Tine Mollatt om å redde bedriften gjennom koronakrisen og å lede kvinner

Tine Mollatt er kvinnen bak den norske designsuksessen byTiMo. Til ELLE forteller hun om viktigheten av likestilling, hva mangfold betyr for henne, og hvordan det er å jobbe tett med sin egen datter.

Publisert Sist oppdatert

De fleste forbinder byTiMo med vakre, feminine kjoler i blomstrende print. Sånne kjoler som vi lengter etter å bruke akkurat nå.

Tine Mollatt er gründer, eier og designeren bak byTiMo. Hun designer for den moderne romantikeren, og tror på at all tid man legger ned, gjør en god. Men hvordan preger 2020 Tine og byTiMo?

Intervju med Tine Mollatt

2020 ble et ekstremt år for motebransjen. Hva har vært det tøffeste for byTiMo?

Den moderne romantikeren

– Året 2020 kommer nok til å gå inn i minneboken som året da alle lagte planer måtte tenkes om og gjennomføres på helt nye måter. Vi stod midt i en stor leveranseperiode i mars, og frykten som oppstod da verden ble nedstengt og varene ikke kunne bli sendt ut, var helt grusom. Men det tøffeste for meg personlig var da jeg så meg nødt til å delvis permittere mine kjære ansatte. Nå når året snart er over, gleder jeg meg over at alle nye løsninger og ideer har fungert meget bra.

Når og hvorfor bestemte du deg for å bli designer?

​Hvilke kvinner designer du for?

– Helt fra jeg var liten har jeg vært opptatt av gamle ting, stoff og print, så familien skjønte nok før meg at dette skulle bli min vei. Jeg har nå jobbet i faget mitt i cirka 40 år og digger hver dag, fordi man aldri blir utlært og stadig finner nye veier. Skaperglede er en livslang reise.

​Hva inspirerer deg?

– På byTiMo benevner vi vår kvinne som «den moderne romantikeren». Hun er opptatt av bære­kraft, kvalitet og design, og trender som varer over tid.

​Hva er det mest utfordrende med å være designer og gründer?

– Jeg får nye ideer hver dag, og de sparer jeg på som små skatter til jeg vet at tiden er inne for å skape en ny kolleksjon. Normalt ville jeg sagt at jeg henter inspirasjon på en lang reise til Japan, USA eller India hvor jeg kan ta inn nye inntrykk, nyte og observere, og ikke minst samle gamle vakre elementer på markeder. Nå i annerledesåret 2020 har jeg reist i Norge, noe som også har gitt en ny åpenbaring, der jeg har funnet gamle rare ting som også har vært veldig spennende. I tillegg har jeg god kontakt med vintage-forhandlere i New York og London.

Et mangfold av kvinner

– Både som designer og gründer er det viktigste å stole på seg selv. Som designer handler det også om å tørre å tro på det man gjør og å være tro mot sitt eget DNA og verdiene sine. Som gründer handler det, for meg, om å alltid se i fugleperspektiv. Fly over og titte ned, som jeg kaller det. Se alt vi gjør i en større sammenheng, og flytte det framover i tidens tendenser. Noen ganger når utfordringene står i kø, er også fugleperspektivet viktig for å finne ut hva som må gjøres for å få skuta på rett kjøl igjen.

​Hvor mange kvinner jobber i byTiMo?

​Hvordan er det å være leder for så mange kvinner?

– I mange år trodde jeg vi skulle klare å få til en balanse mellom menn og kvinner på byTiMo, men alle som jobber hos meg nå er kvinner. Når vi ikke har klart å skape mangfold med tanke på kjønn, har vi istedenfor skapt det med alder, kultur og etnisitet, som er like sterke faktorer.

​Datteren din er markedssjef. Hvordan er det å jobbe sammen med familien?

– Jeg har ingen lederutdanning, og sier ofte at jeg er en faglig leder. Hvis man elsker kunnskap og å lære noe nytt, har man det bra hos meg. Som toppleder og designer har jeg også et knippe rundt meg som leder sammen med meg, det gjør meg trygg på at vi klarer å ivareta alle. Det at jeg elsker personligheter og karakterer, gjør at det fort blir det vi ansetter. Kvinner som står i seg selv har mye å gi, også til hverandre. Jeg er også veldig opptatt av hele mennesket, og alle hos meg vet de kan ta kontakt 24/7 om de trenger meg.

– All tiden man legger ned gjør en god

– For meg er det et privilegium å få jobbe med det kjæreste jeg har. Nå har jeg blitt bestemor også, og når lille Gull også er med på jobb, er det fullendt. Sammen lever vi og ånder for livsverket vårt. Datteren min Elisa har samme lidenskap som meg for faget, og det som gjør det ekstra spennende, er at vi er to ulike generasjoner og ser på industrien fra to ulike vinkler. Dette gjør at vi utfordrer hverandre, og det tror vi gjør produktet vårt enda bedre.

Foto: Even Knudsen

​Hvilket råd ville du gitt deg selv som 30-åring?

​Får du noen gang prestasjonsangst? Hva gjør du da for å komme ut av det?

– Det må være å finne ut av hva man virkelig liker å jobbe med og ønsker å bruke tid på. For det man elsker å drive med blir man god på, pleier jeg å si. All tiden man legger ned gjør en god.

Viktigheten av likestilling

– Noen ganger, hvis en sesong blir ekstra godt likt, får jeg lett prestasjonsangst når neste kolleksjon skal designes. Da må jeg rett og slett stenge verden og forventningene ute og gå helt inn i min egen skaperboble.

​I 2020 designet du Equality T-skjorten for Equality Check. Hvorfor ville du være med på det, og hva er budskapet?

​Hva er viktig for deg når det kommer til likestilling?

– Jeg har veldig sans for teamet bak Equality Check, de er meget dyktige og drivende kvinner. Så da de tok kontakt og spurte om jeg kunne bidra med designet, var jeg ikke i tvil. Equality Check setter fokus på problemstillinger vi alle opplever i arbeidslivet.

– For meg er likestilling at alle får de samme rettighetene. Jeg har et stort ønske om at vi må stå sammen for å få til mer rettferdighet og å vise at det finnes en bedre vei til fremgang for alle. Vi må bry oss mer, og hjelpe andre som ikke har friheten til å velge.

Powered by Labrador CMS