Mote

Nina Sandbech om influenser-yrket

– Det verste med jobben min er nok å føle seg ekskludert ...

Publisert Sist oppdatert

– Jeg synes hverdagsantrekk er vanskelig! Det er mye lettere å ta på seg en fin kjole og høye hæler!

Nina står midt i stua hjemme på Majorstua ikledd en fotsid lilla paljettkjole signert The Attico. Rundt henne står ELLEs moteredaktør og stylist sammen med fotograf, makeupartist, frisør og deres to assistenter. Veggene i stua er blå, og det kommer et sterkt rosa lys fra Ninas gigantiske garderobe, som hun selv har bygget og malt ut av PAX garderobeskap fra IKEA. Vi har blitt invitert inn i Nina Sandbechs univers, og det er første gang hun skal pryde coveret på et magasin.

Nina ikledd Valentino FW22.

– Jeg tror jeg må ha litt mer blush i kinna, sier hun, og valser inn på badet for å gjøre en touch up. Nina er opprinnelig utdannet make-upartist og er vant til å sminke seg selv. Det er ikke så lett å manøvrere seg rundt i kjolen – hun ser litt ut som Kim Kardashian etter Dolce & Gabbana-showet i Milano nylig, der hun smetter av gårde.

Inne i garderoben står to andre ELLE-medarbeidere og prepper klær og pakker ut designersko fra en gul koffert. Det føles som å være inne i en godteributikk: Sko fra Jimmy Choo, Mach & Mach og Prada som perler på en snor. Og absolutt alle vegger er rosa.

– Jeg må bare vise dere de nye ballongskoene fra Loewe som jeg kjøpte i Milano.

– Hvor fete er ikke disse?

Nina viser stolt fram et par svarte pumps med en rød hæl designet som en ballong.

– De var å spotte på catwalken tidligere i år. De er helt rå!

Fotografen roper på henne fra stua.

– Haha, dette er så typisk meg. Jeg skal alltid gjøre hundre ting på én gang.

En kreativ sjel

Kjole fra The Attico/Moniker og sko fra Paris Texas/Moniker

Den enorme interessen for mote har hun arvet fra sin mor.

– Mamma satt alltid og sydde på noe mens jeg og brødrene mine lekte rundt. Det er hun som har lært meg å sy! Vi kommer ofte opp med ideene sammen, og så er det hun som står for hovedsømmen. Jeg har som oftest ikke tålmodighet og vil at ting skal gå veldig fort, så jeg fokuserer mer på detaljene.

Nina har i skrivende stund 441 000 følgere på Instagram, og har som levebrød å kle seg opp i fargesprakende antrekk hun viser fram for sine følgere. Og forkjærligheten for rosa har alltid vært der.

– Da jeg var liten skulle alt være rosa. Jeg kunne til og med plukke opp søppel på gata hvis det var rosa.

Kjole med fjær fra The Attico/Moniker.

Det verste med jobben min er nok å føle seg ekskludert ...

Nina har allerede rukket å designe to kleskolleksjoner for Bik Bok og to smykkekolleksjoner for Tom Wood. I tillegg til å være ambassadør for Samsung i Norge. Men det var først da Nina flytta hjem fra New York våren 2017 at hun bestemte seg for å gi influenser-yrket en sjanse. Til å begynne med jobba hun på si som makeupartist, men etter hvert som følgerskaren økte har Nina kunnet jobbe fulltid som influenser. Hun tror at grunnen til suksessen er at hun tør å gjøre sin egen greie.

– Jeg tror jeg fikk følgere fordi jeg gjorde ting annerledes, var glad i farger og kunne sy. Og fordi jeg har en brennende lidenskap for det jeg driver med og tør å skille meg ut. Men det er hard jobbing.

Kjole fra Alexandre Vauthier/ The Rebirth Of The Princess og sko fra H&M Innovation Story.

– Folk tror det å være influenser er en lett jobb, men det er ikke bare glam! Man må hele tiden være på, og det kan være slitsomt, for det er ikke alltid man føler seg inspirert. Jeg er konstant på jobb, enten fysisk eller oppe i hodet.

– Det er ofte jeg tenker at jeg ikke orker å ta bilder, men så må man bare skjerpe seg, for man har en jobb å gjøre. Det har vært dager hvor jeg burde ligget syk hjemme, men så bare må jeg få ting levert. Ingen kan steppe inn for meg om jeg sykmelder meg.

Og man må ikke la det gå inn på en hvis man får et «nei». Det blir mange «nei» i denne bransjen.

– Det verste med jobben min er nok å føle seg ekskludert når jeg ikke blir invitert på ting. Når det gjelder Fashion Week for eksempel, og hvem som får gå på ulike show. Alt handler om hvem man kjenner.

Det blir jo konkurranse mellom influenserne.

Strassblazer fra Pearl Octopuss.y.

– Jeg føler at alle er hyggelige, men det er litt «jente-kultur». Noen ganger kan det virke som vi alle går på high school. Typ «du er ikke kul nok til å sitte med oss». Det blir så falskt! Det er derfor jeg syns det er mye chillere å henge med gutter. Jeg har vokst opp med to brødre, så jeg er nok litt mer guttete i tankegangen. Det viktigste er å bare være hyggelig mot alle. Man kommer mye lenger ved å være hyggelig. Jeg klarer ikke å være en sånn bitchy frampå-person!

Nina har ingen agent og jobber for seg selv.

– Jeg har alltid vært flink med økonomien, og går ikke bananas når jeg får lønning. Du vet aldri hvordan neste måned ser ut, er eller om det firmaet du jobber med går konkurs. Det er et must å ha en bufferkonto i denne bransjen, og spesielt sånn som verden er nå.

Det å være kjendis er ikke noe Nina streber etter.

Kjole fra H&M Innovation Story og sko fra Aquazurra.

– Jeg har mest lyst til å jobbe med det jeg liker, og drømmen er å skape noe eget! Kanskje et skomerke. Jeg samler på sko! Det er sko som er min store obsession i livet.

Og det kan vi skrive under på … I klesskapet til Nina teller vi over 50 par designersko.

–Jeg er ikke så veldig merkebevisst, det er mer designet og materialene jeg forelsker meg i. Og fine materialer koster jo …

Styling: Caroline Skjelbred

Hår: Andres Valle Kløvstad / Oribe /Gevir / Stylemanagement

Hårassistent: Ida Stokkeland

Makeup: Linn Linnea / Gevir / Stylemanagement

Digitech: Morten Skalstad

Fotoassistent: Mads Suhr Pettersen

Powered by Labrador CMS