Modell, musiker, skuespiller og kreativt geni

Foto: Dusan Reljin

Kaya Wilkins åpner opp om sin kreative oppvekst og det å jobbe med følelser.

Publisert Sist oppdatert

Okay Kaya, eller Kaya Wilkins som hun egentlig heter, ble født i New Jersey i USA, men vokste opp på idylliske Nesoddtangen utenfor Oslo. Hun har vært et kjent og ettertraktet fjes i moteindustrien i flere år som modell, med kampanjer og visninger for blant andre Bottega Veneta, Calvin Klein, Attico, Khaite, Mango, The Gap, Miu Miu og norske Michael Olestad.

Okay Kaya

Foto: Dusan Reljin

Kaya har også vært på coveret av flere store magasiner som So it Goes Magazine og Wonderland Magazine. Men hun har vist seg å være mer enn bare et pent fjes. Hun er et ekte kreativt geni med mange baller luften og balanserer dette ved å alltid skrive, tegne, synge og spille.

Foto: Dusan Reljin

– Det å være modell og det å lage musikk er to veldig forskjellige ting, men ved å gjøre intervjuer og snakke om meg selv har jeg innsett hvor kreativ jeg er.

Kaya har laget musikk siden tenårene, og i januar slapp hun sitt andre soloalbum. Albumet Watch This Liquid Pour Itself ble publisert av det kjente plateselskapet Jagjaguwar som også distribuerer musikken til legendariske Bon Iver.

Kayas kreative prosessen

Kaya produserer melankolsk pop med et mykt hint av indie, som rører sjelen fra første sekund. Hun har en ekte gjør-det-selv-mentalitet og produserer sangene sine på egenhånd og regisserer sine egne musikkvideoer. Alt dette gjennom kompromissløs kontroll over sitt eget kreative arbeid. For mange artister er det andre albumet mer skremmende enn debutalbumet, men Kaya har lært og vokst siden debutalbumet Both i 2018.

– Min fascinasjon for det flytende kom etter å ha lest om hvordan melankoli har blitt beskrevet gjennom tidene. Ifølge middelalderens medisin kunne man ha for mye svart galle i kroppen, noe som gjorde at man ble mørk til sinns. Tekstene ble skrevet i en slik sinnsstemning, og forhåpentligvis spyr albumet gallen ut av kroppen og lager noe vakkert av den, derfor fikk albumet tittelen Watch This Liquid Pour Itself.

Musikken til Kaya setter tekst i fokus, men starter ikke nødvendigvis med penn, strofer og papir ifølge musikeren.

En unik karriere

Ideene til Kaya har resultert i flere hundre tusen avspillinger på Youtube, for ikke å snakke om prisnominasjoner. Kaya har vært nominert til Spellemann for musikken sin, samt vært Amandaprisnominert for sin rolle i Joachim Triers film Thelma. Det er altså ingen overdrivelse å si at Kaya Wilkins er et av landets store og mest spennende stjerneskudd, innen flere kreative felt.

– Jeg lærte masse fra mitt første album. Debutalbumet mitt var så skummelt at det andre ikke kunne måles i nerver.

Kaya har drevet med musikk siden tenårene og lærte å spille akustisk gitar i tidlig alder. Hun har til og med spilt black metal av alle ting, noe som fortsetter å understreke hennes kompromissløse kreativitet og åpenhet for nye kreative felt. Til hennes nyeste album, som ble sluppet i januar, tolket Kaya følelser og visuelle bilder som angst, anfall, samt beroligende og skremmende ideer rundt vann.

– Min kreative prosess starter med en tanke, en skisse, et dikt – det kan være alt mulig. Ideen er ofte rotete og det tar tid å skape en klar ide om hva jeg vil gjøre, men plutselig klikker det.

Kaya forklarer at den kreative kjernen hennes forblir den samme, uansett hvilket kreativt medium hun jobber med. Om det er som modell, skuespiller eller musiker så har Kaya en beundringsverdig evne til å formidle følelser, og bruke sine egne livserfaringer til å formidle kunst. Gjennom sangene sine tar Kaya lytteren med på en sonisk reise gjennom et bredt spektrum av følelser og tanker. Hennes første album handlet om skamfølelse, og det ble rost opp i skyene ved utgivelsen i 2018.

Foto: Dusan Reljin

Kreativ av natur

Kreativiteten som blomstrer i sjelen til Kaya krever mye arbeid. Tanker, bilder og tekst kommer ofte i flertall og krever sjelegransking og bearbeiding før det endelige produktet er klart. Hun takker familien for sin kreative natur, og forteller om en oppvekst og et hjemmemiljø hvor tekst, bilder og musikk var en del av hverdagen. Det er ingen tvil om at Kayas oppvekst og miljø har formet henne som artist, men for henne selv tok det tid før hun skjønte hvor mye dette hadde påvirket og formet henne som artist.

– Mitt seneste album var en visuell idé før albumet ble til. Albumet ble til en emosjonell og kreativ tømming, med fokus på nye følelser.

Hun har vokst og lært å kjenne seg selv som artist gjennom årene. Utforsking og det å ha hundre prosent kreativ kontroll og frihet, har gjort at Kaya har funnet sin stemme i musikkindustrien.

– På mitt første album jobbet jeg mye med det å kvitte seg med skam, og nå føler jeg at jeg har klart å bli kvitt det.

Kaya er et sånt menneske som faktisk ikke kan unngå å være kreativ. Hun forklarer at det er noe som må gjøres, uansett hva.

Én følelse stikker seg imidlertid ut i Kayas repertoar:

– Jeg visste ikke at det var unormalt å ha en intenst kreativ familie, det kan jeg takke mamma for. Jeg var omringet av kreative mennesker som lagde bilder og skrev i oppveksten.

– Jeg har lært å kjenne mitt soniske språk. Jeg tror jeg alltid har hatt forskjellige soniske preferanser som jeg har blitt mer bevisst på, enten når jeg jobber alene eller med andre.

– Jeg har tenkt mye på hva det er som driver meg. Veldig ofte føler jeg at jeg er nødt til å lage ting – det er nesten som en tvangstanke. Men jeg jobber mye med at en ting kan være sunt og usunt samtidig.

– Når jeg jobber og det begynner å kile bak i hodet, tenker jeg at alt er som det skal.

Powered by Labrador CMS