Større enn Aksel

Nå skal Aksel Lund Svindal kle opp damene med sitt nye klesmerke Greater Than A. Men hvem er egentlig drømmedama hans?

Publisert Sist oppdatert

I januar lanserte Aksel Lund Svindal klesmerket Greater Than A. De sportsinspirerte plaggene for menn har vært å få kjøpt på nett og i noen utvalgte butikker. Kolleksjonen er blitt såpass godt mottatt at det åpenbart har gitt mersmak, for nå lanserer han en egen damekolleksjon også, som kommer på markedet i disse dager.

ELLE har fått audiens i showrommet til Greater Than A, hvor Aksel og partner og markedssjef Marius Eckmann viser fram kolleksjonen og forteller om tankene bak den. Og la oss slå det fast med én gang; Greather Than A er IKKE nok et klesmerke som en profilert idrettsutøver bare har satt navnet sitt på. Uansett hva vi spør om så har Aksel svaret, og det er åpenbart at han har vært involvert i alt fra hvordan plaggene skal se ut til valg av sytråd. – Jeg har jo så å si null erfaring fra klesbransjen, men det handler til syvende og sist om å ha flinke folk rundt seg, og å bygge opp et team med folk som ønsker det samme. Når jeg har et team med masse kompetanse, så trenger jeg jo ikke sitte å være klesdesigneren, sier han.

Engasjerte Aksel

Foto: Fred Jonny.

– Haha, Aksel underselger seg litt nå, skyter kompanjong Marius inn, og fortsetter: – Du har ganske så klare meninger om hva du liker og ikke liker, og du er mer involvert enn det du gir uttrykk for nå, synes jeg. –Ja, nå tenkte jeg mest på det at jeg ikke er så god på å «sette streken på silhuetten», men når jeg har forskjellige tegninger liggende foran meg eller metervarer med stoff, så vet jeg jo hva jeg liker best. Jeg er med på kundemøter så mye jeg kan. Det er litt avhengig av logistikk og hvor jeg er i verden. Ofte er innsalget for vår/sommer-kolleksjonene, som skjer i august, enklere enn innsalget i janaur/februar, som er midt i verdenscupen. Men i framtiden blir nok det lettere...

Det er to år siden Aksel og kompanjong Marius begynte å leke med ideen om å starte eget klesmerke. De ville skape fine produkter, men like viktig var det for dem at klærne skulle være bærekraftige. I nesten ett år jobbet gutta med research og teamet opp med folk for å få bredere innsikt i hva det innebærer å faktisk produsere bærekraftige klær. – Det var først da jeg snakket med Kjersti Kviseth, som har jobbet i bransjen i tretti år, og som er en pioner innenfor den bærekraftige industrien, at jeg ble ordentlig gira.

Kjersti har vært en kjemperessurs for oss og gitt oss noen aha-opplevelser underveis når det gjelder hva som faktisk er mulig å gjøre. Man kan få til ganske mye, det bare koster og krever litt mer. Det letteste hadde jo vært å produsere enkle og billige plagg, men hvis man bruker litt ressurser på å sjekke ut alternativene, kan man finne noe som er så mye bedre. Vi ser jo det at flere og flere blir mer bevisste på hvordan ting produseres.

Like god på resirkulering og bærekraft som på ski

Til sammen fire partnere driver Greater Than A; Marius Eckmann, Aksel Lund Svindal, Terje Strømø og Panorama Design. Her er Aksel og Marius i showrommet. Foto: Fred Jonny.

Allerede nå er det enklere å finne gode bærekraftige alternativer enn det var for bare to år siden, da vi begynte å lete. Etterspørselen er så mye større nå. Og det er det som gjør det hele så verdt å være med på, sier Aksel. Det virker som han er like god på å snakke om resirkulering og bærekraft som han er på ski. Det er nesten umulig å stoppe han. Han har stålkontroll på alt ned til minste detalj; som for eksempel når han snakker om sytråden de bruker i produksjonen av klærne. – Vi må jo hele tiden være på ballen og se hva som skjer og er nytt der ute. Vi pusher våre leverandører på utvikling også.

