Mote

23. mars, 2020

Slik påvirker korona Oslos motebutikker

Koronaviruset fører til at flere og flere motebutikker stenger dørene...

Verdens helseorganisasjon (WHO) erklærer spredningen av koronaviruset for en pandemi. Forrige uke innførte regjeringen de mest inngripende tiltakene i fredstid for å redusere smitte av viruset.

I tillegg til at alle barnehager og skoler er stengt, må også frisører- og hudpleiesalonger stenge dørene. Kulturbransjen rammes også hardt, der små og store arrangementer avlyses.

Men også motebransjen er rammet. Sist lørdag, skulle Norges nye mote- og kunstarrangement Fushion Oslo gå av stabelen. På grunn av rådene fra Folkehelseinstituttet, utsettes arrangementet på DogA inntil videre.

Mange butikker har også valgt å stenge dørene.

Med nye korona-tiltak, tomme gater og færre besøkende, hvordan påvirkes motebutikkene i Oslo?

Slik påvirkes motebutikkene

Vincci

https://www.instagram.com/p/B96KTI_gdTa/?utm_source=ig_web_copy_link

Luksusbutikken ønsker å være med på korona-dugnaden. Vincci holder dørene stengt for å unngå smittespredning i butikk og trange prøverom.

– Inngangsdøren er stengt, men vi prøver å betjene flest mulig kunder via nettbutikk, telefon og sosiale medier – så langt det lar seg gjøre, sier Fabian E. Stang til ELLE.

Vincci prioriterer å verne ansatte og drive butikken via nett og sosiale medier. Stang kan fortelle at ingen ansatte er permitterte, og ønsker å unngå dette.

Hvilke utfordringer har dere nå?

– Kronekursen som kollapset fra onsdag til torsdag, ansatte i fare for å miste jobben – nei, det er ikke noe gøy i det hele tatt!

Luck

https://www.instagram.com/p/B9zOclYgfTT/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

John Andre Hanøy er gründer og kreativ leder hos Luck Oslo. Han forteller at butikken midlertidig holdes stengt fra 16. mars for å forhindre smittefare.

– Vi har åpnet nettbutikken igjen og oppfordrer alle til å handle der. Vi kjører ut planter i dag og leverer etter avtale. Se @luck_botanical for utvalg av planter og priser.

Milla Boutique

https://www.instagram.com/p/B8Re4qklBf5/?utm_source=ig_web_copy_link

For cirka 12 år siden åpnet Camilla Berntsen dørene til det som skulle vise seg å bli en internasjonal destinasjon for interiør. Butikken er for mange et fast besøk når man er på Aker Brygge. Butikken holder fortsatt åpent, men har permittert alle ekstrahjelper og deltider.

– Som liten bedrift må vi ta en dag av gangen. Men vi gjør alt for å klamre oss fast i denne stormen! Vi holder butikken åpen med begrenset åpningstider 11-18, og tar selvfølgelig alle forholdsregler gitt av helsemyndighetene, sier kreativ leder i Milla Boutique, Camilla Berntsen.

Vi har heldigvis stor butikk, så det er lett å holde avstand! Vi har til og med en fin vask i butikken så både kunder og ansatte kan vaske hendene ofte!

Hva er prioriteringene deres fremover nå?

– Vi holder på å lansere ny nettbutikksløsning i disse dager og jobber for fullt å få ut alle nyheter der! Vi får varer inn i butikken hver eneste dag, og nå er det viktig å kunne selge disse på nett også. Så dette er vårt hovedfokus.

Berntsen kan fortelle at deres største utfordring nå er antall besøkende. Butikken har høye og faste kostnader som må dekkes.

– Økonomien er uten tvil den største utfordringen1 Vi har fantastisk beliggenhet, supergode ansatte og masse fine varer. Men hvis ikke kundene kommer, er det heller ingen inntekt!

Group 88: Gucci, Bottega, Valentino…

Koronaviruset er ventet å gå hardt utover salget av luksusmerker på verdensbasis. I Nedre Slottsgate stengte Group 88 sine butikker i dag.

View this post on Instagram

Take care and stay safe ❤️

A post shared by Group 88 – Luxury Fashion (@group88_norge) on

Det danske selskapet har en rekke luksusbutikker i Oslo sentrum – blant annet Saint Laurent, Gucci, Valentino, Bottega Veneta, Burberry, Balenciaga og Mulberry.

View this post on Instagram

Balenciaga, Nedre Slottsgate 8 0157 Oslo

A post shared by Group 88 – Luxury Fashion (@group88_norge) on

– Det vil koste millioner av kroner å holde stengt, sier Thomas Møller, CEO i Group 88 til ELLE.

Tom Wood

Mona Jensen, grunnleggeren bak det norske motemerket Tom Wood, kan fortelle at butikken i Prinsens Gate holder stengt fremover. Mens nettbutikken fortsetter som normalt, tilbyr merket gratis frakt for å bistå kundene som kanskje ellers hadde besøkt butikken.

– Vi sender alle ordre gratis med DHL Express Go Green. Dette er markedets beste og mest miljøvennlige alternativ. Kundene vil motta ordren innen bare 1-3 dager.

Per nå er det ifølge Jensen umulig å si hvor lenge butikken vil holde stengt.

– Vi følger med på situasjonen i Norge, og prøver å holde oss til det som blir anbefalt av myndighetene. Butikken åpner ikke før det er trygt for ansatte og besøkende.

Tom Wood

Jensen kan fortelle at firmaet og merkevaren står ovenfor en større utfordring. I tillegg til butikk og nettbutikk, selges merkevaren også hos andre forhandlere.

– Vi er et firma og merkevare som selges av andre forhandlere og butikker. Butikker som også holder dørene stengt der ansatte er permitterte. Dette gjelder ikke bare i Norge, men eksempelvis i London og New York også.

Merkets nyheter skal ut i juni, og Jensen mener vi står ovenfor en spennende tid.

– Det blir spennende å se hvordan situasjonen er om noen måneder. Jeg tror dessverre mange ikke vil klare å tilpasse seg et endret handlemønster blant kundene.

Relatert

Les også