Eksklusivt intervju med Acnes kreative direktør

Foto Acne Studios

Når mote og kunst møtes med Jonny Johansson.

Publisert Sist oppdatert
Et intervju med Jonny Johansson er sjelden vare. Den svenske kreative direktøren har klart å bevare en viss mystikk i moteindustrien gjennom sine 24 år hos det erkeskandinaviske merket Acne Studios. ELLE fikk en eksklusiv prat med ham om den lange reisen fra jeans til catwalken. Kreativ direktør Jonny Johansson Acne Stadion ble etablert helt tilbake i 1996 og siden den gang har Jonny Johansson fungert som kreativ direktør for merket han var med å skape, samt har han vært en mann skandinavere mellom seg ser til for inspirasjon når det kommer til stil og mote. Johansson har pushet grensene for motedesign fra dag en, og har han tøyd strikken for hvordan vi definerer klassiske garderobeplagg og tidløst tilbehør. Men klær og tilbehør signert Acne Studios er alltid mer enn hva øyet kan se, og det er i disse detaljene man finner sjarmen som er unik for det svenske merket. I butikkhyllene til Acne Studios kan du kan finne en skinnjakke du vil bære med stolthet i 30 år fremover, ved siden av denne jakka vil du kunne finne denne sesongens mest abstrakte og konseptuelle kjole og hæler du aldri har sett før i uvanlige stoffer og mønstre. Grenseløs design er det merket gjør best, og mye av uttrykket stammer fra Johanssons evne til å mikse kontraster og sette ting opp mot hverandre. – Jeg liker sammenstilling mellom kontraster, det skaper spenning i fantasi og i virkelighet, forteller Johansson. Denne produktmiksen og tilnærmingen til merchandising har vist seg å være lønnsom for Acne Studios, det har også gjort at merket har klart å skille seg ut i mengden. Acne Studios skaper trender, noe som understreker Johanssons modernistiske tilnærming til design. – Jeg jobber mot å være moderne. Når det er sagt er mine største inspirasjonskilder de tingene som skjer rundt meg, både globalt og lokalt. Reisen til Acne Studios – fra å være et lite skandinavisk denim merke til å bli et av verdens mest ettertraktede og populære motehus – har vært lang. I 1997, kun ett år etter å ha etablert seg selv på det svenske markedet produserte Jonny Johansson 100 par rådenim-jeans med rød søm til venner og familie. Lite visste han på den tiden at denim ikke bare ville bli en signatur for Acne Studios, men at det ville bli kjernen til deres identitet. – Denim er så viktig for meg, og for alle andre hos Acne Studios. Det var sånn merket startet og våre røtter vil alltid ligge i denim. Så mye har endret seg siden merket startet med denim på det sene 90-tallet, men vi har ikke mistet interessen. Personlig framstår Jonny Johansson som jovial, kul og imøtekommende mann. Han er far, ektemann, designer og opptatt av estetikk. Hvordan Acne Studios har klart å holde det gående i så mange år uten en eneste feil er enkelt; merket er tydelig inspirert av mannen som står bak det hele. Når han blir spurt om kunden til Acne Studios har vokst med merket gjennom årene forklarer Johansson: – Det er vanskelig å si, men vi prøver å følge vår vei og stay cool. Denim er fortsatt en viktig del av Acne Studios sin merkevare. Acne Studios sine kolleksjoner viser tydelige referanser til og fra inspirasjonskilder innenfor kunstneriske næringer som litteratur, kunst, møbler, dans, musikk og arkitektur. Eksempler på dette er merkets Blå Konst-kolleksjoner og deres New York City Ballet trykk fra SS 2019. Men Johansson er ingen snobb når det kommer til kunst, men han understreker hvor viktig kultur er for samfunnet vi lever i. – Personlig er interessene mine underholdning. Jeg er en konsument og ikke en ekspert. Jeg mener dog at kultur er viktig for alle. Det er ingen tvil om at Johansson er en kreativ sjel med beina godt plantet på jorda, som gang på gang leverer knallsterke kolleksjoner fra moteuken i Paris. Han forklarer at bak en hver designprosess ligger det et ønske om å skape noe helt amazing, og at den tankegangen er essensiell og noe du rett og slett må ha når du skal designe for et motehus som Acne Studios. Jonny Johansson snakker lenge om sine interesser innenfor kunst og kultur, men når han blir spurt om han har en muse eller en inspirasjonskilde han alltid kan gå til for å bli inspirert, er svaret enkelt: – Guttene mine. Identitet og design Acne Studios har vært med å definere hva internasjonale medier ofte refererer til som skandinavisk stil og klesdesign. Du ser ordene bli brukt til å beskrive streetstyle og trender nesten hvert eneste år. Fra Acne Studios vår- og sommerkolleksjon. Acne Studios har vært det fremste og mest anerkjente klesmerket som har nådd internasjonal suksesses fra skandinavia de seneste årene, Acne Studios er en pioner, men Johansson selv mener at skandinavisk stil ikke trenger å defineres. Uttrykket er rett og slett utdatert og merket hører ikke hjemme i en slik boks. – Jeg gikk aldri inn for å skape en viss stil eller et skandinavisk uttrykk. For meg er det ikke et poeng å definere skandinavisk stil. Så hvordan kan man da definere Acne Studios? Deres design og identitet? Merket har som tidligere nevnt gått fra denim til ready-to-wear, til barneklær og undertøy. Det er ingen tvil om at det har vært i stor endring disse årene. Johansson leg- ger vekt på at merket handler om tidsånd og det å skape mote, ikke bare klær. – Acne Studios handler om