Gabriela Hearst: - Nå stoler jeg mer på motet mitt enn på hodet.

Foto: Chris Colls

Designeren har ett viktig spørsmål!

Publisert Sist oppdatert

Gabriela Hearst har ett spørsmål: 
Kan mote gjøres annerledes? 
Den uruguayanske designeren har tatt over ledertrøya i Chloé, og har omfavnet utfordringen om å kombinere stil og bærekraft med en vårkolleksjon med forankring 
i håndverket. ​

Kan mote gjøres annerledes?

Gabriela Hearst vokste opp på en ranch i Uruguay, og der lærte hun en verdifull lekse på hesteryggen. Når hesten steiler, kan du enten få panikk eller holde deg fast og flyte med.

– Oppveksten min utsatte meg for farlige situasjoner der jeg var nødt til å handle,» forteller hun. Nå forteller instinktet hennes at hun skal kjempe – og ikke flykte. – Det skjer ikke at jeg blir paralysert av frykt. Jeg tar tak!

Denne «fuck frykt»-innstillingen hjelper Gabriela til å holde hodet kaldt i forhold til den eksistensielle utfordringen som klimaendringene representerer. Siden hun grunnla sitt eget merke i 2015, har hun jobba utrettelig med å endre moteindustrien til å bli mer bærekraftig – og hun har redet grunnen for omstillinger som også andre har hengt seg på.

Bærekraftig mote

I sin AW17-kolleksjon benyttet hun overskuddsmaterialer fra tidligere kolleksjoner og usolgte lagerbeholdninger. På den tiden var det ikke få som stilte spørsmål ved å bruke gjenbruk i luksussegmentet. Nå er dette blitt langt vanligere. To år senere stod hun bak det som var det første sertifiserte karbonnøytrale moteshowet noensinne, og ved lanseringen av SS-21-kolleksjonene kompenserte hun showets karbonavtrykk i form av en donasjon til EcoAct sitt Madre de Dios Amazon Forest Concervation-prosjekt.

Foto: Chris Colls

– Jeg forestilte meg aldri at vi skulle bli de første som skulle nevne ordet karbonavtrykk i forbindelse med et moteshow, sier hun. – Og når jeg nå ser tilbake på det, forstår jeg at det vi ønsket å gjøre var å innføre ansvarlighet og transparens i moteindustrien.

Nå er målet hennes å benytte 100 prosent gjenbruksmaterialer innen første kvartal 2022. Per nå er de oppe i 50 prosent. Og siden hun ble utnevnt til kreativ direktør i Chloé i desember i fjor, har hun nå fått en større plattform for aktivismen sin.

Dreams of mothers and grandmothers​

Akkurat som med klimaforandringene, representerer pandemien en tydelig trussel for oss alle. Gabriela forteller at hun de siste årene har begynt å stole mer på motet sitt enn på hodet. Underbevisstheten tok over roret, og hun tenkte tilbake på sin døde bestemor og så for seg hvordan hun sydde sammen stoffbiter for å lage en kjole med knyting i ryggen. Hun så på arbeidet som terapi. Selv finner Gabriela trøst og ro i en talisman – laget av skjell på Påskeøyene – i form av et armbånd. Moren ga det til henne rett før pandemien inntraff.

Disse to kjære og viktige minnene ble gjenspeilet i SS21-kolleksjonen, som Gabriela viste i Paris i oktober i fjor, i form av kjoler med knyting i ryggen og med dinglende skjell festet til utringningen. Kolleksjonen fikk navnet Dreams of Mothers and Grandmothers, og var tuftet på den trygge tanken på generasjoner av kvinner som til alle tider har håndtert nærmest uhåndterbare utfordringer.

Foto: Chris Colls

Menneskelig ufullkommenhet

Plaggene var preget av solid håndverk, et arbeid og en kunnskap om teknikker som tradisjonelt har gått i arv fra mødre til døtre. Rundt 80 prosent av kolleksjonen var håndlaget.

– En maskin kan ikke akkurat lager remser med skjell på en på en kjole,» sier Gabriela. Prosessens magi oppstod av «menneskelig ufullkommenhet, for deretter å bli omskapet til noe helt fantastisk. I Chloé tror vi på å ta vare på så mange håndverkstradisjoner som mulig.

Denne formen for taktil kunst får oss til å føle oss mer sammensveiset med det faktisk eog fysiske i en ellers digital tilværelse.

– Jeg tror dette er en av de virkelig store utfordringene våre,» sier Gabriela. «Vi er så fysiske, så menneskelige, og dette er vanskelig å gi uttrykk for i den digitale verdenen.

Selv stiller hun seg et spørsmål som vi nok alle fra tid til annen tenker på:

– Hvordan skal vi få ting til å skje i det faktiske livet når vi for det meste oppholder oss i en digital sfære?

​Lykkelige mennesker lager lykkelige plagg

Foto: Chris Colls

I sitt arbeid fokuserer Gabriela ikke bare på den tradisjonelt miljømessige definisjonen på bærekraft, men også på «de sosiale komponentene med tanke på hvem som lager klærne».

– Det kan sies nokså enkelt; lykkelige mennesker lager lykkelige plagg. Jeg har stor tro på en rettferdig produksjon,» sier hun.

Deler av vårkolleksjonen ble laget av Manos del Uruguay, en non-profit-organisasjon hun har samarbeida med i mange år. De sysselsetter hundrevis av kvinner, noe som, som hun påpeker, er et betydelig antall i hennes hjemland med nesten 3,5 millioner innbyggere. Manos har eksistert i mer enn femti år, og hun forteller at i denne bedriften jobber mødre og døtre side om side.

– Jo eldre jeg blir, dess mer setter jeg pris på andre kvinners selskap. Jeg synes vi blir modigere og mer heksete med alderen.

Hvert plagg er merket med navnet på den kvinnen som har laget det, og dermed inkluderes brukeren av klesplagget på sett og vis i prosessen. Gabriela forteller at hun ikke bare samarbeider med organisasjonen på grunn av dens gode intensjoner, men også fordi disse kvinnene lager vakre plagg og de forstår hennes estetiske univers.

– Jeg ser ikke for meg at noen kjøper klærne på grunn av våre gode intensjoner med produksjonen. De ønsker disse plaggene fordi de virkelig tiltaler dem.

Foto: Chris Colls

Haute Bohemia

Da Gabriela starta i jobben sin for Chloé, ble hennes fokus på bærekraft ytterligere styrket. På AW-21-kolleksjonen var miljøavtrykket redusert med hele 400 prosent sammenlignet med kolleksjoner fra tidligere år. Her ble det tatt i bruk overskuddslagre fra tidligere designeres kolleksjoner; plagg som ble tilvirket for flere tiår siden.

Denne kvintessens feminine tvist er ikke utelukkende et nikk til hennes egen familiehistorie – det var en håndstrikket poncho som åpnet showet – men også til de kvinnene som har gått foran: Stella McCartney og Phoebe Philo. Resultatet var en overbevisende haute bohemia, ispedd hjerte og sjel.

– Pandemien har vist oss at vi er i stand til å forandre vanene våre raskt,» sier hun. «Jeg holder fast ved håpet om at vi går bedre tider i møte.

En sublim stil: Gabriela Hearsts kolleksjoner har en bærekraftig referanse. Andre motehus følger nå etter

Foto: Chris Colls Foto: Chris Colls Et bevisst skifte: SS21-showet var det første sertifiserte karbonnøytrale noensinne. Foto: Chris Colls Foto: Chris Colls
Powered by Labrador CMS