Fem høydepunkter fra Paris Haute Couture Week

Foto: Imaxtree

The show must go on.

Publisert Sist oppdatert

Paris Haute Couture Week F/W 22-23: Mens varmegradene herjer, og kontor og kaffeautomater er byttet ut med strender, hytter og hotell for de aller fleste, beviste motebransjen nok en gang at the show must go on og gjennomførte en Haute Couture Week i Paris som faktisk fikk oss til å lengte etter høsten...

Vi har samlet fem høydepunkter fra den ekstraordinære og fasjonable uken som gikk.

Livets tre hos Christian Dior

Diors sjefsdesigner, Maria Grazia Chiuri, beviser nok en gang hvilken styrke som ligger i et godt samarbeid.

For husets Haute Couture F/W 22-23-kolleksjon har Dior og Chiuri samarbeidet med den ukrainske kunsteren, Olesia Trofymenko. Trofymenko arbeider med å forene håndverk og kunst i en kombinasjon av broderi og maleri. Chiuri oppdaget arbeidet hennes i Roma og forsto da hvordan Trofymenkos broderier refererte ukrainske folkedrakter.

Livets tre er et sentralt symbol i ukrainsk tradisjonkunst, og ble derfor også et gjennomgående tema for kolleksjonen. Visningen ble avholdt i hagen på Musée Rodin i Paris og var som alltid feminin og sterk, denne gangen med et innslag av romantikk fra svunnen tid.

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Shocking! hos Schiaparelli

Denne uken åpner utstillingen Shocking! The Surreal World of Elsa Schiaparelli på Musée des Arts Décoratifs i Paris. I tillegg til å inneholde Schiaparellis egne kreasjoner, inneholder utstillingen også kreasjoner skapt av designere influert av Schiaparelli. Utstillingen beskrives på mange måter som en slags samtale mellom Schiaparelli og alle som har latt seg inspirere av hennes arbeid.

Dette kommunikative konseptet kan man nesten tro at sjefdesigner hos Schiaparelli, Daniel Roseberry, har tatt med seg inn i husets Haute Couture F/W 22-23-visning, med en kolleksjon som ikke bare er en samtale – den taler for seg selv. Nok en gang er vi målløse av beundring, eller skal vi si, sjokkert?

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Haute drømmegarderobe hos Chanel

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Tidløst, vakkert og med perfeksjon i hvert sting. Slik vil vi beskrive Chanels Haute Couture FW 22/23-kolleksjon. Dette er couture-kolleksjonen som (i teorien) kan tas rett av catwalken, og rett inn i garderoben – det vil si, drømmegarderoben. Chanels sjefsdesigner, Virginie Viard, holder seg tro til husets DNA, og ga oss Chanel, akkurat som vi elsker det.

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Norsk stylist

Ekstra stolte er vi over at den norske frisøren og stylisten, Andrés Valle-Kløvstad, jobbet backstage under visningen. Sammen med sin kollega hos Gevir, Malin Wallin, ble han fløyet ned til Paris sammen med Oribes styling team for å gjøre den gjeve jobben.

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Stjernespekket hos Balenciaga

Prisen for årets snakkis under Paris Haute Couture Week F/W 22-23 går til...

Nok en gang står Demna Gvasalia og Balenciaga for moteukas kanskje største snakkis. Dersom du har sjekket innom sosiale medier de siste 24 timene har du med stor sannsynlighet fått med deg Balenciagas stjernespekkede visning, som var en Met Gala verdig på alle måter – også med tanke på casting.

Det var rett og slett et eventyr som utspilte seg på catwalken; Naomi Campbell i rollen som den onde stemoren og Kim Kardashian som den onde stesøsteren, Nicole Kidman som isdronningen på randen, Bella Hadid som Askepott, Dua Lipa som den gode feen og ikke minst, vår egen cover stjerne – Inti Wang, i rollen som seg selv – i en symfoni av krinoline og draperte kreasjoner.

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Inti Wang var heller ikke den eneste norske modellen på catwalken. Jonas Bahri gjorde også sin andre visningen for motehuset, og "holdt masken" under hele visningen.

Jonas Bahri for Balenciaga. Foto: Imaxtree

Selve kolleksjonen var like dramatisk som en opera i tre akter, akkopagnert av et kjærlighetsdikt opplest av en AI-stemme over høytaleranlegget, skrevet av Gvasalia selv. Sortkledde, neopren-spioner dominerte første akt, andre akt presenterte et møte mellom Gvasalias street wear DNA og Cristobal Balenciagas arv av skulpturelle silhuetter, før tredje akt sørget for le grand finale – og en brud, naturligvis.

En kjærlighetserklæring hos Jean Paul Gaultier

I det han beskriver som et åpent brev til Jean Paul, et kjærlighetbrev beviser Olivier Rousteing hvilket overskudd huset Jean Paul Gaultier representer, og hvordan det samme overskuddet har inspirert han selv.

Etter Jean Paul Gaultier selv gjennomførte sin siste visning i januar 2020, har huset siden invitert en ny designer til å skape Haute Couture for huset hver sesong. Denne gangen fikk Balmains Olivier Rousteing det ærefulle oppdraget. Rousteing har selv fortalt at han har beundret Jean Paul Gaultier helt siden barndommen av. Mer personlig blir det ikke.

Kolleksjonen var en nostalgi-trip av husets mange ikoniske øyeblikk, og en hyllest til Gaultier, ført "i pennen" av Rousteing.

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Foto: Imaxtree

Jean Paul Gaultier og Olivier Rousteing. Foto: Imaxtree

Powered by Labrador CMS