Kjøp nå!

Celine Aagaard om sitt nye klesmerke – Envelope 1976

-Drømmen har vært der siden jeg var liten.

Etter mange år som internasjonal og innflytelsesrik moteinfluencer med hele verden som arbeidsplass, kommer Celine Aagaard nå med sitt eget klesmerke, ENVELOPE 1976.

41-åringen trives med å ha mange baller i lufta, og har funnet en god balanse mellom å være mamma til en sønn på 8 år og å reise verden rundt på jobb. Nå skal en ny fjelltopp bestiges i Celines liv. Drømmen om et eget klesmerke har it-dama hatt lenge.

Tre av plaggene fra kolleksjonen: Istanbul dress, kr 3499. Austin coat, kr 4599. San Francisco dress, kr 2999.

Når startet du å leke med ideen om ditt eget klesmerke?

– Med en kreativ familie, ble jeg tidlig introdusert for mote og kunst. Mine foreldre tok meg med på utstillinger fra jeg var ett år gammel, og jeg ble tidlig fanget inn i en spennende verden der det meste skulle tolkes. Jeg ble fascinert av mine foreldres kreative venner, og bestemte meg tidlig for at jeg skulle bli fotograf, kunstner eller designer. Drømmen har vært der hele livet, og mye har skjedd siden jeg sydde klær til dukker og meg selv i et tempo som gjorde at alle nålene på mammas symaskin knakk. Ikke videre populært, kan jeg avsløre. Jeg fortsatte å sy om klær, men nål og tråd ble byttet ut med kamera, noe som igjen var min inngang til magasinbransjen.

For de som ikke kjenner deg. Hvem er egentlig Celine Aagaard?

– Jeg er en nerd til fingerspissene når det kommer til estetikk og farger. Jeg har vært opptatt av å tjene egne penger siden jeg hadde min første jobb som tenåring. Jeg har skrevet bøker, og har over 20 års fartstid som journalist bak meg, hvor jeg blant annet var sjefredaktør for Topp, Mag og Stylemag. Jeg sykler – og kjører ikke bil, jeg praktiserer yoga, sluttet å spise kjøtt for 22 år siden, er over gjennomsnittet glad i å bade, og så tror jeg at det er de små tingene i livet som gjør den store forskjellen.

Celine Aagaard i Istanbul dress fra sin egen kolleksjon som er i salg fra November. Foto: ImaxTree.

Hvordan var det å gå fra å være redaktør i et magasin til å bli grunder?

– Veien blir til mens man går, og alle livets faser gjør en klokere. Det har vært mye jobb, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg startet for meg selv.

Hvorfor ville du etablere eget klesmerke?

– Jeg har lenge hatt en visjon om å skape en merkevare med et mer bærekraftig fokus. Det har vært et bevisst valg fra de første skissene ble laget å velge materialer og kvaliteter som varer, og ikke minst designe plagg som er uavhengig av sesong. Etter en inspirasjonstur til Shanghai med grunderne av Eco.Logic, Pia Norskaug og Morten Ramm, ble ideen en realitet. Vi har brukt mye tid på research for å sikre en mer transparent og bærekraftig produksjon, og igangsettelsen av konseptet har krevd både innsikt, guts og økonomi, i tillegg til den kreative visjonen. Vi så et hull i markedet, og partneren min Pia og jeg ville utfordre bransjen litt. To hoder tenker bedre enn ett, og i høst lanserer vi endelig.

Hvor mye har du vært delaktig i prosessen?

– 110 prosent, og det har vært en lang og spennende reise. Pia og jeg har jobbet med skisser, design, strategi, research, idé, foto, form, produksjon, salg og pr. Som grunder må en gjøre alt selv. Vi har hatt innsalg hjemme i hagebyen der vi bor, og invitert hjem til et univers som vi også håper våre kunder der ute vil ta del i. Å inkludere er viktig.

Celine Aagaard ikledd San Fransisco dress under Stockholm Fashion Week. Foto: Imax Tree.