Vi har jobbet lang tid med en sytråd blant annet, det høres kanskje nørdete ut, men om du har lyst til å lage et produkt som er helt naturlig, så kan du ikke bruke polyestertråd. Vi har jo bortimot den fineste merinoullen man kan få tak i, sydd med Tencel-tråd. Når man blander nylon og bomull, så har man ødelagt den for all resirkulering, men med Tencel-tråder (en fiber av cellulose fra hurtigvoksende energiskoger) kan hele plagget resirkuleres og brukes på nytt. Du kan strengt tatt grave det ned i hagen og så blir det borte i løpet av et år.

Det er slik vi ønsker å strekke strikken enda litt lenger. Vanligvis brukes nylon og polyester for å få til sporty og slitesterke klær, men det er stoffer vi ikke kan bruke, så derfor fant vi et bærekraftig alternativ, forteller Aksel.

Merkenavnet Greater Than A var i utgangspunktet en spøk designteamet kom opp med, fordi det for Aksel aldri var aktuelt å bruke sitt eget navn som logo. Jeg blir faktisk skikkelig flau bare jeg tenker på det, det hadde jeg aldri klart. Det var derfor designteamet kom opp med logoen nesten som en spøk til meg. De visste at de ikke kunne bruke navnet mitt, og at jeg ville at det skulle stå for noe som var større enn meg. Det var sånn det gode gamle krokodille-tegnet dukket opp. «Større enn» kan bety mye. A-en kan stå for navnet mitt, men den kan også stå for beste karakter på skolen eller det faktum at vi vil skape noe med litt mer mening.

Aksel om å kle opp drømmedama

Engasjert, sjarmerende og ekstremt kunnskapsrik; Aksel Lund Svindal fortsetter å imponere oss. (PS: I 2013 kåret vi han til Norges mest sexy mann ...) Foto: Fred Jonny.

Til tross for at klær for kvinner nå er blitt et nytt satsingsområde, må Aksel innrømme at han ikke legger mer merke til hvordan damene kler seg nå enn før. – Ha ha, nei jeg gjør egentlig ikke det. Men hvis jeg hadde sett en dame komme gående i en altfor stor hettegenser i merinoull fra Greater Than A, da hadde jeg blitt skikkelig glad. Dere jenter er på deres beste når dere bare har slengt på dere typens flanellskjorte eller hettegenser. Det hadde vært fett å lage de plaggene som nesten ikke rekker å havne i skapet før du ønsker å ta dem på deg på nytt. Hvis jeg hadde klart å skape sånne klær for folk, da hadde jeg blitt fornøyd.

– Men helt generelt, hvordan syns du norske jenter kler seg? – Jeg synes det er flott når damer har pynta seg og alt det der, men jeg synes at de som klarer å se bra ut uten å ha prøvd altfor hardt, de har en ganske så rå egenskap. Det er mange som er flinke til å kle seg i Norge. Og jeg synes for eksempel at det er kult at Jenny Skavlan viser at man ikke behøver å kjøpe nytt hele tiden, men gjenbruke. Ellers er det kulest med jenter som er seg selv og har sin egen stil, ikke at alle skal se helt like ut.

– Hvilken type damer drømmer du om å se i Greater Than A? – He he, nei du, det har jeg ikke noe svar på. For min del blir den største utfordringen å finne ut hva det er dere har lyst til å ha på dere. Herrekolleksjonen er jo en miks av hva vi liker å ha på oss og hva vi tror folk vil gå med, damekolleksjonen er essensen av dette. Inspirert av menn, men laget til kvinner. Det blir i første omgang en smal produksjon på dame, vi vil heller jobbe tett med produksjonen og få tilbakemeldinger slik at vi kan dytte ting i riktig retning. Og da er det greit å ha tålmodighet og bygge det i riktig tempo. Så gjenstår det bare å se, da, om Aksel kommer til å imponere oss like mye med sin nye kolleksjon som han gjør i skibakken.

Powered by Labrador CMS