Mote

21. april, 2020

Trendenes Tilblivelse

Fra cowboy-boots til hettegensere, slengbukser og skulderputer. Noen trender forsvinner raskere enn andre, mens andre aldri blir helt borte.

Med en moteindustri i rekordrask endring, har også utviklingen og utspringet av nye trender forandret seg drastisk.

En rekke trender har kommet og gått i vår tid.

Hvem husker vel ikke 80-tallets neon, eller 2000-tallets velurdresser signert i Juicy Couture?

For ikke å snakke om Ed Hardy og Von Dutch-capser, grøss…

Trender kommer, og trender går…

Flere av trendene vi har sett oppgjennom årene er faktisk så pinlige å se tilbake på at det er vanskelig å forstå at vi har vært en del av nettopp det trendbildet.

Mangler vi selvinnsikt?

Eller er vi bare så tilbøyelige og fleksible i vårt estetiske uttrykk at vi hopper på trender som baggy cargobukser, skulderputer og lårhøye boots i sølv? For så å gremmes når vi ti år senere ser gamle bilder av oss selv. Trender kan hjelpe oss med å definere vår egen stil, men de kan også skape kaos i garderoben og full forvirring.

Jeg fant nylig en gammel harddisk hos foreldrene mine med bilder fra ungdomstiden min, og det ene bildet var verre enn det andre.

Som «trendy» tenåring fulgte jeg motebildet religiøst. Når jeg nå ser gjennom bildene blir jeg fascinert over hvor fleksibel jeg var i hva jeg hadde på meg; den ene dagen gikk det i paljettbukser og militærjakke inspirert av Balmain SS 09, det neste bildet viser ei jente i rosa T-skjorte med Dior-monogram, perleøredobber og hvite skinny jeans. Mitt estetiske uttrykk var schizofrent, Dr. Jekyll og Mr. Hyde, rett og slett multidimensjonalt.

Og akkurat det ser ikke ut til å ha forandret seg så mye. Ta fjorårets store trend hårbøyler, for eksempel. Jeg har aldri vært en hårbøyle-person, men gikk likevel til innkjøp av flere av disse i ulike farger, stoffer og teksturer. Mitt estetiske uttrykk er tydeligvis like fleksibelt nå som det var for 10 år siden, noe som både skremmer og gleder meg.

Trend-formidling

Det siste tiåret har vært preget av en rekke svært ulike trender, fra post sovjet-stilen til Vetements og Gosha Rubchinskiy til chunky sneakers. For ikke å snakke om bittesmå solbriller og minivesker som sett hos Jacquemus.

Bare ved å nevne dette vil de fleste av oss enten grøsse eller smile, og det er også litt av sjarmen med disse trendene; enten liker du dem eller så liker du dem ikke. Enten sitter du nå på fem par mini-solbriller som så vidt dekker for solen, eller så har du ingen.

trender

Motemagasiner har i mange år stått først i rekken når det kommer til å formidle trender. Også stylistens rolle går hånd i hånd med trendformidling og, ikke minst, skapelsen av trender. Det samme gjelder gatemote og influensere.

Moteserier er en kunst.

Det er historiefortelling og visuell litteratur på en gang, og det er her trendene gjemmer seg.

Stylistenes kreativitet har også vært roten til flere trender, se bare på Carine Roitfeld som har hjulpet Chanel og Givenchy med å definere en ny og mer ungdommelig estetikk, eller Lotta Volkova som har stått ved Demna Gvasalia sin side hos Vetements og Balenciaga, og ikke minst nykommeren Ursina Gysi som har hjulpet freshe nye merker som Ottolinger og Y/Project fram i motebildet.

Det er ingen tvil, stylistene er de originale influenserne.

Rask konvertering

Instagram, Twitter, Facebook, Tik Tok, Snapchat og blogger – alle disse sosiale mediene er med på å forme dagens trender.

Vår tid har sett stor vekst når det kommer til informasjon, og det er nettopp denne overfloden som også har gjort at trender oppstår fortere og dør fortere.

Trender i dag fungerer ikke som de en gang gjorde.

Før var det tydelige epoker og tematikk som stod i fokus, det ble reklamert og dokumentert av pressen og kjendiser. I dag kan du komme unna med å gjøre enkle grep med enkle plagg.

Fjoråret var fylt til randen av Bottega Veneta-referanser i beige, hvitt og gull; en trend som blomstret over alle skjermene vi konsumerer motenytt fra.

Før var det tydelige trendsettere som regjerte motebildet, men takket være nåtidens sosiale medier, kan faktisk alle med et kamera og en kanal skape en trend.

Men, vi ser også at trender som oppstår i sosiale medier dør fortere enn andre.

Se bare hvor lenge bøttehatten var tilbake, en trend som ble dominert av streetwear-bølgen i fjor, eller hvor lenge smale solbriller var kult?

Verken Hadid-søstrene eller Kardashian-gjengen avbildes med dette lenger, og scroller du gjennom sosiale medier nå er disse trendene borte for lengst.

