Et nytt DAY Birger et Mikkelsen

Christina Exsteen er ny Creative Director hos Day Birger et Mikkelsen. I dag viste hun sin første kolleksjon for det danske merket. Se AW21-kolleksjonen her, og les om hennes visjon for nye DAY.

Publisert Sist oppdatert

Copenhagen Fashion Week er i gang, og i år foregår hele moteuken digitalt.

Tidligere i dag viste DAY Birger et Mikkelsen sin AW21-kolleksjon med Christina Exsteen i rollen som merkets nye Creative Director.

Exsteen er blant Danmarks fremste designere å regne, og var tidligere sjefsdesigner for By Malene Birger. Nå er hun klar for "a new DAY".

Christina Exsteen er Creative Director hos DAY Birger et Mikkelsen.

Foto: Hördur Ingason

IMAGINE A NEW DAY - AW21

Gratulerer så mye med en fantastisk AW21-kolleksjonen! Fortell om din første kolleksjon for DAY Birger et Mikkelsen, og tematikken "Imagine a new DAY"?

– Takk! Det har både vært spennende, gøy og intensivt å skape vår første kolleksjon for DAY. Under hele prosessen har “hvordan ser nye DAY ut?” gått som et slags mantra på repeat i hodet mitt. Et mantra som ikke bare var relevant i forhold til en relansering av brandet, men egentlig også et spørsmål jeg stilte meg selv som menneske. Hvordan ser vår nye “DAY/DAG” ut? Hvordan ser fremtiden ut etter lang tid preget av usikkerhet. Ganske absurd. Jeg ser på kolleksjonen som et kuratert svar på den moderne kvinnens garderobe, med et ønske om at hvert plagg i kolleksjonen skal oppfylle et behov. Jeg har jobbet mye med verdier som integritet, funksjonalitet, uten at det skal gå på kompromiss med det estetiske. Vi har oppgradert både passform og kvaliteter til å inkludere ekslusiv ull og mykt skinn, samt mer demokratiske materialer som canvas og denim, som skaper en fin kontrast til de mer delikate materialene i silke, og løse feminine silhuetter. Det føles godt at kolleksjonen endelig skal ut og møte verden - det har vi gledet oss til.

Foto: Hördur Ingason

Christina Exsteen: – Alder er ikke så relevant, let's face it, den bruker vi kun når den er til vår fordel - ellers er det bare et tall.

Kommer vi til å se en ny side av DAY Birger et Mikkelsen? Blir det en ny stil og estetisk retning? I så fall, hvordan?

– Jeg vil si at vi har tenkt om på nesten alt. En av de største endringene, som jeg har tenkt over, er hva som er relevant for en kvinnes garderobe. Hva er det jeg har i mitt eget klesskap - alltid - og hvordan lager vi den beste versjonen av alle klassikere? Det er viktig at vi som brand setter oss inn i den moderne kvinnens liv, at vi forstår henne og det livet hun lever. Nåtidens kvinne har ansvar og mål hun skal klare, og trenger en garderobe som kan støtte henne i dette. En garderobe som kan kle henne for å møte dagen. Alder er ikke så relevant, let’s face it, den bruker vi kun når den er til vår fordel - ellers er det bare et tall. Jeg synes også det er viktig å understreke, at du ikke er en bohem, bare fordi du bærer en kaftan. Så dere vil ikke se en 1:1 indisk kaftan i kolleksjonen. Det å være bohem handler mer om hvordan du ser på livet, og på verden. Det er det frie, ukompliserte livet, med friheten til å være seg selv, og det vil jeg gjerne støtte opp rundt.

Foto: Hördur Ingason

Oppdaterte klassikere

Din første kolleksjon vil ha fokus på garderobens klassikere. Hvilke nøkkelplagg er viktige for DAY fremover?

– Egentlig, så handler det om, for meg, å feire alle aspekter av en kvinnes liv, og gjøre det mer attraktivt å være velkledd, at vi gir kvinner en liten “treat” i deres hverdag, gjennom plaggene vi lager. Jeg liker godt å jobbe med garderobens klassikere. De har eksistert i all evighet, og det er en grunn til det. Ta trenchcoaten, eller den klassiske ullfrakken, skinnjakken eller skjorten, og still spørsmålet: hvordan gjør vi den bedre? Er det en detalj eller funksjon som vi kan tilføre, som samtidig er en del av designet? På den måten gir vi et “hint” til vår kunde om at noen har tatt stilling til den. En slags “treat” fra et menneske til et annet.

