Mote

26. februar, 2019

MØT DEN NYE SJEFREDAKTØREN I ELLE!

Nå er det endelig klart hvem den nye redaktøren blir...

Etter 20 år i sjefredaktørstolen ble det i november 2018 kjent at Signy Fardal hadde sagt opp sin stilling. Nå er det klart at det er tidligere moteredaktør, Petra Middelthon, som overtar.

Middelthons bakgrunn, erfaring og kunnskap om motebransjen er unik og hun er en naturlig etterfølger.

– Det å finne en erstatter for Fardal har ikke vært en enkel oppgave. Vi har hatt veldig mange bra søkere, både fra bransjen og andre interessenter, inne til intervju. Petra utmerket seg som den beste kandidaten. Hun er en av Norges mest innflytelsesrike moteprofiler og har den rette holdningen til å kunne ta ELLE videre. Vi huser nå over 30 ansatte på Støperigata med spisskompetanse innenfor digital kommunikasjon, så jeg er sikker på at ELLE er i trygge hender, sier Kjetil Tveter, gründeren bak United Influencers og United Publishing.

Petra Middelthon blir ny redaktør i ELLE. Foto: Isabel Watson.

–  Jeg har siden 2006 hatt privilegiet med å jobbe for verdens beste merkevare og jeg er nå utrolig ydmyk og stolt over å ta fatt på rollen som sjefredaktør for norske ELLE, sier Petra Middelthon.

– Mote- og mediebransjen befinner seg i en utfordrende, men spennende tid. ELLE er en helt unik merkevare, som jeg ser frem til å videreutvikle sammen med redaksjonen og våre nye eiere. 

Satser digitalt

United Publishing overtok i 2017 lisensen til ELLE Norge, og har fra starten av satset hardt på det digitale, hvilket har resultert i en kraftig vekst på magasinets digitale flater.

– Det er en stor omstilling å skifte fokuset fra kun print, til å tenke helhetlig og digitalt i alle kanaler. Jeg er imponert over hvor langt redaksjonen har kommet, sier Tveter.

Den nye sjefredaktøren er ikke i tvil om at ELLE går i riktig retning ved å satse tungt digitalt.

– Som en del av utviklingsarbeidet jobber vi med å bedre forstå og tilby leserne våre det de vil ha. Vi har i den forbindelse satt i gang en viktig prosess; en omfattende markedsanalyse vi skal arbeide ut ifra for å sikre gode leveranser og synergier både redaksjonelt og kommersielt, sier Middelthon og fortsetter;

– Magasinet ELLE er fortsatt en viktig del av merkevaren, men med de store endringene vi har hatt i mediebransjen de siste årene, må vi utvikle og omstille oss etter markedet. Vi kommer til å posisjonere oss i flere kanaler og satser derfor stort digitalt i 2019, blant annet ved å relansere ELLE.no i samarbeid med digitalbyrået Agens. I tillegg jobber vi med flere spennende, konseptuelle prosjekter og eventer som vi vil kunne tilby våre lesere og samarbeidspartnere fremover, avslutter hun.

ELLE er verdens største motemagasin med utgaver i 46 land. ELLE har blitt utgitt i Norge siden 1997.

Relatert