Mote

16. november, 2020

9 kjappe motenyheter

Fått med deg disse sakene?

Nye kolleksjoner, noen har fått ny jobb og en helt ny digital filmfestival står på trappene…

Her er de siste motenyhetene du må notere deg.

News Flash!

Toppinfluenser med ny jobb

Den danske it-jenta Pernille Teisbæk har lagt ned byrået Social Zoo, som hun var med på å starte, og har fått ny jobb som kreativ rådgiver for Finematter.

Danske Finematter er grunnlagt av Mie Marie Ejdrup og Caroline Chalmer og visjonen er at det skal bli «Farfetch for fine jewelry».

GucciFest

Gucci slapp nyheten om GucciFest – en digital filmfestival, over syv dager, regissert av selveste Gus van Sant. De har også fått med seg Billie Eilish og Harry Styles.

Dette blir en helt ny måte å vise kolleksjonen på, etter at motehuset ikke hadde visning som vanlig i Milano i september. I mai annonserte Alessandro Michele at de går bort fra den tradisjonelle måten å vise på.

På GucciFest skal det vises motefilmer med kreasjoner av talenter, som Ahluwalia, Shanel Campbell, Stefan Cooke, Cormio, Charles De Vilmorin, JordanLuca, Mowalola, Yueqi Qi, Rave Review, Gui Rosa, Rui, Bianca Saunders, Collina Strada, Boramy Viguier, og Gareth Wrighton.

Filmfestivalen skal streames på YouTube, Weibo og GucciFest.com fra 16. til 22. november.

Net-A-Porter slår et slag for elefantene

Foto: Francesco Carrozzini courtesy of NET-A-PORTER.

Nettbutikken samarbeider med Space for Giants, og har lansert kolleksjonen Wild At Heart. 

Målet er å bidra i Space for Giants arbeid for elefantene i Afrika.

Burberry, 3.1 Phillip Lim, Brunello Cucinelli, Chantecaille og Ole Lynggaard Copenhagen har kreert eksklusive safari-inspirerte capsule-kolleksjoner for saken, og pengene går direkte til Space for Giants.

Ny kolleksjon fra Louis Vuitton

Den nye kolleksjonen har fått navnet Game on og er inspirert av den gode, gamle kortstokken.

De ikoniske monogrammene har fått en ny tvist med hjerteren på svart eller hvit bakgrunn, og kommer på vesker, sko, klær og tilbehør.

Nicolas Ghesquière står selvfølgelig bak kolleksjonen, som ble vist for første gang under presentasjonen av motehusets cruise-kolleksjon for 2021.

Kampanjemodellen er den franske skuespilleren og Louis Vuitton-ambassadøren, Léa Seydoux.

Ganni med ny kolleksjon

Det danske merket har lansert sin pre spring-kolleksjon, som har fått navnet The Kitchen Collection fordi sjefdesigner, Ditte Reffstrup satt på sitt eget kjøkken grunnet lock down og korona da hun designet den.

«Home is where the heart is», er slagordet, og jommen blir det ikke litt morsommere å være stuck hjemme når man kan sikle på litt nyheter fra Ganni. 

BOSS x Justin Teodoro 

BOSS har samarbeidet med illustratøren Justin Teodoro om denne fargerike og morsomme julekolleksjonen.

Det rosa hjertet symboliserer kjærlighet, og den blå stjerna, drømmer i sesongens capsule-kolleksjon til menn og kvinner.

Kolleksjonen består av T-skjorter, sweatshirts og sneakers og mer formelle plagg og skreddersøm, som kjorter og yttertøy, som BOSS er så kjente for.

Kolleksjonen er i salg nå!

Norsk design på Net-a-porter

Her ser du smykker fra Pearl Octopussy på skuespiller Iselin Shumba, fra intervjuet vårt i forrige utgave. Fotografert av Pernille Haugen.

Norske Cathrine Børters, Pearl Octopussy er kjøpt inn av den internasjonale nettbutikken. 

Børter har tidligere jobbet for FWSS, og under moteuken i København i fjor ble smykkene hennes vist for første gang. Da som en del av visningen til klesmerket Baum und Pferdgarten.

Nå står Pearl Octopussy sterkt på egne ben og har blitt en snakkis i hele bransjen.

Heia norsk design!

Zalandos drivhus

Zalando har introdusert et digitalt levende drivhus som en del av deres Small Steps, Big Impact-kampanje.

– En virtuell 360-graders opplevelse tilgjengelig for forbrukeren, uansett hvor de er.

Målet er å få forbrukeren til å ta bærekraftige valg.

En ny og morsom måte og shoppe på nett på!

Dolce og Gabbana går nye veier

Det italienske motehuset lanserte for første gang en serie digitale motevisninger på sine nettsider og sosiale plattformer.

Her kunne man shoppe kolleksjonene live fra den digitale catwalken.

Relatert