mote og realitet. Jeg er stolt av at vi alltid har designet noe nytt som folk vil kle seg i, jeg elsker å se når folk rundt i verden kler seg i Acne Studios. Også fra Acne Studios vår- og sommerkolleksjon. Så hvorfor er nettopp så mange glad i Acne Studios? Estetikken er ikke permanent, klærne er nytenkende og til tider langt fra normen du finner i en vanlig butikkhylle, det å være cool har blitt en fellesnevner mellom Acne Studios og den store internasjonale fanbasen. – Vi vil alle være kule, tenker jeg, Hva det å være kul betyr, er derimot opp til en selv å bestemme. Samarbeid Jonny Johansson framstår som ydmyk og ærlig når han forklarer at det ikke er noen spesifikke milepæler som skiller seg ut i Acne Studios’ 24 år lange tidslinje. Merkets vei mot internasjonal suksess og kunstnerisk frihet har handlet mer om en flytende reise; en i evig endring med uendelige muligheter. Johansson har ikke bremset ned på tempoet, selv som familiefar, men for ham betyr jobb mye mer enn bare å være et sted man går til. Grensen mellom hva som er jobb og personlig interesse møtes ofte på halvveien. – Jobb er en personlig interesse for meg, så jeg regner med at de alltid er blandet på en eller annen måte. Johansson har gjennom sin tid hos Acne Studios levert nytenkende og provoserende ideer om hva mote faktisk er. Gjennom hans kunstneriske ledelse og sylskarpe oppmerksomhet har ikke bare merket levert uforglemmelige kolleksjoner, de var også en av de første i det skandinaviske mote-gamet til å ha samarbeidskolleksjoner med større internasjonale aktører som Lanvin, Russell Westbrook, Hilma af Klint, Katerina Jebb og Bianchi Bicycles, for å nevne noen. Og det er en ting Johansson har lært ved å gjøre en rekke samarbeid og drive et helt motehus: – Det å samarbeide kan være en vanskelig ting å gjennomføre. Under ett tak Acne Studois sitt nye hovedkvarter i Floragatan 13 Stocholm. Bygget huset i sin tid den tsjekkoslovakiske ambassaden. Nylig kunne Acne Studios melde at de vil flytte inn i nye lokaler i Stockholms ambassade-område, Floragatan. – Vi fant Floragatan gjennom en venn av meg og det var helt perfekt. Jeg hadde ingen idé om at vi kom til å finne et nytt kontorbygg som hadde de fysiske elementene til stede for å bringe min «moteskole»-idé til virkelighet. Så fort jeg ankom Floragatan visste jeg hva jeg ville gjøre. Jeg var kjent med bygningen fra før, men ikke detaljene. Den kjente bygningen ble bygget under den kalde krigen, og fordi det den gang ble brukt som den Tsjekkoslovakiske ambassade, handlet det estetiske uttrykket veldig mye om å skjule det som var på innsiden. – Arkitekten som tegnet bygget var også tydelig inspirert av brutalisme, og resultatet er en utrolig miks av hemmeligheter og arkitektonisk stolthet. Størrelsen på Acne Studios hovedkontor bekrefter og understreker deres globale suksess. Over ti etasjer har Jonny Johansson samlet alle som jobber for han under ett tak, med et team bestående av design, atelier, print design, produksjon, salg, PR, markedsføring, finans og IT. Johansson har et klart favorittområde i kontorlokalene, et sted han går for inspirasjon daglig. – På bakkeplan har vi biblioteket vårt, hvor alle er invitert til å låne bøker og dele kunnskap. Jeg vil si at det er yndlingsområdet mitt på kontoret. Ikke redd for forandring Acne Studios viser under Men’s Fashion Week i Paris og viser begge kjønn under samme visning. Merket var tidlig ute med å ikke splitte visningene sine mellom to forskjellige byer eller datoer. I vår tid er det nærmest et must for merker å gjøre endeløse samarbeid, pop-up butikker, kunstinstallasjoner og lignende. Johansson forteller at han ikke er redd endringene som utfolder seg i moteindustrien. – Alt er i utvikling og det er generelt en god ting, ikke sant? Det er bare slik verden fungerer og det er ingen vits å stoppe opp. Du må følge med i tiden på en eller annen måte. Butikklokalene til Acne Studios er på lik linje med kolleksjonene helt unike. De er gjenkjennelige og spesielle, og inneholder møbler man drømmer om, klær man vil gå i og arkitektoniske detaljer man ikke glemmer. Johansson er aktivt involvert og svært opptatt av hvordan butikkene skal se ut, og hvordan de skal føles for besøkende kunder. – Rommet der vi presenterer oss selv er avgjørende for meg. Området du befinner deg i kan utløse en rekke følelser. Det gjelder forsåvidt for alle rom vi befinner oss i. Det er derfor vi dekorerer hjemmene våre og kontorene våre. Vi dekorerer offentlige rom også. Av den grunn er design av butikkene våre utrolig viktig for meg, og jeg er involvert i den prosessen. Acne Studios vil utvilsomt gå ned i historiebøkene som en pioner innen design, et merke som ikke bare har formet estetiske uttrykk over hele verden, men som også har vokst til å bli et merke som har vært lojale og trofaste til Skandinavia og sin kreative frihet fra dag en. Acne Studios har vokst og tjent sine dype røtter ærlig og rettferdig, et prakteksempel på skandinavisk stolthet og en ambassadør uten sidestykke. Og det hadde ikke vært det samme uten Jonny Johanssons kreative ledelse. Når Johansson blir spurt om hva han håper det står om Acne Studios i historiebøkene 50 til 100 år fram i tid, svarer han klart og tydelig. – Det eneste jeg vil være glad for ville vært at vi blir sett eller beskrevet som en del av tidsånden.
Powered by Labrador CMS