Hvilke plagg anser du som nøkkelplagg i din egen garderobe, og hvorfor?

– Det er noen klassiske plagg, som er en fast del av min garderobe, som jeg alltid har hatt, men i ulike varianter. Eksempelvis trenchcoaten, biker-jakken, blazeren og skjorten. Det er rett og slett bare fordi de fungerer godt. De er enkle å kle opp og ned, alt ettersom hva man skal.

Foto: Hördur Ingason

Vi vil pynte oss igjen

Det har vært et år preget av unntakstilstand og usikkerhet. Hvordan mener du at dette har påvirket motebransjen?

– Året 2020 har tvunget bransjen til å tenke nytt, være mer omstillingsdyktig, og jobbe mer fleksibelt. Det har også vært et år som har tydeliggjort hvor viktig det er med en sterk digital tilstedeværelse. Det har vært et tøft år for bransjen. Det har vært et år der det ble veldig tydelig hvor sårbare vår bransje faktisk er. En tydeliggjørelse av hvor kort levetid kolleksjonene egentlig har, og hvor fort ting mister sin nyhetsverdi og blir gammelt. Det er mange kolleksjoner i løpet av 2020 som aldri kom ordentlig ut i en åpen verden med åpne butikker. Det får jo konsekvenser.

Og for forbrukeren - Tror du at det har endret måten vi konsumerer klær, og hvordan vi kler oss? I så fall, hvordan?

– 2020 var helt klart et år der man ikke var særlig inspirert til å gå ut og investere i nye klær. Det ga heller ingen mening, når verden sto stille. Alt var fylt med usikkerhet, og man forlot knapt hjemmet sitt med mindre man skulle kjøpe mat. Alle kledde seg veldig casual, og la ned minimal innsats. I 2021 tror jeg det blir ganske annerledes. Når verden endelig åpner igjen, så er vi mennesker så klare for å komme ut igjen, og virkelig leve. Jeg tror at vi alle gleder oss til å pynte oss igjen, og bare komme ut og være sammen.

Foto: Hördur Ingason

Creative Director fra hjemmekontor

Du er jo en av dem som har måttet begynne å ny jobb på hjemmekontor. Hvordan har det vært?

– Det var veldig spesielt. Det er jo en absurd situasjon, å skulle sette ny kurs for et brand, ansette nye mennesker, lære hverandre å kjenne og etablere arbeidsprosesser i en tid hvor man kun kan møtes i et begrenset antall. For ikke å nevne leverandørsamarbeid i en verden der man ikke kan reise eller besøke hverandre. Men vi gjorde det, og det er jo det vi må ta med videre - fleksibiliteten og åpenhet for forandringer. Hvor viktig det er at man er fleksibel, og at vi øver oss på å tilpasse oss endringer, istedenfor å motarbeide dem.

Hva er dine mål som Creative Director hos DAY Birger et Mikkelsen?

– Jeg vil gjerne se at DAY igjen blir en del av dansk mote, og inntar en plass på motescenen. Jeg har selv vokst opp med DAY. Jeg husker godt da merket var nytt, og jeg studerte design, og synes det var et kult og inspirerende brand. Dit skal vi igjen. Det nye DAY skal hylle den hverdagen vi kvinner har. Det er i hverdagen at vi skal rette oss opp i ryggen, smile med øynene og føle oss sterke, og ikke minst sexy.

Hva gleder du deg mest til å jobbe med fremover?

– Vi er helt i startfasen av en reise med DAY, så jeg gleder meg til videre utvikling av brandet. En ting er plaggene, men det handler også om å skape et inspirerende univers, som folk gjerne vil være en del av, og lar seg inspirere av, og om å være tilstede i verden via sosiale medier og vakre butikker.

Foto: Hördur Ingason

Hva inspirerer deg?

– Ekte, sterke kvinner. Jeg er ferdig med å presse kvinner til å strebe etter et ideal som ikke er realistisk. Jeg har en ambisjon om å designe klær som styrker hverdagen. Jeg vil ikke tvinge noen form for personlighet til den moderne kvinnen, men jeg vil gi henne ting som underbygger den hun er.

Foto: Hördur Ingason

Powered by Labrador CMS