Streetstyle

Gatemote har i mange år vært en plattform for folk som vil vise fram sin personlige stil, men det har også bidratt til å skape nye trender; fra sokker i stiletter til gule industrielle belter fra Off-White.

Små trender blir til i gatene av folk som er stolte og kreative, og kan ende opp med å endre skjebnen til flere nye merker på motescenen.

Ikoner som Susie Bubble, Elin Kling og vår egen Hanneli Mustaparta har vært med på å åpne dørene for influenserne vi følger i dag.

Men street style har ikke bare fungert som et orakel for inspirasjon og trender, det har blitt til et markedsføringsverktøy for merker og pressebyråer som vil skape sine egne trender, med sine egne kolleksjoner. Dette har ført til at influensere og IT-jenter får betalt for å ha på seg antrekk, hvilket igjen gjør gatemoten mindre organisk og autentisk.

trender

Det store etiske spørsmålet er jo om kommersielle trender, som for eksempel returen av Christian Diors Saddle-veske, kan regnes som en organisk framstilt trend når det franske motehuset har brukt millioner på reklame og gaver til influensere. Er det da en trend, eller er det reklame? Kan det kanskje være begge deler?

Jeg mener at mote, trend, reklame, inspirasjon og eksponering alltid vil være sammenkobla.

Der det finnes mote vil det finnes reklame, der det finnes reklame vil det finnes en stylist.

Hvorvidt vi oppdager trendene i et sponset innlegg eller på gata bør ikke være det som betyr noe, for klær skal jo få oss til å føle oss vel.

Opprinnelsen og hvor vi plukker opp en trend er uvesentlig så lenge plagget leverer det vi ofte ønsker oss – nemlig glede.

Da jeg kjøpte en tjukk hårbøyle i fjor følte jeg meg fantastisk. Jeg var med i trendbildet, jeg følte meg kul og fin. Akkurat som med de små solbrillene jeg hadde på nesa under fashion week i fjor høst, eller den Balmain-inspirerte militærjakka og Ed Hardy-capsen jeg elsket som tenåring.

Fra fast fashion til tidløst design

Fast fashion har en stor fordel hva gjelder trender.

I en rapport fra 2014 kom det fram at kjeder som Zara kun bruker to uker på å utvikle et design. Det vil si at besøker du en Zara-butikk i dag, kan det faktisk hende at plagget du kikker på ikke var mer enn en skisse for to uker siden.

Store motehus, som for eksempel Chanel har også muskler og kapasitet til å gjøre det samme, men i motsetning til Zara produserer luksusmerkene, vi sikler etter, produkter som skal vare en livstid.

Så er spørsmålet: For å være med på en trend, skal du bruke 10 000 kr eller 199 kr?

De fleste av oss velger det billigere alternativet, da risikoen er lavere og det ikke gjør så mye om trenden forsvinner like fort som den dukka opp.

Dette synet bidrar dessverre også til at moteindustrien er en av verdens mest forurensende, og årlig kaster vi klær for flere millioner kroner.

Betyr dette at dersom man skal være bevisst og bærekraftig, så må man bruke mer penger på plagg og tilbehør, som igjen varer lenger? Setter ikke det da kjepper i hjulene for dem som ønsker å være med på trendkarusellen?

Jeg tror dessverre ikke at det finnes noen vei rundt det.

Fast fashion er ikke bra for planeten, men det er fantastisk for dem som ønsker å være med på nye trender hver sesong. Dog tror jeg at det å investere mer penger i vesker, sko, skinnjakker, blazere, skjorter og strikk i god kvalitet, kan bidra til at man har rom til å utforske flere trender og ta del i trendbildet uten å måtte være et like stort miljøsvin.

Framtiden

Det er ingen tvil om at trender er flammen som holder liv i og revitaliserer motebildet.

Det skal være gøy, du skal oppdage nye ting og teste dine egne grenser.

Hvor ble du sist inspirert? Hvem så du? Det finnes ingen fasit på hvor de kommer fra.

Trendene du leser om i ELLE  og på elle.no er definert av designere, stylister, journalister og influensere. Det er dette de profesjonelle mener vi skal kle oss i, og det skal inspirere og åpne øynene våre for nye plagg og stylingmetoder. Men til slutt er det folket som avgjør hvorvidt noe blir en trend.

Luksus er fortsatt en enorm industri, og sulten etter tidløse plagg vil alltid være der og minne deg på at én Chanel-veske er bedre for miljøet enn 10 fra Zara.

Trender vil ikke forsvinne, de vil komme tilbake hver sesong om det så er en middels harry caps med krystaller eller om det er noe så enkelt som baggy jeans.

Folk vil følge trender og folk vil legge pengene sine i fellesskapet som knytter kjærligheten til mote og mennesker sammen.

Trender blir skapt av mennesker, vanlige mennesker som tar sjanser når de åpner dørene til sitt eget klesskap.

Hvilken sjanse tok du når du kledde på deg i dag?

Relatert

Les også