skjønnhet
Skjønnhetsgigant viser støtte til Pride med stor kampanje

I samarbeid med Pride og et knippe nordiske profiler slår skjønnhetsgiganten et slag for identitet og inkludering, skjønnhet og mangfold.
I juni kjenner vi på at frigjøring, individualitet, mangfold og identitet ligger tjukt i luften - takket være Pride. Enten man skal være med på selve Pride-feiringen og/eller paraden - som i Oslo arrangeres fra 20.-28. juni i år, med parade lørdag 28. - eller ikke, er måneden, arrangementene og kampanjene som typisk foregår i juni viktige og herlige påminnelser om å feire mangfold, inkludering og individualitet.
KICKS lanserer nå kampanjen More Than Straight Lines i partnerskap med Pride - basert på en ny dokumentarserie som følger et knippe utvalgte nordiske, sterke stemmer, blant annet norske Benjamin Thorsen og Gabriel Gebreselase. Slik vil de engasjere oss til å engasjere oss i samtalen om identitet, frihet og skjønnhet utover normene.
Forresten - sjekk ut disse tipsene for 'cloud skin' i sommer.
Norske Benjamin og Gabriel deler åpent
Dokumentarserien, produsert helt og fullt av KICKS internt, fronter aktuelle, sterke stemmer og komplekse livshistorier. De to norske profilene som er med, søkte begge til Oslo etter oppveksttraumer som mobbing, vold og utestenging.
Influenceren og makeupartisten Benjamin Thorsen, også kjent som Angelica "Angie" Sophie for en periode, deler av sin historie.
Han valgte å bli Angelica og deretter Benjamin igjen. Mot, makeup og mange turer til sykehus - og oppstart for hormonbehandling allerede som 13-åring - formet veien hans til å i dag stå opp for det han ønsker at flere fikk høre som barn: Du må ikke passe inn for å finnes.
- Jeg har alltid vært feminin. Folk spurte ofte om jeg var gutt eller jente, og det førte til at jeg begynte å stille spørsmål til det selv også. Til slutt sa jeg bare: «Ok, jeg er jente», for da fikk jeg være i fred, forteller Thorsen.

I den lille hjembyen ble han slått og skreket etter. I Oslo virket det mulig å starte helt på nytt - og være "bare" Angelica. Men etter operasjonene, kjente han på kroppsdysfori for aller første gang. Å være Angelica kjentes ikke rett - for det var en løgn.
- Jeg er fremdeles meg – uansett om jeg heter Angelica eller Benjamin. Jeg liker fremdeles parykker, glitter og makeup. Angelica er en del av historien min, men i dag vet jeg at jeg kan være akkurat den jeg er – uten å endre hele kroppen min, deler han.
TikTok-profilen og Good Luck Guys-deltakeren Gabriel Gebreselase kan fortelle at han har skapt en ny familie på egne vilkår - og at han er stolt over å ha gått sin egen vei. Etter en barndom preget av mobbing, ble det å dele eget innhold på nettet noe som ga frihetsfølelse - til tross for at det førte til en rekke kommentarer knyttet til hans eventuelle legning.
- Problemet var ikke om jeg var det eller ikke – men at jeg ikke fikk tid til å bestemme deg selv. Jeg følte: «La meg få finne ut om jeg er queer i stedet for å trykke det opp i ansiktet mitt.», deler Gebreselase.
Det stoppet ikke der. Da han skulle komme ut til moren sin, den nærmeste han hadde, ble han låst ute og fikk beskjed om å brenne i helvete. Oslo ble løsningen. Og etter hvert, formet det seg en ny familie der - full av aksept.
- Et slags selvhat ble født da jeg innså at jeg var queer. Det føltes som om alt vanskelig i livet kretset rundt legningen min, og det førte til at jeg begynte å hate den delen av meg selv, deler han.
- Men familie handler ikke bare om blodsbånd. Du kan velge din egen familie – de som ser deg, støtter deg og er glad i deg akkurat som du er. Og et hjem er et sted der du føler jeg akseptert, sier Gebreselase.
- Retten til å bli sett, elsket og respektert uansett hvem du er
Med denne nordiske Pride-kampanjen, slår KICKS på stortromma for å hylle mot og mangfold. Konseptet «more than straight lines» og de tilhørende dokumentarseriene skal symbolisere hvordan livet og skjønnhet sjelden følger "rette linjer" - men snarere handler om å gå sin egen vei, bryte forventninger, og ha friheten til å uttrykke sitt sanne jeg.
Grete Roer, markedssjef i KICKS Norge, forklarer at de mener skjønnhet handler om motet til å være seg selv. De ønsker å gjøre sitt for å bidra til en verden som er mer inkluderende, der alle har rett til å bli sett, hørt og respektert, uavhengig av seksuell legning eller kjønnsidentitet.
- Gjennom kampanjen ønsker vi ikke bare å fremheve de komplekse reisene mennesker foretar knyttet til sin identitet, vi ønsker også å bidra til økt forståelse, empati og inkludering. Det handler om å stå opp for ethvert individs rett til å bli sett, elsket og respektert akkurat som de er, sier hun.

I tillegg til kampanjen deltar KICKS i Pride-paraden, og fra torsdag 26. juni til lørdag 28. juni vil de også ha en sminkestasjon i flaggskipbutikken på Karl Johan, hvor du kan få en Pride-touch-up av MILK, som også er partner under Oslo Pride.