Anklager H&M for rasisme

Internett koker og The Weeknd trekker seg fra samarbeidet med kleskjeden.

Publisert Sist oppdatert

Hennes & Mauritz får igjen sinne i kok hos folk. I deres britiske nettbutikk la de ut et bilde av en mørkhudet gutt iført en genser med trykket «Coolest monkey in the jungle». Dette har fått Twitter til å rase og folk anklager kleskjeden for rasisme.

Artisten The Weeknd (Abel Tesfaye) fikk også med seg flausen. I fjor samarbeidet han med H&M om en vår- og høstkolleksjon. På Twitter skrev han i går at han er sjokkert og flau. Han skrev også at han er fornærmet og vil ikke jobbe med H&M mer.

Samme kveld ble bildet fjernet fra kjedens nettside og de postet dette på Twitter:

Også Manchester United-stjernen Romelu Lukaku og NBA-spiller LeBron James har ytret sin avsky mot H&M og bildet på Twitter.

I dag trakk Hennes & Mauritz genseren fra sortimentet. Kommunikasjonssjef, Joanna Morell i H&M Norge sier til ELLE at de er svært lei seg for at bilde ble tatt og for selve trykket på genseren. Vi forstår helt klart reaksjonene på dette, også fra The Weeknd. Vi har fjernet bilde fra alle våre kanaler og genseren selges ikke lenger i butikk eller online. Vi kommer også til å gjennomgå våre interne rutiner og komme til bunns i dette for å unngå lignende situasjoner i fremtiden. H&M fortsetter kommunikasjonen med The Weeknd og teamet hans separat.

Flere nyheter fra ELLE.no:

Superblogger med lekkert designsamarbeid

Oprah for president!

Powered by Labrador CMS