Kan du fortelle litt om merkets visjon?

– Envelope 1976 er symbolet på en invitasjon, og en reise – i fortid og nåtid. Vi har designet en kolleksjon for den moderne kvinnen; hun som er bevisst og minimalistisk i stilen, men som samtidig har en bohem boende i seg. Visjonen har vært å designe plagg som varer, uten å etterlate seg for mange fotavtrykk. Å skulle produsere mer bærekraftig, betyr også at en må tenke mer kreativt. Vi ønsker at plaggene skal vare, uavhengig av årstid. Vi ønsker ikke å sitte på store lagre, som igjen havner på salg. Vi har spennende planer, men har ikke dårlig tid. Det handler om å tenke bærekraft i alle ledd, fra tags til emballasje – det nytter ikke å produsere hundrevis av plagg som er laget i økologisk bomull om folk er lei etter en gangs bruk. Det blir ikke særlig bærekraftig!

Fortell om din egen stil…

– Jeg har vært innom de fleste stilretninger, men føler endelig at jeg har landet der jeg hører hjemme; i en stilren og minimalistisk stil med inspirasjon fra 70-tallet. Jeg har alltid hatt en bohem i meg, og om sommeren er den siden av meg alltid tydeligere. Og jeg har en forkjærlighet for vintage. Jeg liker tanken på at plagg lever i ny ånd hos andre, og elsker å mikse gammelt med nytt. Samtidig er det å fronte norsk design viktig for meg. Jeg er stolt av alt som skjer på den norske motearenaen om dagen!

Celine er glad i det minimalistiske: Monaco jacket og pants, kr 4799 og 1999. Vienna turtle, kr 1999. Mykonos wool dress, kr 4999.

Hva er din første kolleksjon inspirert av?

– Havet, plantene i vann og på land, grønnsakene i den lokale grønnsakshandleren på hjørnet, markeder, musikk, reiser, gamle familiealbum, og kunst. Salvador Dalí, Lykke Li og Bianca Jagger har vært inspirasjonskilder. Fargepaletten er duse jordfarger, i kombinasjon med aubergine og kaffebrunt. Skapt for en minimalistisk bohem, som gjerne hopper ut av haremsbuksene og ullgenseren for å kle seg i en «golden hour»-kjole med splitt og høye hæler.

Sosiale medier er en viktig del av livet ditt. Kjenner du ofte på presset?

– Uansett hva en driver med, må man jo prestere, men det er klart det har vært perioder der jeg har følt at jeg må være på, når jeg egentlig burde vært mer frakoblet og lært meg å ta en time out i stedet. Jeg har hatt et relativt tydelig skille mellom privatlivet og jobb i sosiale medier. Av den grunn virker det kanskje som jeg reiser hele tiden, og aldri er hjemme, noe som ikke er tilfelle. Å skulle være online 24/7 er ikke bra, så jeg prøver å minimere antall timer på telefonen, ettersom den lett også fanger tiden din. Livet er ikke ment for å oppleves gjennom en telefon.

Har du tips til andre som ønsker å gå dine fotspor?

– Det er viktig å være åpen og spontan – men ikke naiv!!! Lite i denne bransjen kommer gratis, og det krever hard jobbing. Men det viktigste er at man også må heie på andre enn seg selv.

Hvor ser du deg selv om 10 år?

– Akkurat nå gleder jeg meg til å se kolleksjonen min på andre der ute. Men om 10 år håper jeg vi har skapt et eget univers som har vokst seg stort, og at jeg kan få holde på med foto og design, som er det jeg brenner mest  for her i livet.

Hvor skal merket selges?

– Kolleksjonen vil bli å finne i et lite utvalg butikker i Norge, konseptbutikker og nisjebutikker som vi selv elsker. Vi har internasjonale ambisjoner, men går sakte fram. Det viktigste nå er å etablere oss i hjemme markedet, men vi har allerede fått henvendelser fra utlandet …

Av Nathalie Helgerud