Mote

20. mai, 2019

Bli bedre kjent med det norske smykkemerket Pearl Octopuss.y

Det startet som et hobbyprosjekt. Nå lever Cathrine av å lage smykker, samtidig som hun er designer for FWSS. Bli bedre kjent med dama bak Pearl Octopuss.y.

Pearl Octopuss.y: Cathrine Børter er designer for merket FWSS. Både på jobb og i fritiden flommer kreativiteten over, og det førte til at Cathrine begynte å legge ut bilder av smykker hun lagde på Instagram.

Da hun la ut et par øredobber for om lag tre år siden fikk hun henvendelser fra butikker og mennesker som ønsket å kjøpe dem. Da begynte ballen å rulle. Smykkene var blant annet tilbehør da Baum und Pferdgarten viste sin kolleksjon i København i januar.

– Nå er «Pearl Octopuss.y» en del av hverdagen ved siden av FWSS, og jeg elsker å kombinere begge deler.

Pearl Octopuss.y

Hvilke utfordringer ser du i dagens moteindustri?

– Jeg tror vi går inn i en svært krevende og spennende periode. Fokus på miljø, gjenbruk, lokal produksjon og å lage langsiktige produkter er noe vi fokuserer mye på hos FWSS, og jeg ønsker å ta et mye større standpunkt til disse temaene med mitt eget merke. Det er viktig at alle og enhver tar ansvar der vi kan. Det er flere reelle problem med dagens industri, som masseproduksjon og konsum, forurensning og at vi generelt har lite kontroll over fabrikker andre steder i verden.

Hvilke egenskaper er viktige for å etablere en sterk merkevare?

– Det viktigste er å lage noe man virkelig liker, skape et DNA og univers som er så virkelig at både kunden og du selv tror på det. For å etablere noe selv må man være tålmodig og jobbe hardt. Ting skjer ikke over natten, men hardt arbeid lønner seg til slutt.

Pearl Octopussy
Cathrines merke Pearl Octopuss.y ble til da hun fikk massiv tilbakemelding på et par øredobber hun la ut på Instagram.

Hva manglet i smykkemarkedet da du startet?

– Jeg fokuserte ikke så mye på hva som manglet, men så heller bare hvor mulighetene lå. Jeg startet med å lage ting jeg selv likte, og det har jeg fortsatt med. Jeg har alltid vært spesielt svak for maksimalisme. Kunsten er å gjøre det på en stilren og elegant måte. Maksimalisme i smykker kan fort bli litt uraffinert, så jeg lette etter en måte å gjøre det mer sofistikert og balansert på.

Hvilke tanker gjorde du deg da du etablerte merket?

– Jeg tror egentlig ikke jeg tenkte så mye, og det er jeg glad for. Det er selvsagt lurt å ha en plan og en visjon. Samtidig lot jeg ikke negative tanker begrense meg. Lag ting du liker og tror på. Bruk sunn fornuft og hold personlig økonomi og firmaøkonomi adskilt. Du kommer til å møte vegger og få mange nei. Du må evne å skyve det unna, og fortsette.

Hvordan vil du beskrive ditt design?

– Navnet «Pearl Octopuss.y» gjenspeiler inspirasjonen jeg finner i havet og de spesielle formene og livet som befinner seg under vann. Jeg lager store brosjer, halskjeder, brillesnorer og øredobber. Tanken er at man skal kunne gå med en hvit T-skjorte, ha på seg en brosje, og være klar for alt.

Hvordan jobber du med nye kolleksjoner?

– Jeg prøver å tenke nytt, og beholde merkets DNA i alle produkter jeg lager. De som kjenner merket skal kunne se at det er Pearl Otcopuss.y, selv om det er et nytt design. Jeg prøver å fange en stemning, finne farger og nye materialer som passer inn i dette. Jeg ser alltid for meg kvinnen jeg designer for. Hvor hun spiser, hva hun har på deg, hva slags musikk hun hører på. Hvor bor hun, hvor danser hun? Jeg elsker å sitte i studioet mitt og se hva som skjer når jeg begynner å jobbe. Det å jobbe med hendene er utrolig viktig for meg og en kjempestor del av den kreative prosessen.

Pearl Octopussy
Havet inspirerer Cathrine, og på verkstedet hjemme i rekkehuset på Disen flommer det over av skjell, konkylier og glitrende smykker.

Hva synes du om norsk motebransje?

– Norsk motebransje begynner virkelig å komme seg! Det er mange fete merker og bra designere. Det er virkelig gøy å være en del av denne bølgen. Men jeg mener flere bør tørre å tenke stort. Vi er fortsatt veldig små sammenlignet med danskene, for eksempel. Vi har ikke en spesielt lang tradisjon for design og mote, men Norge har et enormt potensial. Håpet er at vi skaper en bransje som kan stå på egne bein, blir verdsatt av investorer og tatt på alvor.

Hvordan håndterer og takler du kopiering?

– Kopiering er uunngåelig i dagens digitale verden, hvor sosiale medier har så mye makt. Det er synd og urettferdig, men dersom man blir kopiert må man nesten ta det som et kompliment. Nå som Instagram-kontoen Diet Prada fungerer som kopipolitiet er det mye fokus på det, og det er positivt.

Relatert

Les også