kultur

Pia Tjelta etter filmfestivalen i Cannes: Nå trer hun inn i en helt ny rolle

– Vil vi være våre idealer, eller vil vi for enhver pris redde vårt eget skinn? Hvem er du når det virkelig gjelder? Pia Tjelta forteller om sitt nye prosjekt.

Publisert Sist oppdatert

Den årlige filmfestivalen i Cannes avsluttes i dag, og i nærmere 10 dager har vi fulgt festivalens høydepunkt, glamorøse øyeblikk, lanseringer og store nyheter.

To av ukas største nyheter hva norske lanseringer angår, kretser rundt “vår egen” Pia Tjelta, som i løpet av den siste uka ikke bare har annonsert én ny – men hele tre nye roller. To av dem foran kamera, men også en i kulissene, når hun nå trer inn i rollen som executive produsent for første gang. 

Netflix satser på Norge

Da vi møtte Pia i fjor høst, i forbindelse med vår desember-utgave, så hun for seg et roligere 2024, med fokus på andre prosjekter. Men etter denne ukas offentliggjøring av hele to gjeve roller for den norske skuespilleren, er det nå trygt å konkludere med at 2024 blir alt annet enn rolig for Tjelta.

I tillegg til nyheten om filmen Eva, kom også nyheten om Tjeltas rolle i Netflix adaptering av Jo Nesbøs’ Harry Hole, hvor hun spiller Harry Holes’ kjæreste, Rakel. Tobias Santelmann har landet hovedrollen som Harry Hole, og svenske Joel Kinnaman er fløyet inn fra Hollywood for rollen som Tom Waaler. Øystein Karlsen, kjent fra blant annet Exit, har regi. 

Innspillingen begynte allerede denne uka.

– Jeg er ekstremt stolt

I filmen Eva (engelsk tittel; Don’t Call Me Mama) gjenforenes Tjelta med motspiller Kristoffer Joner for første gang siden hennes debut i Mongoland (2001). Under lanseringen av filmen i Cannes denne uka delte Tjelta sine første tanker om både rollen som executive produsent og Eva. Dette er også regissør og manusforfatter, Nina Knags’ spillefilmdebut.

– Jeg er ekstremt stolt over å for første gang tre inn i rollen som executive produsent på et så spesielt og potent prosjekt, og det med en filmskaper jeg har stor respekt for.

Med filmen Eva skal Pia Tjelta være både hovedrolleinnehaver og executive produsent.

I filmen møter vi Tjelta i rollen som Eva, som er gift med byens ordfører (Joner), og jobber som lærer ved den lokale skolen – hennes liv er tilsynelatende komplett og ukomplisert. Men når hun forelsker seg i en ung asylsøker, risikerer hun å miste alt hun har, og Evas liv beveger seg over i et destruktivt spor, som potensielt kan få fatale følger for både henne selv, familien, og ikke minst den unge mannen hun har møtt. 

– På et overordnet plan kaster denne historien et kritisk blikk på hvordan vestlige land behandler folk på flukt fra krig og fattigdom. Historien kler av oss, både ved å eksponere våre fordommer og ved å avsløre hvem man makter å være i møte med andres sårbarhet når man selv har noe å miste. Vil vi være våre idealer, eller vil vi for enhver pris redde vårt eget skinn? Hvem er du når det virkelig gjelder?, forteller Tjelta om filmen.

Eva har premiere i 2025. 

Et stjernelag av kvinner

Tjelta trekker også frem at hun er spesielt stolt av teamet bak Eva, som blant annet består av danske REinvent som vil ta seg av det internasjonale salget, og Scanbox gjør distribusjon i Norge. Filmen produseres av The Global Ensemble Drama ved Eleonore Anselme og Ingrid Skagestad. 

I tillegg til Nina Knag, som debuterer som regissør og manusforfatter med sin første spillefilm, har også Kathrine Valen Zeiner (Made in Oslo, Wisting) medvirket på manus, og Alvilde Naterstad er med som filmfotograf.

– Det er et sterkt lag av kvinner som skal forvalte dette prosjektet.

Pia Tjelta kledd i Dior under filmfestivalen i Cannes. Mer om hvordan filmfestivalen ser ut i kulissene kan du lese om i vår juli-utgave.

Fotograf Anna Stokland har fulgt Tjelta under filmfestivalen i Cannes, og dette kan du se og lese mer om i vår store sommer-utgave i juli.

Powered by Labrador CMS