil gå ut på dato, og de er heller ikke sesongbaserte. Det er litt som å gå inn i en vintagebutikk og plukke ut akkurat den kjolen som passer deg og din kroppsfasong. Derfor har vi både maxikjolen, den knelange kjolen og den ultrakorte og sexy kjolen. Vi vet at ikke alle ser ut som oss, så derfor er det viktig at alle skal føle seg komfortable – og at det finnes noe for enhver kroppsfasong i kolleksjonen vår.

Den danske supermodellen Nadja Bender i en av kjolene fra kolleksjonen.

Kommer kjolene bare til å bli solgt i Danmark?

– Nei, forhåpentligvis i hele verden! roper jentene i kor. Vi går for verdensdominans!

Hva er strategien fremover?

– Dette er et langsiktig samarbeid med Birger Christensen. Vi jobber allerede med vår fjerde kolleksjon. Planen er at det skal komme et drop med seks–sju kjoler annenhver måned.

Hvordan vil dere bruke rollen deres som influensere oppi dette?

– Vi har ikke lyst til å markedsføre oss på den tradisjonelle måten. Vi vil gjøre ting på vår egen måte og kle opp de riktige menneskene i kjolene våre. Vi har vært i denne bransjen i så mange år og kjenner mange mennesker, både internasjonalt og her i København, så vi vil bruke nettverket vårt for alt det er verdt.

Det virker som jentene har tenkt på alt – hver kjole kommer også i en sort versjon. Det er ikke alle som liker å gå med blomsterprint eller sterke farger, så derfor finnes det en sort variant av hvert plagg. Vi vil virkelig at det skal finnes en kjole for alle i kolleksjonen vår.

Powered by Labrador CMS